Het is 29 mei 2025 19:27

Auteur octa-softbox
 octa-softbox
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 19:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben aan het overwegen om eens iets anders op mijn flitsstatief te plaatsen met name een octa-softbox ipv paraplu.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Zou dit nog zachter licht geven dan een witte doorschiet paraplu?
Heb even een afbeelding gedownload van het type dat ik voor ogen heb.
Heeft een diameter van 110cm en zou bestemd zijn om te gebruiken met een reportageflitser.

Fotografie

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden of advies.

Gr. Geert

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 octa-softbox
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 22:05 
Lid
Fotografie

Heb even gewacht op de ervaringsdeskundigheid. Gezien die nog even op zich laten wachten...
Hard/zacht wordt eigenlijk alleen bepaald door de oppervlakte van je lichtbron en de afstand tot je object. Een paraplu van 100cm of softbox maakt in die zin weinig uit. Echter.. twee puntjes.
1 het zijn toch twee totaal verschillende dingen. Zo strooit een plus het licht alle kanten op en is een box veel meer gecontroleerd.
2 begrijp dat je met flashlights werkt en dan is even de vraag in hoeverre je een 'hotspot' in je plu hebt en of het licht net zo sterk is aan de randen. Ik weet niet maar neem aan dat bij dit formaat octa voor flashlights de flitser aan de kant van de diffuser komt en dan naar binnen flitst en er zo een betere verdeling van het licht is als het weer naar buiten komt.
(Inherent is dan wel dat in lichtopbrengst iets inlever)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 octa-softbox
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 22:23 
Lid
Fotografie

Geen ervaring mee Geert. Heb zelf twee doorflits paraplus. draai die ook wel eens om om nog zachter licht de krijgen. of richt hem ook wel eens langs de persoon af. ook daar kan je mee spelen.

octa-softbox
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 00:59 
Lid
Fotografie

De zachtheid van je licht komt van de omvang van je bron in combinatie met de afstand tot je model zoals reeds gezegd. Met een Octa kan je net iets dichter bij je model komen dan met een paraplu. En vooral zeer dichtbij zal het een ander soort licht geven. Het licht die we kennen van een difuser. Op je model zie je een zeer lichte witte gloed als je dichtbij zit. Uw contrasten worden dan ook iets HARDER doordat het licht harder af valt. Desondanks halfschaduwen groter en dus zachter zullen zijn.

Sommigen gaan ook beweren dat het licht minder rond gestuurd wordt door de ruimte en dat klopt ergens wel maar toch heb ik nog nooit een foto gezien waarop je dat ook kan zien. De reden is dat dit enkel van toepassing zal zijn als je lichtbron echt ver van je model staat. Dus bij een paraplu EN je staat ver van je model EN de muren en plafonds zijn wit DAN komt er een beetje licht terug van de achterkant van je paraplu.

Sommigen gaan ook spreken dat je met een octa het licht beter kan richten. Dat is flauwe kul. Vooraan een octa ZONDER GRID gaat het licht ook alle kanten op.

Heb je echter een octa waar ook een grid op kan dan is de situatie echt helemaal anders. Daarmee kan je echt selectief je licht richten en concentreren.

Ik heb 2 soorten octa. 120cm en 200cm. Een 120 ga je nog kunnen vullen met een speedlite als je de iso wat hoger zet. Die 200cm van mij moet ik toch 500W/s in jagen omdat daar twee difusers in zitten die veel licht tegen houden.

Een groot voordeel van een octa is dat je die in een tegenlichtopstelling kan plaatsen zonder last te hebben van flare. Waar dit met een paraplu niet mogelijk is. Het spreekt wel voor zich dat je dan de octa zo moet opstellen dat de camera het difuserdoek niet kan zien. Dus ideaal om bv een schaarverlichting op te stellen. Dat is niet mogelijk met een paraplu.

octa-softbox
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 09:06 
Lid
Fotografie

Als ik naar de plaatjes kijk van de Caruba is het een soort reflecterende paraplu met één lapje ervoor.
De prijs is niet echt hoog. Dus niet om een buil aan te vallen als het tegenvalt.

Maar als ik jou was zou ik ik eerder in een nieuwe flitser investeren ter vervanging van het niet regelbare exemplaar.

octa-softbox
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 09:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Voor dat geld kan je gewoon zo'n ding kopen en testen. Wat Frans zegt dus.
Ik vind persoonlijk een grid ondingen. Maar je kunt er wel beter het licht mee regelen. Ik zou zelf een snood aanraden. Maar ik denk niet dat dit merk dat heeft.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 octa-softbox
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 16:25 
Lid
Fotografie

Iedereen bedankt voor het advies, ik heb de knoop(je) doorgehakt en de octa-box besteld.
Kijk er al naar uit om eindelijk twee degelijke lichtbronnen te kunnen combineren.
Binnenkort ook nog eens uitkijken voor een 2de reportageflitser, maar dat is voor later ;)

Gr. Geert

octa-softbox
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 16:41 
Lid
Fotografie

We zijn vol verwachting

octa-softbox
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 00:44 
Lid
Fotografie

Het is toch je verjaardag geweest Geert?
Ik zou toch de hint aan het vrouwtje gegeven hebben dat je zo zonder een nieuwe flits echt niet verder meer kan. De kinderen worden ook snel groter dus dat zijn allemaal momenten die voor eeuwig verloren kunnen gaan.

octa-softbox
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 16:23 
Lid
Fotografie

Dave, ik ook :D

Xavier, wie het kleine niet eert... volgens mij toch een mooi en late verjaardagscadeau niet?
De flitser zal wel komen, rome is ook niet in één dag gebouwd :)

Gr. Geert

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp