Als Jo de natuur in trekt, dan doet hij dat voornamelijk met een macrolens. Zijn vele macrofoto's van bloemetjes en paddestoelen zijn hier het voorbeeld van.
Foto van Jo.
Matthijs maakt prachtige landschapsfoto's met zijn groothoeklens. Hij beschikt over een 10-20mm lens.
Foto van Matthijs.
Ik heb ook een macrolens, maar doe daar bijna niks mee, ook niet in de natuur. Ik houd mij macrolens omdat je daar lekker dicht mee op een onderwerp kunt kruipen en soms heb ik daar nog wel eens zin in. Dit hoeven niet noodzakelijkerwijs diertjes of bloemetjes te zijn.
Ik heb mijn groothoeklens verkocht omdat ik daar nog minder mee deed. De beelden die deze lens leveren pasten niet bij mijn "type fotografie". Als ik de natuur in trek, dan neem ik vaak mijn 70-200mm lens mee. De landschapjes die ik daarmee maak bij zonsopkomst of zonsondergang bevatten niet teveel lucht waardoor de zon mooi dit beeld met een oranje of blauwe gloed weet te verlichten.
Foto van Henry.
Mark Leeman heeft bijvoorbeeld een foto van een bos gemaakt met een 135mm lens. met andere woorden: je hebt voor het fotograferen van een bos echt geen groothoeklens nodig.
Foto van Mark Leeman.
Aan dierenfotografie (insecten, vogeltjes, herten, paarden, etc.) doe ik niet echt.
Insecten fotografeer je het beste met een macrolens. Peterr is hier een meester in.
Foto van Peterr.
Vogeltjes fotografeer je het beste met een supertelelens. De vogelaars hier zitten al snel op een 400mm lens, maar liever gebruiken ze nog meer mm's.
Foto van Ron62.
Herten en paarden vang je goed met een 70-200mm lens, al dan niet voorzien van een teleconverter (1.4x of 1.7x teleconverter). Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van mensen die liever een groothoek- of kleine telelens inzetten bij het fotograferen van boerderijdieren. Kijk maar eens bij de foto's van Gert64.
Foto van Gert64.
Al met al: onderzoek naar welke beelden jij op zoek bent. Hoe wil je de natuur vastleggen. De lenskeuze is vervolgens eenvoudig te maken.