Het is 17 mei 2025 00:22

Auteur Groothoeklens; Prime of Zoom
 Groothoeklens; Prime of Zoom
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 21:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In mijn zoektocht naar een nieuwe camera ben ik ook naar lenzen aan het speuren. Ik wil een mooie groothoeklens. Ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring hebben met prime groothoeklenzen? Zo ja, bevalt dat of zou je toch een zoom lens adviseren (bijv. een 16-35 mm op een FF-camera)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 21:29 
Lid
Fotografie

Heb je al een keuze gemaakt voor de body? (A7?)

___

Mijn volgende groothoeklens word zeer waarschijnlijk een prime, in dat geval een Samyang 14mm 2.8. Betaalbaar en presteert erg goed. Ook geschikt voor FF. Alleen geen kastdeuren gaan fotograferen. ;)
Samyang maakt aantrekkelijke objectieven, 1 nadeel : ze zijn manueel. Als je daarmee kunt leven heb je uitstekende objectieven voor niet al te veel geld.
De Sigma 10-20 die ik nu bezit komt zelden van de 10mm af, voor mij is een prime dus een prima keuze.
Maar hoe dat voor jouw is weet ik niet, wil jij extreme groothoek of iets meer tele? Ik kan me voorstellen dat een 16-35 ook prettig werkt.

Misschien dat je nu tig adviezen gaat krijgen, maar het is allemaal persoonlijk. Probeer het gewoon ééns uit wat voor jouw het beste is. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 21:38 
Lid
Fotografie

Het wordt waarschijnlijk sony, omdat ik voor systeemcamera ga. Sony heeft de meeste keus en qua body's. Ik twijfel tussen de A6300 en de A7. Voor de A7 is er een mooie lens van zeiss (16-35 mm) tweedehands rond de 800 euro. De samyang van 12 mm is nieuw 400 euro. Dus dat scheelt nogal. Als een prime lens goed werkt in de praktijk ben ik sneller geneigd om de sony a7 te kopen. Ik ben van plan om idd echt groothoekopnames te gaan maken. Tis ff de vraag hoe praktisch is het bij een groothoek lens om te kunnen zoomen. Heb hier zelf nog geen ervaring mee.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 21:49 
Lid
Fotografie

Dennismulder55 schreef:
Tis ff de vraag hoe praktisch is het bij een groothoek lens om te kunnen zoomen.

Probeer ééns uit om een week (of een bepaalde tijd) alleen op 25mm (in jouw geval) te fotograferen. Word je dan enorm beperkt in het fotograferen? Dan geen prime kopen, maar een zoomlens.
Dat lijkt mij de juiste manier om erachter te komen wat het beste bij jou past... :dk

BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 22:39 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Dennismulder55 schreef:
Tis ff de vraag hoe praktisch is het bij een groothoek lens om te kunnen zoomen.

Probeer ééns uit om een week (of een bepaalde tijd) alleen op 25mm (in jouw geval) te fotograferen. Word je dan enorm beperkt in het fotograferen? Dan geen prime kopen, maar een zoomlens.
Dat lijkt mij de juiste manier om erachter te komen wat het beste bij jou past... :dk

Thnx! Heb brandpunten van mijn fotos bekeken en de meeste foto's zijn zonder zoom. De prime zou mij dus interessant kunnen zijn

BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 22:48 
Lid
Fotografie

Mijn ervaring: als je voor groothoek kiest, dan wil je ook met een echte groothoek fotograferen. Ook ik had een zoomlens (12-24mm) en geen prime, maar zodra ik begon met inzoomen, voelde dat voor mij niet goed.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2017 00:19 
Lid
Fotografie

Ik zou nooit voor een prime gaan als groothoek. Tenzij je fisheye wilt, maar dan ben je heel erg snel beperkt in je mogelijkheden. Die Samyang die Matthijs aanhaalt heb ik wel even overwogen recentelijk, meen me te herinneren dat die optisch niet heel erg de moeite waard is.
Primes leveren wellicht soms (lees: soms!) wat betere kwaliteit, maar ik zou doorsparen voor een kwalitatief goede zoom. Of je nu architectuur of landschappen wilt fotograferen, zoom ga je missen als je het niet hebt. Soms kun je nou eenmaal niet net die meter vooruitlopen wanneer je in een ven een zonsopkomst staat te fotograferen. Ik ben in ieder geval altijd heel erg blij geweest met de mogelijkheid om hier en daar mijn zoom wat aan te kunnen passen.

Aan de andere kant snap ik Henry zijn punt wel. Het zullen uitzonderingssituaties zijn waarbij je de zoom echt daadwerkelijk mist. Gezien ik veel in water fotografeer en dus wat beperkt ben in mijn bewegen, zijn die paar mm's verschil essentieel. Het kan goed dat dat voor jou een veel kleiner probleem is, dan is een prime al veel sterker aan te raden.
Oftewel, wat wil je er precies mee fotograferen?
:)

BerichtGeplaatst: 24 maart 2017 08:44 
Lid
Fotografie

Ik denk dat om te beginnen ik persoonlijk voor een zoom zou kiezen. Zo is een 16-35 op full frame een mooi bereik, een 12 mm is veel extremer. Dat zou eerder een mooie aanvulling zijn als je vaak op 16mm fotografeert en nog eigenlijk wat millimetertjes mist.
Maar dit is persoonlijke voorkeur en ervaring, je moet uiteindelijk iets kiezen waar je je zelf lekker bij voelt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 24 maart 2017 10:25 
Lid
Fotografie

:up

BerichtGeplaatst: 24 maart 2017 17:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb een goedkope canon zoomgroothoek en niet op een FF.Persoonlijk merk ik toch dat ik soms wel wat inzoom. Daarnaast is de vraag of je met voorzetfilters wilt werken. Dan moet ik met mijn groothoek al 4 mm inzoomen om de filterhouder weg te werken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 24 maart 2017 18:13 
Lid
Fotografie

Voor groothoeklenzen bestaan zogenaamde "SLIM"-filters. Die zijn dus wat dunner en daardoor ook wat duurder. Speciaal ontwikkeld voor groothoeklenzen. Nu kan het zomaar gebeuren dat je bij een supergroothoek altijd het filter ziet, danwel dat de lens gebogen is en er niet eens een filter op kan.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2017 15:46 
Lid
Fotografie

De landschappen die ik wil fotograferen zijn redelijk divers. Misschien is het daarom verstandiger of toch door te sparen voor een groothoek met zoom. Vooral omdat je idd niet overal de mogelijk om zelf te verplaatsen.
Ik zit zelf te kijken naar de sony a7 icm sony zeiss vario tessar 16-35 mm f3,5. Krijgt lovende recensies en heeft een mooi bereik, wel kneitertje duur maar ja dan heb je ook wat.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp