Ik zou nooit voor een prime gaan als groothoek. Tenzij je fisheye wilt, maar dan ben je heel erg snel beperkt in je mogelijkheden. Die Samyang die Matthijs aanhaalt heb ik wel even overwogen recentelijk, meen me te herinneren dat die optisch niet heel erg de moeite waard is.
Primes leveren wellicht soms (lees: soms!) wat betere kwaliteit, maar ik zou doorsparen voor een kwalitatief goede zoom. Of je nu architectuur of landschappen wilt fotograferen, zoom ga je missen als je het niet hebt. Soms kun je nou eenmaal niet net die meter vooruitlopen wanneer je in een ven een zonsopkomst staat te fotograferen. Ik ben in ieder geval altijd heel erg blij geweest met de mogelijkheid om hier en daar mijn zoom wat aan te kunnen passen.
Aan de andere kant snap ik Henry zijn punt wel. Het zullen uitzonderingssituaties zijn waarbij je de zoom echt daadwerkelijk mist. Gezien ik veel in water fotografeer en dus wat beperkt ben in mijn bewegen, zijn die paar mm's verschil essentieel. Het kan goed dat dat voor jou een veel kleiner probleem is, dan is een prime al veel sterker aan te raden.
Oftewel, wat wil je er precies mee fotograferen?