Het is 25 apr 2024 20:28



Auteur Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 10:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith, zou je willen vertellen wat je nu aan apparatuur hebt? Bij je profiel heb je die info niet opgevoerd.
Verder is het ook goed om te vertellen welk budget je hebt te besteden en of je dit in 1 keer wilt uitgeven of in etappes.
Heb je een idee met welke brandpuntsafstand je graag je landschapjes maakt?
Wil je een aparte lens voor macrofotografie?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 11:41 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Judith, zelf heb ik de Sony A77II, maar daarmee ga je op het gebied wat jij wilt fotograferen niet veel vooruit....de A77 is vooral een wat snellere camera dan de A68.
Als ik jou zo hoor dan zou ik kijken bij de Sony A7-serie.
Er zijn 6 versies van de A7 op de markt, 3 nieuwe en 3 wat oudere versies en allemaal fullframe en ze maken deel uit van de zogenaamde systeemcamera's, dus kleiner en lichter dan een (D)SLR.
Je hebt de A7, de A7R en de A7S en van alle drie dus ook een versie II.
De A7S valt denk af, want dat is vooral een camera die bedoelt is om met hele hoge ISO's te kunnen fotograferen, dus meer in donkere omstandigheden.
De A7 en de A7II hebben 24MP, en de A7R 36MP heeft en de A7RII zelfs 42MP, de A7R is dus ook een stuk duurder dan de A7.
De nieuwste camera van Sony is inmiddels de A9 en dat is ook een fullframe systeemcamera, maar dan wel een hele snelle.....mag ook wel voor die €5300,- :shock
Zelf wacht ik de A77III af, want ik wil wel een snelle camera en voor de vogels is ook de cropfactor mooi meegenomen.
Voor landschapsfotografie lijkt mij fullframe meer geschikt, omdat je met een zelfde brandpunt meer op de foto krijgt en je dus met iets meer mm's hetzelfde op de foto krijgt en dus ook minder last hebt van groothoekvertekening.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 11:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met €12.000 kun je mooie spullen aanschaffen.
Heb je ook al een goed statief en statiefkop?
Een afstandsbediening kan het leven ook vereenvoudigen, zeker bij landschapjes i.c.m. lange sluitertijden.
Het Benro grijsfilter: ND- of Grad-filters of wil je ze allebei?
Een polarisatiefilter is denk ik ook handig om te hebben bij landschapjes.


Je hebt het over het willen hebben van een echte groothoek, dan zou ik zeker gaan voor een full frame. Met een cropcamera "lever je immers weer een deel van die groothoek in".
Als je gaat croppen, dan zijn veel pixels handig. Ook voor het behouden van de fijne details zijn veel pixels in het voordeel.
Een sensor met grote pixels kan goed met hoge ISO-waarden overweg. Een sensor met kleine pixels levert je eerder ruis op bij hoge ISO-waarden.
Een camera die veel beelden per seconde kan schieten zou ik niet nemen. Je betaalt dan veel geld voor functionaliteit die je niet gebruikt.

Welke termen begrijp je niet? Misschien kunnen we je daarbij helpen zodat je ook beter begrijpt wat er is en kun je jouw keuze ook beter zelf maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 12:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith staar je niet blind op dingen die een camera kan of heeft waarvan je denk dat heb ik niet nodig.
Voorbeeld. Ik film nooit met mijn camera. Maar het zit erop en je kunt niet zeggen haal dat er maar af.
Of de hoeveelheid focuspunten. Kwaliteit en snelheid van focussen gaar vaak hand in hand met meer focuspunten.

Voor reviews kijk ik vaak op dpreview.com

Als voorbeeld een camera die Ron noemde

https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7r-ii


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 12:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 12:41 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judithfoto schreef:
Al is er bij Sony niet eens meer sprake van echte spiegels, met die translucent mirror technologie.

Judith, volgens mij zijn de systeemcamera's van Sony zelfs helemaal spiegel loos.
Een systeemcamera is ongeveer een DSLR, maar dan in een kleinere behuizing.
Veel mensen vinden minder gewicht en grootte fijner en volgens mij stappen er best wel wat mensen over van een DSLR op een systeemcamera.
Het voordeel van een DSLR is dat je natuurlijk meer camera in je hand hebt en veel fotografen vinden dat weer fijner....die willen een camera die prettig in hand ligt, vooral als je grote handen hebt is een systeemcamera denk wat minder handig om vast te houden.
Ook zullen er denk door de kleinere body wat minder knoppen op zitten en zal je soms het menu in moeten duiken om een instelling te veranderen.....wel gehoord dat bij de latere camera's er steeds meer te regelen valt via knoppen op de body.
Maatje van mij heeft o.a. de Sony A7RII en monteert daar gewoon z'n 500mm f/4 van 3,5 kg op....het is geen gezicht, zo'n kleine camera met zo'n grote lens, maar hij maakt schitterende beelden ermee.
De beeldkwaliteit van die kleine camera's is dus gewoon net zo goed als van een grote DSLR.

Je bent nu ook gewend aan de Elektronische zoeker, zelf zou ik niet meer terug willen naar een optische zoeker en ook de lifeview bij Sony werkt perfect.
Andere merken zullen weer andere voordelen hebben, zo heeft elk merk wel z'n voor en nadelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017 13:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dual Pixel CMOS AF is fasedetectie AF-technologie die door Canon is ontworpen. Volgens mij alleen beschikbaar als je een Canon koopt en je hebt er veel plezier van (je hebt scherpere beelden) als je je bezighoudt met filmen.


De cross type (kruis) AF focuspunten heeft wel een meerwaarde boven de eenvoudige (lijn) AF focuspunten. Het verschil tussen deze twee type focuspunten vind je bijvoorbeeld uitgelegd in dit artikel.
Een lijnsensor is slechts in staat om een contrastonderscheid te herkennen binnen één rij pixels. Die rij kan ofwel horizontaal of verticaal staan.
Bij een horizontale meting wordt het contrast van een pixel vergeleken met het contrast van de pixels links en rechts daarvan. Staat er bijvoorbeeld een verticale paal t.o.v. een lichte achtergrond, dan is er bij een horizontale lijnsensor dus wel een verschil in contrast te meten, maar bij een verticale lijnsensor niet.

Een kruissensor heeft echter altijd een horizontale én verticale rij pixels om contrast mee te vergelijken. Zo kan de camera dus nog nauwkeuriger meten en uiteindelijk beter scherpstellen. Simpel gezegd: een cross type AF focuspunt is een beter AF focuspunt dan een gewone autofocuspunt.


Wat vind je ook al weer belangrijk?
1. Goede, scherpe autofocus => Kruissensoren helpen je hierbij. Hoe meer hoe beter, zeker als je nog wel eens wilt schuiven met je scherpstelpunt.

2. Lichtsterkte => Dit is eigenlijk een functie van de lens (groot diafragma, klein diafragmagetal), maar je kunt dit ook definieren als "goed kunnen omgaan met hoge iso-waarden". In dat laatste geval is een sensor het grote pixels in het voordeel. Nadeel van grote pixels op een sensor is dat er minder van op kunnen. Een sensor met heel veel pixels heeft een groter onderscheidend vermogen. Dit is belangrijk als je flink gaat croppen. Ik denk dat flink croppen bij jouw type fotografie niet vaak van toepassing zal zijn.

3. Goede mf mogelijkheden => Alle "duurdere camera's" hebben knoppen om het handmatig focussen te vergemakkelijken. Op de duurderen lenzen zit vaak ook een apart knopje wat er voor zorgt dat je de lens in manual mode kunt zetten. Ik denk dat deze eis eenvoudig invulbaar zal blijken te zijn.

4. Goede dynamic range => De dynamic range is de laatste jaren flink verbeterd. Daarnaast heeft de ontwikkeling van Photoshop ook een vlucht genomen. Door in RAW je foto's te schieten kun je eenvoudig meerdere JPEG's produceren met verschillende belichtingen. Deze kun je in Photoshop stapelen via aparte lagen. Door middel van maskers kun je het beste selecteren uit elke laag.

5. De beperking die waar ik op dit moment vooral tegenaan loop met mijn camera en lezen is de mindere autofocus en mindere lichtsterkte. => Ik denk dat wanneer je een betere kwaliteit body en lens neemt, beide problemen van jou als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Met name de (semi-)professionele appartuur levert gewoon enorme goede prestaties.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017 14:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren had ik mijn vorige post nog wat aangevuld. Ik vind dat ik daar ongelimiteerd mee kan doorgaan. Daarom maar een nieuwe post.

Ik heb een aardig artikel gevonden over mirrorless Sony's vs bodies met een mirror.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Camera en lenzen upgrade, waar op letten?
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017 21:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op het aardige artikel is een reactie geschreven, te vinden onderaan, linkje in het blauw of hier in het oranje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed