.
Ondanks alle uitleg blijf ik toch met vragen zitten.
Ik weet niet beter dan dat HDR in de basis is bedoeld voor een “verbreding” van het dynamisch bereik, althans zo gebruik ik het.
Je gaat dan uit van een goed belichte foto en dan 1 of 2 onderbelicht en 1 of 2 overbelicht.
Echt, die basis (0-foto) moet goed zijn, anders haal je het hele systeem onderuit.
Verder meldde Ab dat hij de foto(’s) “op automaat” heeft gemaakt.
Stond de camera ook op Auto-ISO, want dat maakt het nog complexer.
Zeker als je lastige lichtomstandigheden hebt, wil je de instellingen het liefst helemaal zelf in de hand hebben.
Kijken we naar de gebruikte instellingen: F/10 – 1/400 – ISO 400
Foto gemaakt rond 13.00 uur met zon en weliswaar schaduw, maar geen slecht licht en geen bewegend onderwerp.
Zelf zou ik dan tot andere instellingen zijn gekomen, ook nadat ik even naar de focus heb gekeken.
.
.
Zoals vrijwel iedereen hier heeft gesignaleerd, is het exemplaar uit de serie dat we moeten gaan bewerken, sterk onderbelicht.
Als je dan de schaduwen moet gaan oplichten, krijg je een bak ruis die je eerst moet zien kwijt te raken, maar je blijft een restant zien.
Ik ben eigenlijk benieuwd of de +2-versie een beter uitgangspunt voor bewerking zou zijn geweest.
Overigens was er in de originele foto, vrijwel geen kleurzweem te bekennen.
Het opgemerkte magenta zit vooral in de pijp en her en der in de bakstenen, maar maakt gewoon deel uit van het kleurenpallet.
Als je kleuren in zijn geheel gaat versterken valt dat wat meer op.
Kijkend naar alle bewerkingen die ik voorbij heb zien komen, vind ik het knap wat iedereen er uit heeft weten te halen.
Wat opvalt zijn de verschillende interpretaties wat betreft helderheid, contrast en kleur.
Mooi om te zien hoe een ieder er een persoonlijk beeld van maakt.
Sommige vind ik mooi en andere zijn duidelijk niet mijn smaak.
Alleen al om die reden is dit een geslaagd experiment.
Omdat ik hier uitgebreid heb gereageerd, zal ik dit keer niet de afzonderlijke bewerkingen apart becommentariëren.
Iedereen bedankt, ook Ab al was hij wat vaag over zijn bedoeling.
Ik blijf benieuwd naar zijn resultaat.
Terzijde nog even een vraagje aan Ab. Je geeft aan dat de bewerkingen in Luminar zijn gedaan, maar in de metagegevens zie ik alleen Adobe Photoshop 23.3 (Windows) als software.
.
.