.
Nog even ter verduidelijking.
Het ter download aangeboden RAW-bestand is in orde, anders hadden anderen ook problemen ervaren.
Zoals Petra ook al opmerkte, wordt een bestand dat gedownload wordt enkel en alleen opgeslagen en niet gewijzigd.
In een zeldzaam geval kan een bestand op schijf terechtkomen in een slechte sector, waardoor het corrupt kan raken.
Als je het dan wilt gebruiken, krijg je een foutmelding.
Bij het openen van een bestand in een applicatie kan het zijn dat de applicatie het bestandsformaat niet herkent.
In oudere versies van Lightroom of Photoshop – en dat geldt ook voor veel andere applicaties die RAW omzetten – kan een RAW-bestand uit een nieuwere camera niet worden herkend/geopend.
Hier hebben we te maken met een bestand uit een Nikon D7200 en dat is een camera uit 2015.
Applicaties van voor dat jaar, kunnen problemen met openen hebben.
Voor applicaties van recente datum moet dit RAW-bestand geen probleem zijn.
Er zijn echter applicaties die niet zijn ingericht op RAW-conversie, zoals veel Fotoviewers, maar wel de embedded Jpeg kunnen laten zien en ook nog eenvoudige bewerkingen kunnen uitvoeren.
Ieder RAW-bestand heeft zo’n ingebouwde Jpeg al was het alleen maar om op het schermpje van je camera de gemaakte foto te laten zien.
Ik ben dus wel benieuwd welke applicatie hier gebruikt is.
Wat mijn opmerking over het gemak van Windows betreft: ik ga met de muis op een fotobestand staan, klik met de rechtermuisknop en kies openen met Photoshop.
Daarnaast zijn er nog tal van andere manieren.
Eigenlijk was het maar een plagerijtje van een Windows adept naar MAC-ers.
Zal het niet meer doen.
.
.