Het is 29 maart 2024 13:51



Auteur ND en grijsverloopfilters
 ND en grijsverloopfilters
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 15:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4580
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben erg benieuwd wie hier grijsverloop en ND filters gebruiken op een filtersysteem van bijv Lee of Stealth gear. Ik ben benieuwd naar het merk en wat jullie vinden van de kwaliteit. Ben zelf aan het kijken voor een filtersysteem dus vandaar.

Tegelijkertijd vroeg ik me af of een polarisatie filter samen gebruikt kan worden met een filtersysteem? Iemand ervaring hiermee?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ND en grijsverloopfilters
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 16:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen grijsverloopfilter, alleen twee ND-fliters (6 en 10 stops) en een polarisatiefilter van het merk LEE. De kwaliteit is perfect, maar LEE is gewoon duur.

Waarom alleen ND-filters en een polarisatiefilter?
Deze filters zul je niet als effect filter tegenkomen in Photoshop. Alle andere filters (grijsverloopfilters, kleurenfilters, etc.) vind je ook in Photoshop of het effect kun je veel beter (en nauwkeuriger) realiseren met behulp van Photoshop. Als je landschappen fotografeert, dan zal dit dus inhouden dat een deel van de pret op locatie ontstaat en moet worden afgerond in Photoshop. Als je een hele batterij aan filters in je koffer hebt zitten, dan beleef je dus meer van de pret op locatie.

Het is maar waar je belang aan hecht. Photoshop filters of effecten kosten je niks extra's. Meer fysieke filters kosten je flink wat extra geld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ND en grijsverloopfilters
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 16:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Haida en Benro maken tegenwoordig ook sublieme filters, misschien ook het overwegen waard?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ND en grijsverloopfilters
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 20:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4580
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Qua prijs verschilt dat niet heel veel van Lee volgens mij. Ik heb nu een ND filter van Haida en die levert goed kwaliteit, wel wat magenta verkleuring, maar wel te corrigeren.
Ik vroeg me af of een grijsverloopfilter noodzakelijk is om het dynamisch bereik te verkleinen waardoor de belichting op de plek zelf in orde gemaakt kan worden. Een grijsverloopfilter zorgt er toch voor dat je donkere delen wat beter kan belichten zonder dat je uitgebeten luchten krijgt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ND en grijsverloopfilters
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 21:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt, daar is een grad-ND filter voor bedoeld.
Maar.... als je de foto in RAW maakt, kun je eenvoudig meerdere JPEG's maken, elk met een andere belichtingscompensatie.
Vervolgens de verschillende foto's stapelen via aparte lagen en met behulp van maskers aangeven wat je uit elke laag wilt terugzien in de samengestelde foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed