Het is 17 mei 2025 00:16

Auteur Softbox voor buiten
 Softbox voor buiten
BerichtGeplaatst: 16 aug 2016 10:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Binnenkort wil ik meer buiten portretten gaan fotograferen.
Nu wil ik graag een nieuwe softbox gaan aanschaffen maar weet niet welke.
Ik wil wel graag dat mijn externe flitser hierin kan.
Nu heb ik er een gevonden (phottix 110cm) maar heeft iemand ervaring hiermee of heeft andere ideeën of voorbeelden.

Alvast bedankt

Groet

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Softbox voor buiten
BerichtGeplaatst: 16 aug 2016 13:30 
Lid
Fotografie

Het is altijd al een dilemma geweest.
Je wil een grote softbox voor het zachte licht maar op een speedlite komt die niet tot zijn recht. Zeker buiten niet. In studio lukt dat nog wel.
Het probleem is de kracht van een speedlite dat zeer laag is.

Een ander probleem is dat er buiten meestal wel wat wind zit en dan heb je een assistent nodig om het ding vast te houden of hij gaat zo tegen de vlakte.

Het is ook zo dat een kleine softbox maar 1 doek heeft. Dus je verlies in kracht is ongeveer 1 stop. Grotere softboxen hebben inwendig 2 doeken. Dus het verlies is dan al snel 2 stops (4 keer minder kracht). Buiten is dat een groot probleem omdat er geen kracht meer genoeg is om te kunnen aansluiten bij het aanwezige licht. Bij volle zon kom je superveel kracht te kort. Om een grote softbox in volle zon te kunnen gebruiken heb je al snel 1000W/s nodig. Een speedlite is maar 50W/s.

Wat wel een optie is is om een zilver reflectieparaplu te gebruiken. Zet daar 3 speedlites in en met een goede paraplu haalt je er zelfs winst uit. Zelf gebruik ik er van Elinchrom voor buiten. Een assistent bij wind blijft wel nodig. Vooral hier aan de kust waar er altijd wel wind is.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Softbox voor buiten
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 08:30 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Eigenlijk zelfde vereisten als softbox voor binnen. Hoe groter hoe zachter het licht.
Alleen is een quick set up handiger voor buiten (open zetten zoals je een paraplu openzet). Denk wel dat die phottix zo eentje is.
Je hebt wel wat lichtverlies bij een softbox door de diffuser (enkel of dubbel).

Voor portretten...kan je je lichtbron vaak wel dichtbij zetten, wat afmetingen en beperkte flitskracht wel voor stuk compenseert.

Paraplu of softbox met wind...denk dat het zo ongeveer gelijk is. Vallen beide om, als ze op zichzelf staan.

Softbox voor buiten
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 08:54 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Heel leuk om mee te beginnen. Je kunt altijd nog uitbreiden wanneer je dat wilt. Stobisten.
Ik heb een dergelijke octa en ben ermee het bos in gegaan. Mijn flitser erin (metz 58). Daarbij had ik een standaard met pluutje (wit) en een wat minder sterke flitser.
Dat gaf een heel mooi effect vond ik.
Het geheel is niet zwaar en je hebt inderdaad iemand nodig die de zaak vasthoudt.

Softbox voor buiten
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 10:32 
Lid
Fotografie

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Strobistenwerk met softboxen en paraplu's buiten is onbegonnen werk als je geen hulp hebt. Voor je het weet ligt het handeltje op de grond en daar is in de praktijk niet eens zoveel wind voor nodig.

Softbox voor buiten
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 19:21 
Lid
Fotografie

Ik wil graag een (mini)softbox aanschaffen voor het buiten flitsen met macrofotografie.
Lees daarom even mee. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp