Het is 27 apr 2024 12:41



Auteur Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 19 jul 2023 14:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Mijn doel van de exercitie beneden was om wat met TK8 te experimenten, niet om een mooie foto te maken.

Ik ben uitgegaan van de raw file van Ab en heb die in Raw/Photoshop ingelezen met het lineaire profiel.

Dit was dus mijn uitgangspunt:

Fotografie

Daarna heb ik in TK8 een masker met hue aanpassing voor het gras gemaakt. Daarna heb ik hetzelfde gedaan voor de lucht. En tenslotte nog een keer hetzelfde voor de blauwe pijp op die boot. Vervolgens ben ik nog wat gaan aanpassen met kleuraanpassing lagen en niveaus aanpassing lagen. Dat ziet er dan zo uit in PS:

Fotografie

Dit is dan het resultaat van de bewerkingen:

Fotografie

Zoals ik al eerder heb geschreven kan ik me voorstellen dat TK8 ontzettend handig kan zijn bij het repareren van foto's. Dat zou bij deze foto wat mij betreft niet nodig zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 19 jul 2023 20:02 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aparte bewerking zo, Ben. Maar ik begrijp het doel van je oefening, het lijkt eenvoudig om je aanpassingen door te voeren. Ik neem aan dat je tevreden was?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 19 jul 2023 20:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zeker apart. Maar inderdaad geen mooi resultaat :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 19 jul 2023 21:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedankt voor jullie reacties, Peter en Ab. Peter mbt jouw vraag of ik tevreden ben is mijn antwoord ja en nee.

Om met het ja gedeelte te beginnen. Ik heb kunnen ervaren dat je mooie en gedetailleerde maskers over een foto heen kunt leggen waardoor je in staat bent om zeer specifieke bewerkingen op delen van een foto toe te passen. Maar zo'n masker maken is ook nog een hele kunst. Het groene gras heb ik bruinig gemaakt en dat ziet er op afstand goed uit, maar voorin de foto ziet het er (nog) niet goed uit. Dat zal een kwestie zijn van het masker nog meer verfijnen. Dankzij het masker op gras en lucht ben ik wel in staat gras en lucht elke willekeurige kleur te geven, helderheid aan te passen, contrast aan te passen, etc. Wanneer ik lucht schrijf bedoel ik alleen het (voorheen) blauwe gedeelte, de wolken blijven onaangetast.

Om zulke fijne en gedetailleerde maskers te kunne maken moet er niet teveel contrast in de originele foto zitten, anders krijg ze "harde randen". Maar met een lineair profiel krijg je een mooie vlakke foto en dat werkt goed voor de maskers. Maar niet voor de uiteindelijke foto vind ik. Het blijft vlak en het zal uiteindelijk weer een klus zijn om een natuurlijk contrast/lichtverdeling in de uiteindelijke foto te krijgen. En hiermee heb ik dan het "nee"gedeelte van mijn antwoord toegelicht.

Mijn conclusie is dat TK8 (en het daaraan verbonden gebruik van lineaire profielen) goed zal werken om mislukte foto's "op te krikken" of oude gescande negatieven/dia's te repareren, maar voor "gewone" digitale foto's zie ik nog geen meerwaarde, tenzij je dingen wilt doen, zoals ik hierboven heb gedaan. Of dat dan tot een mooie resultaat leidt is de vraag.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 20 jul 2023 00:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Je bedoeling met deze bewerking is duidelijk, maar het resultaat is niet prijswaardig.
Die maskers kun je toch ook in PS maken en bewerken.
Overigens, lineaire profielen werken alleen met RAW en zijn camera specifiek.
Voor gescande foto’s en dia’s heb je daar niets aan.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 20 jul 2023 08:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedankt voor je reactie, Gerard.

GladiusMaximus schreef:
.

Je bedoeling met deze bewerking is duidelijk, maar het resultaat is niet prijswaardig.
Die maskers kun je toch ook in PS maken en bewerken.
.

.


Dat zie ik anders. Ik ben zeer content met de simpele manier waarop ik nu in staat ben om met TK8 maskers te maken voor specifieke onderdelen van een foto. Ik werk veel met maskers in PS, maar dit soort maskers maken vond ik (te) veel tijd kosten.

GladiusMaximus schreef:
.

Overigens, lineaire profielen werken alleen met RAW en zijn camera specifiek.
Voor gescande foto’s en dia’s heb je daar niets aan.
.

.

Mogelijk had ik duidelijker moeten aangeven waar ik naar refereerde mbt dia's/negatieven. Ik had de intentie te refereren naar TK8 en niet naar de lineaire profielen. Met profielen kun je niet editen om gedeelten van een foto te "repareren". Mijn gehele exercitie was om TK8 wat te testen, op basis van de files, die middels de bewerkingsoefening waren beschikbaar gesteld.

Overigens heeft mijn scanner een eigen profiel, aangemaakt in Silverfast met behulp van IT8 calibratie.

-- 20 jul 2023 09:30 --

Tenslotte twee bewerkingen (zonder TK8), de eerste op basis van het lineaire profiel en de tweede op basis van het Adobe Kleur profiel. De bewerkingen zijn voor beiden hetzelfde : niveaus laag (contrast per kanaal benadrukken), Topaz Photo ruisverwijdering, Radiant (landschap) en vervolgens verzadiging geel met 25% teruggebracht. Zelf vind ik de tweede het "vrolijkst", de eerste vind ik wat "mat".

Op basis van lineair profiel:
Fotografie

Op basis van Adobe kleur profiel:
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 20 jul 2023 22:01 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Qua resultaat deel ik je mening, Ben


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bewerkingsoefening 2023-07-15 BenM
BerichtGeplaatst: 21 jul 2023 14:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedankt voor je reactie, Peter.

Mijn voorlopige conclusie is dat ik voor het gebruik van een lineair profiel maar beperkt nut zie. Wellicht bij foto's met hele grote contrastverschillen in de foto kan het gebruik van een lineair profiel een voordeel opleveren. Bij een foto, zoals gebruikt in deze bewerking oefening zie ik persoonlijk geen voordeel. Maar ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed