De 18-80mm is iets all-rounder. Je heb groothoek (18mm), maar je hebt net dat beetje extra tele (80mm), wat bij portretten goed van pas kan komen. Het diafragma van deze lens is niet constant, wat betekent dat hij op zijn grootst is (grootste opening) in de groothoekstand (18mm, f/3.5) en kleinst is in de telestand (80mm, f/6.5). Met voldoende licht is het fotograferen met deze lens helemaal geen probleem.
Een lens die niet veel geld kost en waar vele fotografen veel plezier aan beleven (en waar Xafke je al op heeft gewezet) is de vaste brandpuntsafstandlens, 50mm f/1.8 lens.
Martina maakt heel veel foto's met zo'n 50mm op f/1.8 lens. De scherptediepte is dan wel erg klein, wat zij heel mooi vind. Nadeel is dat je heel erg goed moet mikken (scherpstellen), want de scherptediepte is dus heel erg klein. Voor je het weet heb je verkeerd scherpgesteld.
Je kunt met dat grote diafragma van f/1.8 (naar mijn bescheiden mening) dan ook geen portretfoto's schieten van groepen mensen, want er valt simpelweg teveel buiten het scherptedieptebereik. Martina doet dat wel, wat uiteraard haar goed recht is. Met een diafragma van f/5.6 - f/8 kan het uiteraard wel.
De 50mm f/1.8 lens is ook nog eens goed tweedehands te koop en kost je een bedrag van ergens tussen de €70 (nu een te vinden op MP) en €125, natuurlijk afhankelijk van de verkoper en uit welke serie de lens komt (de nieuwe series zijn duurder dan oudere series). Als je goede over onderhandelings-skills beschikt en voldoende geduld, dan kan er wellicht nog €5 van de prijs af. De lens presteert voor dat geld hoe dan ook fantastisch! Het heet in de volksmond dan ook niet voor niks: de plastic-fantastic. Jawel, de goedkopere lenzen hebben een behuizing van plastic, deze is echt fantastisch.
Zelf geef ik de voorkeur aan een 35mm lens, want daar krijg je net wat meer omgeving mee op de foto, iets wat ik wel mooi vind. De 35mm f/1.8 is wel ietsje duurder, maar ook tweedehands goed betaalbaar. Zowel de 35mm als de 50mm lens levert je vreselijk scherpe plaatjes af.