Het is 25 apr 2024 02:09



Auteur Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 08:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16941
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier mijn resultaat, de drie opnamen samengevoegd in Aurora en verder in Aurora geen bewerkingen uitgevoerd.
De bewerkingen uitgevoerd in Luminar AI en even in Affinity de levels gecontroleerd. Die kwamen overeen met Luminar.

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 09:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Ziet er goed uit, maar is toch geen eerlijk vergelijk met onze bewerkingen.
Bij de wekelijkse Fotobewerkingen moet er voor iedereen een gelijk uitgangspunt zijn.
Om eerlijk te zijn had ik verwacht om in het begintopic nu ook de andere twee RAW-bestanden te gaan aantreffen.
Als je hebt willen bewijzen dat onder bepaalde omstandigheden een HDR een beter resultaat oplevert, ben je daarin geslaagd.
Ik blijf evenwel met een wat ongemakkelijk gevoel zitten.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 09:53 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gerard, dat kunnen we ook een keer doen (drie opnames voor HDR bewerking) maar hier was het uitgangspunt toch iets anders. Onderstaande redenering lag hier aan ten grondslag:

Ab heeft zichzelf een werkwijze aangeleerd waarbij hij NOOIT meer een enkelvoudige opname maakt, maar altijd een burst van minimaal drie opnames voor EV-bracketing (-2, 0, +2). Deze verwerkt hij geautomatiseerd (HDR op licht, en enkele software correcties op contrast) tot enkelvoudige DNG-bestanden die hij vervolgens bewerkt zoals anderen met een enkelvoudige RAW aan de gang gaan.

Deze werkwijze leek een aantal van ons prima voor uitdagende lichtomstandigheden maar nogal omslachtig voor omstandigheden waarbij de 0-opname een normaal histogram laat zien. Waarop we dus deze bewerkingsoefening zijn gestart om aan te tonen dat in zo'n omstandigheid een enkelvoudige opname voldoende is.

Nu blijkt dat de opgestuurde opname eigenlijk juist in de categorie van terecht in bracket geschoten opnames thuishoort, hetgeen alle gemaakte commentaren inclusief die van jou erg begrijpelijk maken.

Desondanks, zoals je zelf al constateerde, toch weer een interressant experiment. Maar wellicht moeten we Ab vragen nogmaals een 0-opname door te sturen die wel een normaal patroon heeft :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 09:59 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40712
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Ab heeft zichzelf een werkwijze aangeleerd waarbij hij NOOIT meer een enkelvoudige opname maakt, maar altijd een burst van minimaal drie opnames voor EV-bracketing (-2, 0, +2).

Dit is toch alleen maar mogelijk met onderwerpen waar geen beweging in zit?
Dus ook als het hard waait en je hebt bijv. wolken en/of bomen in de foto dan wordt dit toch ook al een lastig verhaal?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 10:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16941
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron In Aurora heb je hier een optie voor. Namelijk ghost reduction.

Ghost Reduction Ghosting is caused by subject movement, (such as clouds blowing, trees swaying, or people moving). If there is a long time delay between your brackets, you may notice areas of high movement appear to have multiple copies of image details that overlap. This option can remove these repeated details from your final photo.

-- 19 mei 2022 11:19 --

Altijd bereid om opnamen op te sturen, ook de twee ontbrekende (+2 en -2) van deze week :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 11:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40712
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok, leuke functie. :)

Ik neem aan de beweging niet te erg moet zijn, bijvoorbeeld een rennende hond met te langzame sluitertijd(of bracketing) is niet meer te redden neem ik aan? :dk
Nog effe en elke mislukte foto is door de software naderhand weer goed te krijgen en kan iedereen 'goede foto's maken'.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 11:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16941
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nee dat geloof ik niet (maar ik weet het eigenlijk niet), maar je zou het kunnen proberen. Kies dan de foto met een sluitersnelheid van 1/600 op zo. Voor de ghost reduction. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 11:42 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40712
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen Aurora Ab en ik denk dat als ik een nieuwe pc heb ik over ga naar de online versie van Photoshop, maar voorlopig heb ik nog geen nieuwe pc en ga ik geen andere softwareprogramma's meer op deze pc zetten, hij heeft het soms al niet zo makkelijk. :rof
1/640 is al best een redelijk snelle sluitertijd voor rennende honden, daar zal je niet heel erg veel bewegingsonscherpte in zien.....ik gebruik bij het bevriezen van honden meest een sluitertijd die niet langzamer is dan 1/1000, maar dat is meer voor de zekerheid.
Het wordt pas leuk als je met sluitertijden van 1/100 of nog langzamer honden gaat pannen, dan worden je foto's soms echt 'vaag'. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotobewerking 2022-05-16_Ab_HDR
BerichtGeplaatst: 19 mei 2022 12:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi resultaat Ab.
Qua licht en kleur niet veel anders dan ook met 1 foto gehaald kon worden.
Qua ruis is het moeilijk te beoordelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed