Het is 17 mei 2025 00:54

Auteur Welke spullen nodig?
 Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 22:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoihoi,

Ik heb de Canon EOS 1200D, met de standaard 18-55mm lens, een Canon EF 75-300MM F/4-5.6 III lens + een Tamron 18-270MM F/3.5-6.3 Di ll VC PZD .

Zelf wil ik graag uitbreiden, maar weet niet wat ik allemaal nodig heb/handig is, want ik heb nog geen specifieke richtlijn qua fotografie, en ben sinds kort bezig zo veel mogelijk de manual stand te gebruiken, in plaats van de automatische/creatieve ;)

De meeste foto's die ik maak zijn bij de Efteling en Safaripark Beekse Bergen, zo nu en dan wat natuur/bloemen, dieren (Vogels, kinderboerderij e.d.) en snellere actiefoto's qua oefening, bijv. voor in de Efteling.

Tevens snap ik ook al die betekenissen van de lenzen niet(voorbeeld: EF F/4-5.6 III).

Welke lens voor sommige dingen juist wel of niet handig is, ben ik soms ook nog niet over uit.

Hopelijk kunnen jullie mij wat uitleg + tips geven voor de apparatuur die ik al heb, en wat allemaal nog wel of niet handig is om aan te schaffen voor situaties die ik fotografeer in de toekomst ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 00:02 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Is moeilijk om je een advies te geven als je nog niet precies weet wat je ermee wilt gaan fotograferen en ook is het handig om te weten welk budget je ongeveer ervoor uit wilt trekken.

Als je een lens zoekt om in de Beekse Bergen te fotograferen dan zou ik zelf gaan voor de Canon 100-400mm. of de 70-200mm F/2.8 en als deze laatste van Canon te duur is dan kun je altijd nog uitwijken naar een Sigma of Tamron.
De Canon 70-200mm. f/4 schijnt trouwens ook goed van kwaliteit te zijn, alleen is ie wat minder lichtgevoelig, maar het voordeel is weer minder gewicht.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 00:13 
Lid
Fotografie

als de 18 - 270 goed is kan je de andere lezen opruimen. verder volg ik ron. misschien een macro lensje voor bloemen en insecten.??

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 00:31 
Lid
Fotografie

Misschien helpt het als je een indicatie geeft van het bedrag wat je wilt besteden.

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 00:40 
Lid
Fotografie

Misschien voordat je geld uitgeeft eerst alles uit je lenzen halen voordat je nieuwe koopt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 02:17 
Lid
Fotografie

Ik denk dat een leuke lens voor jou de Canon 50mm F1.8 moet zijn.
Dat is een lens dat algemeen inzetbaar is. Niet schuchter grote dieren, portretten, natuur, bloemen,...
Kleine vogels zal niet lukken hiermee. Zeker niet als ze vrij in de natuur zijn.

Het grote voordeel aan die lens is dat hij zeer lichtsterk is. Dus met een groot diafragma F1,8.
Diafragma voorgesteld door een F waarde staat eigenlijk voor de hoeveelheid licht dat door de lens kan. Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht er door kan.

Dat heeft zo zijn voordelen. Zo kan je in donkerder omstandigheden toch met succes een foto maken daar waar je met de 18-55 kitlens eerder een bewogen foto zou hebben omdat het diafragma van die lens veel kleiner is.
Een ander voordeel aan die lens is dat je de achtergrond gemakelijker onscherp kan maken.

En nog een voordeel aan die lens is dat hij spotgoedkoop is. Dat laat je toe om te leren werken met een lichtsterke lens en zo de voordelen te ontdekken.

Later ga je dan zien dat je bv geen kleine vogels met die lens kan vangen. Je zal dus op zoek gaan naar een lens met meer tele. Echter zal je al snel merken dat een lens met een groot diafragma (klein diafragmagetal) en veel tele zeer zeer duur is. Die lenzen gaan snel boven de 1000 euro en nog veel meer. Misschien niet direct waar je naar op zoek was maar weet dat goed glas duur is.

Maar uit je vraagstelling kan ik ook al afleiden dat je best nog wat moet leren over hoe een camera werkt. Net daarom raad ik je ook die 50mm F1.8 lens aan. Die lens is zowat de beste lens om het mee te leren aan een zacht prijsje.

Even terzijde:
De lenzen die je nu hebt zijn alle niet lichtsterk. Je ziet het aan de diafragmawaarden 5.6 bij de Canon en 6.3 bij de Tamron. Dat wil zeggen dat er niet gemakkelijk licht door die lenzen kan.
Het resultaat is dat je in donker omstandigheden zeer moeilijk een scherpe foto zal kunnen maken.

Trouwens het is niet nodig om altijd op de manuele stand te werken. Dat is nu nergens voor nodig. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker dan nodig is.
Het is beter dat je leert werken in de Av stand. Eens je dat heel goed onder de knie hebt OF je wil je verder ontwikkelen met meer ingewikkelde opstellingen dan is het pas nodig om naar manueel over te schakelen.

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 10:54 
Lid
Fotografie

Mijn samenvatting van de beste tips die je hierboven gegeven zijn:

1. Je weet niet wat je wilt fotograferen en je weet ook niet hoe je dit wilt fotograferen, maar je bent nu al in het bezit van de nodige foto-apparatuur. Je geeft ook niet aan waar je nu met je huidige apparatuur tegenaan loopt. Dat je de meeste foto's (op dit moment!) maakt bij de Efteling en Safaripark Beekse Bergen en dat je zo nu en dan wat natuur/bloemen, dieren (Vogels, kinderboerderij e.d.) en snellere actiefoto's maakt, zegt niks over de toekomst. Ook zegt dit niks over hoe tevreden je bent over de foto's die je tot op heden hebt gemaakt en waar je graag verbetering in wilt zien. Loop bijvoorbeeld eens door jou reeds geplaatste foto's en geef aan wat je graag daarin anders had willen doen.
=> De beste TIP: Ga eerst gewoon lekker fotograferen en probeer eerst alles uit je huidige apparatuur te halen voordat je nieuwe dingen aanschaft.
Plaats die foto's gewoon hier, desnoods met:
- Een toelichting van wat je bedoeling was met je mening of je daar wel of niet in geslaagd bent.
- Een verwijzing naar een foto die je hebt geprobeerd na te maken, maar waarbij dat namaken je niet gelukt is.
Op basis van deze foto's en de reacties komen de adviezen vanzelf.

2. Je geeft geen budget op en we kennen je problemen niet.
=> Aangezien we niet weten tegen welke problemen je nu aanloopt en we niet weten wat je budget is, is een zinvol advies niet te geven.

Eigenlijk allemaal ook al te vinden in de eerste post onder je vraag (de post van Ron62): eerste zin.

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 12:48 
Lid
Fotografie

Mijn budget is heel wisselend, zit met een uitkering, en zet elke maand 70 euro opzij voor duurdere dingen, bijv. mijn fotospullen.

Aangezien mijn meeste foto's in de Beekse Bergen en de Efteling zitten, wil ik eerst dat een beetje goed uitwerken, en tussendoor bijv. wat natuur, kinderboerderij, evt. uitstapjes waar ik foto's kan maken.

Hierbij ook m'n Facebook-fotopagina, moet wel toegeven dat ie al een tijdje niet is bijgewerkt:
https://www.facebook.com/pg/Eftelbram-Fotografie-156326871448944/photos/?ref=page_internal

Hopelijk hebben jullie hier wat meer aan ;)

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 13:08 
Lid
Fotografie

Hoi Brammeke,

Van mij een heel simpel advies: koop voorlopig niets, totdat je weet wat je mist. Dan kan je beter je geld uitgeven aan een cursus/workshop oid. En ga gewoon lekker fotograferen, en zoek uit wat je wilt :)
Investeer pas in apparatuur als je weet wat je wilt, en wat daarin de beperking van je apparatuur is. Wat me wel opvalt is dat je 2 lenzen hebt die elkaar kwa bereik enorm overlappen, je zou kunnen overwegen er een van in te ruilen... Maar welke gebruik je het meeste, en waarom?

Je vraagt in de openingspost om de betekenis van 'EF F/4-5.6 III', dan hierbij het antwoord:

EF: De standaard Canon lensvatting. Past op jouw 1200D, maar ook op Canon full-frame camera's. Voor de 1200D zou je ook EF-S lenzen kunnen gebruiken/kopen

F4-5.6: Het grootst mogelijke diafragma van de lens. In dit geval: F4 bij 75mm, F5.6 bij 300mm. Meer informatie over diafragma's kan je ongetwijfeld vinden via de zoekfunctie, of de welbekende zoekmachine waar een werkwoord naar vernoemd is ;)

III: In dit geval is het de derde generatie van de lens die Canon op de markt heeft gebracht.

Ik hoop dat het je iets duidelijker word zo :)

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 15:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik sluit me ook aan bij Alchemist; houd voorlopig even de portemonee nog gesloten en zorg dat je wat verder bekend raakt met de fotografie. Op een bepaald moment zul je beter weten waar je tegenaan loopt en op die manier weet je dan beter wat je moet kopen.

ps. voor die termen in de omschrijvingen van objectieven; Alles over Canon objectieven

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2017 12:56 
Lid
Fotografie

Ik ben er ondertussen uit welke hoek ik uiteindelijk op wil gaan qua fotografie: Natuur

Zelf weet ik nog niet zeker of het dieren, bloemen/planten, landschappen of ander specifiek thema rondom natuur worden, maar ik wil wel die richting op.

Ik blijf (voorlopig) ook nog wel andere dingen fotograferen, zoals de Efteling, maar natuur heeft wel mijn voorkeur.

Misschien hebben jullie hier iets meer aan voor tips qua lenzen e.d.

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2017 13:19 
Lid
Fotografie

Ik blijf bij mijn punt: Ga lekker fotograferen, ontdek wat je het leukste vind, en bekijk waar je met je huidige apparatuur tegenaan loopt, en ga op basis daarvan (eventueel) investeren in nieuwe apparatuur.
Met alleen 'natuur' is het onmogelijk een passend advies te geven, dat kan echt letterlijk iedere lens zijn...

Maar concreet: tegen welke beperkingen loop je nu aan?

Welke spullen nodig?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2017 13:53 
Lid
Fotografie

Als Jo de natuur in trekt, dan doet hij dat voornamelijk met een macrolens. Zijn vele macrofoto's van bloemetjes en paddestoelen zijn hier het voorbeeld van. Foto van Jo.

Matthijs maakt prachtige landschapsfoto's met zijn groothoeklens. Hij beschikt over een 10-20mm lens. Foto van Matthijs.

Ik heb ook een macrolens, maar doe daar bijna niks mee, ook niet in de natuur. Ik houd mij macrolens omdat je daar lekker dicht mee op een onderwerp kunt kruipen en soms heb ik daar nog wel eens zin in. Dit hoeven niet noodzakelijkerwijs diertjes of bloemetjes te zijn.
Ik heb mijn groothoeklens verkocht omdat ik daar nog minder mee deed. De beelden die deze lens leveren pasten niet bij mijn "type fotografie". Als ik de natuur in trek, dan neem ik vaak mijn 70-200mm lens mee. De landschapjes die ik daarmee maak bij zonsopkomst of zonsondergang bevatten niet teveel lucht waardoor de zon mooi dit beeld met een oranje of blauwe gloed weet te verlichten. Foto van Henry.

Mark Leeman heeft bijvoorbeeld een foto van een bos gemaakt met een 135mm lens. met andere woorden: je hebt voor het fotograferen van een bos echt geen groothoeklens nodig. Foto van Mark Leeman.

Aan dierenfotografie (insecten, vogeltjes, herten, paarden, etc.) doe ik niet echt.
Insecten fotografeer je het beste met een macrolens. Peterr is hier een meester in. Foto van Peterr.

Vogeltjes fotografeer je het beste met een supertelelens. De vogelaars hier zitten al snel op een 400mm lens, maar liever gebruiken ze nog meer mm's. Foto van Ron62.

Herten en paarden vang je goed met een 70-200mm lens, al dan niet voorzien van een teleconverter (1.4x of 1.7x teleconverter). Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van mensen die liever een groothoek- of kleine telelens inzetten bij het fotograferen van boerderijdieren. Kijk maar eens bij de foto's van Gert64. Foto van Gert64.

Al met al: onderzoek naar welke beelden jij op zoek bent. Hoe wil je de natuur vastleggen. De lenskeuze is vervolgens eenvoudig te maken.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp