Het is 29 maart 2024 00:58

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5


Auteur Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2017 19:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geen flauw idee hoeveel stops, ben niet zo van de theorie.
Als ik een foto ga bewerken en ik krijg geen detail meer in bepaalde witte/lichte stukken dan probeer ik het met de RAW en vaak lukt het daarmee dan nog wel. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2017 19:30 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
O.k. duidelijk. Toch bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2017 19:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron62 schreef:
Geen flauw idee hoeveel stops, ben niet zo van de theorie.
Als ik een foto ga bewerken en ik krijg geen detail meer in bepaalde witte/lichte stukken dan probeer ik het met de RAW en vaak lukt het daarmee dan nog wel. :)


Ik bedenk me nu dat het wellicht ook geen kwestie is van hoeveel stops je er naast zit. Meer van of je wel of niet op een jpeg-plafond of bodem bent gestuit wat betreft de belichting, maar dat hangt ook af van hoe groot de verschillen in licht zijn op de foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2017 10:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
[
Opslaan en back uppen kan overigens ook veel tijd kosten. Als je eens een NAS hebt ingericht wordt het misschien beter, maar dat is iets wat mij ook tijd zou kosten.


Maar dat is onafhankelijk van of je in JPG of RAW schiet. Backuppen kan je stroomlijnen, maar het kost altijd tijd. Tegelijk is dit ook absoluut noodzakelijk om te doen, anders ben je vroeg of laat een keer heel veel foto's kwijt...

Om tot betere resultaten te komen kan je ook echt niet onder nabewerking uit, dat zal je moeten accepteren. (Dat was vroeger ook zo, toen heette dat Doka, en hoorde je daar ook niemand over klagen)
Hoever je in de nabewerking gaat kun je voor een groot deel zelf bepalen, maar ook hier kan je het proces flink stroomlijnen. Je kan bijvoorbeeld met Lightroom al tijdens het importeren van de foto's een basis-bewerking laten uitvoeren (Bijvoorbeeld lenscorrectie)
Het is dan ook zeker de moeite waard om hier in het begin tijd in te investeren, hiermee ga je denk ik sneller vooruit als met aankoop van een FF met dure lenzen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2017 17:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Is ook mijn gedacht Alchemist.

Los van deze ook even zeggen dat je in RAW +/- 2 tot 3 stops onderbelichting kan terug halen. Maar dit komt niet altijd zonder straf. Het is opletten dat de kleuren niet vervagen. Absolute overbelichting kan je niet terug halen. Dood=dood. In het analoog tijdperk was daar wel marge voor maar digitaal is er geen informatie meer in de overbelichte delen.

Daarom best de foto goed maken, goed belichten op het moment van de opname natuurlijk. Dit betekend niet dat een goed belichte opname ook per definitie afgewerkt is. Zo zal je bv met een landschap in beeld in tegenlicht regelmatig geconfronteerd worden met het sterke verschil van belichting op je onderwerp, schaduwen en de luchten. Als je dan belicht voor de hemel en werkt in RAW dan kan je mooi de donkere partijen terug selectief ophalen. Iets wat zeer lastig is bij het werken in JPG want die informatie is gewoon niet aanwezig in het bestand.
Niet enkel het dynamisch bereik is bij JPG veel meer beperkt je zit met de aanvullende zware beperking dat JPG maar in 8 bit werkt. Daar waar je in RAW in 14 bit per kleur werkt.
Vroeger loste we het landschapprobleem vooral op met graduele ND filters en dat kan nog steeds. Maar je zal bij voorkeur in RAW moeten werken.
Ook HDR kan je distileren uit een RAW tegenwoordig want de moderne camera´s halen een dynamisch bereik van ongeveer 13 stops wat behoorlijk veel is. In een JPG zit die informatie niet, dus kan je die ook niet goed oor HDR halen op basis van 1 beeld. Wil je dit doen met JPG dan heb je minstens 3 beelden nodig om gelijkaardige resultaten te bekomen.

Toch heeft JPG ook zijn voordelen. Het is een klein bestandformaat en daardoor kan je veel meer schieten zonder dat je buffer vol geraakt. Handig bij sport, actie en reportage. En het grootste voordeel is dat je de beelden direct kan afleveren daar waar het werken in RAW je nog enige tijd achter je pc zal kosten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2017 21:00 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist schreef:
DE2_186 schreef:
[
Opslaan en back uppen kan overigens ook veel tijd kosten. Als je eens een NAS hebt ingericht wordt het misschien beter, maar dat is iets wat mij ook tijd zou kosten.


Maar dat is onafhankelijk van of je in JPG of RAW schiet. Backuppen kan je stroomlijnen, maar het kost altijd tijd. Tegelijk is dit ook absoluut noodzakelijk om te doen, anders ben je vroeg of laat een keer heel veel foto's kwijt...

Dat heb ik wel op orde.

Alchemist schreef:
Om tot betere resultaten te komen kan je ook echt niet onder nabewerking uit, dat zal je moeten accepteren. (Dat was vroeger ook zo, toen heette dat Doka, en hoorde je daar ook niemand over klagen)
Hoever je in de nabewerking gaat kun je voor een groot deel zelf bepalen, maar ook hier kan je het proces flink stroomlijnen. Je kan bijvoorbeeld met Lightroom al tijdens het importeren van de foto's een basis-bewerking laten uitvoeren (Bijvoorbeeld lenscorrectie)

Ja, maar bij jpeg kan dat weer in de camera, dus voor het voorbeeld wat je noemt is dat geen pluspunt voor het werken in RAW. Maar ik had wel begrepen inderdaad Lightroom goed was voor het toepassen van een zelfde bewerking op meerdere foto's.
Is Lightroom uitsluitend voor bewerken van RAW of kan je hier ook jpeg mee bewerken?

Alchemist schreef:
Het is dan ook zeker de moeite waard om hier in het begin tijd in te investeren, hiermee ga je denk ik sneller vooruit als met aankoop van een FF met dure lenzen.

Aangezien het onontkoombaar is, is het wellicht beter om dat eerst te doen, omdat daarna beter in te schatten is welke prijs een lens mij waard is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2017 21:50 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
xafke schreef:
Is ook mijn gedacht Alchemist.

Los van deze ook even zeggen dat je in RAW +/- 2 tot 3 stops onderbelichting kan terug halen. Maar dit komt niet altijd zonder straf. Het is opletten dat de kleuren niet vervagen. Absolute overbelichting kan je niet terug halen. Dood=dood. In het analoog tijdperk was daar wel marge voor maar digitaal is er geen informatie meer in de overbelichte delen.

Pleit dat er nog voor om in bepaalde situaties met je belichting aan de donkere kant te gaan zitten?

xafke schreef:
Daarom best de foto goed maken, goed belichten op het moment van de opname natuurlijk.

Dat leer je dan weer beter als je het bewerken even uitstelt. ;)

xafke schreef:
Dit betekent niet dat een goed belichte opname ook per definitie afgewerkt is. Zo zal je bv met een landschap in beeld in tegenlicht regelmatig geconfronteerd worden met het sterke verschil van belichting op je onderwerp, schaduwen en de luchten. Als je dan belicht voor de hemel en werkt in RAW dan kan je mooi de donkere partijen terug selectief ophalen. Iets wat zeer lastig is bij het werken in JPG want die informatie is gewoon niet aanwezig in het bestand.
Niet enkel het dynamisch bereik is bij JPG veel meer beperkt je zit met de aanvullende zware beperking dat JPG maar in 8 bit werkt. Daar waar je in RAW in 14 bit per kleur werkt.
Vroeger loste we het landschapprobleem vooral op met graduele ND filters en dat kan nog steeds. Maar je zal bij voorkeur in RAW moeten werken.
Ook HDR kan je distileren uit een RAW tegenwoordig want de moderne camera´s halen een dynamisch bereik van ongeveer 13 stops wat behoorlijk veel is.

Wat dat betreft was de 70D al vroeg ouderwets. Dat motiveert dan weer wat minder voor RAW-bewerking.

xafke schreef:
In een JPG zit die informatie niet, dus kan je die ook niet goed oor HDR halen op basis van 1 beeld. Wil je dit doen met JPG dan heb je minstens 3 beelden nodig om gelijkaardige resultaten te bekomen.

Oh, dat is zo vervelend.... Zit je camera op eindelijk op het statief, beweegt er weer iets wat van wat er op de foto moet komen......

xafke schreef:
Toch heeft JPG ook zijn voordelen. Het is een klein bestandformaat en daardoor kan je veel meer schieten zonder dat je buffer vol geraakt. Handig bij sport, actie en reportage. En het grootste voordeel is dat je de beelden direct kan afleveren daar waar het werken in RAW je nog enige tijd achter je pc zal kosten.

Direct afleveren is geen issue. Burstmode heb ik wel eens nodig, dan is RAW echt een ramp, en RAW+jpeg nog veel erger.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2017 22:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind de 70D best wel een heel fijn toestel. Is niets mis mee en heeft ook 14 bit per kanaal als ik mij niet vergis.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 06:50 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
xafke schreef:
Ik vind de 70D best wel een heel fijn toestel. Is niets mis mee en heeft ook 14 bit per kanaal als ik mij niet vergis.


Ik doelde op het dynamisch bereik. Dat is iets van 11,5 stops, en niet de 13 waar jij het over hebt.

Het is zeker een fijn toestel, maar dit is gewoon niet z'n sterkste kant, wat mij minder motiveert om met RAW te gaan werken.

Een praktische ergernis waar ik af en toe wel tegen aan loop is dat je in M-stand + auto-iso geen belichtingscompensatie kunt toepassen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 06:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er ligt nog een wereld van te vergaren kennis voor je open.
Dat zal niet allemaal in een topic passen.
Ook voor mensen die later op zoek zijn naar informatie is het fijner als je dit topic niet nog verder uitbreidt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 07:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gewoon voor het volgend onderwerp een nieuw technisch topic aanmaken en dit topic laten beperken tot backgroudblur bij voldoende scherpte. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 13:07 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Er ligt nog een wereld van te vergaren kennis voor je open.
Dat zal niet allemaal in een topic passen.
Ook voor mensen die later op zoek zijn naar informatie is het fijner als je dit topic niet nog verder uitbreidt.


Henry schreef:
Gewoon voor het volgend onderwerp een nieuw technisch topic aanmaken en dit topic laten beperken tot backgroudblur bij voldoende scherpte. :)


O.k., prima.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 13:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een kursus fotografie kost 6 jaar.......hier wil hij dat leren in EEN TOPPIC......en jullie gaan daar allemaal op in :dash


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 19:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is idd een beetje aan het ontsporen Armand.
Initieel ging het over lenzen en DOF en nu is het al een basisopleiding fotografie :)
Kunnen we idd best mee stoppen en in andere draadjes individuele vragen helpen oplossen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 20:04 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
AJL schreef:
Een kursus fotografie kost 6 jaar.......hier wil hij dat leren in EEN TOPPIC......en jullie gaan daar allemaal op in :dash


Ho ho, ik wil dat helemaal niet in 1 topic. Ik heb als TS mij tientallen postjes lang vrij standvastig in mijn tunneltje verschanst en heb daarmee dus hard mijn best gedaan on topic te blijven, maar er waren hier enkelen zo goed mij vrij hardhandig uit die tunnelvisie te schoppen. Dat is onmogelijk zonder off topic te gaan, en in die zin lijkt off topic gaan me dan legitiem of zelfs gewenst, maar hoe dan ook: van mij kwam dat initiatief niet, al was het dan wel in mijn belang.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2017 09:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Misschien is inmiddels de tijd rijp om je voor te stellen en je profiel aan te passen.

Voorstellen doe je hier viewforum.php?f=13

Je profiel aanpassen hier ucp.php[/quote]


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 22:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist schreef:
Op zich heb ik niet veel toe te voegen aan de technische dingen die al verteld zijn, maar heb wel ervaring met de 100mm macro IS van Canon. Deze is over het algemeen bloedsnel met scherpstellen, enkel in het macro-bereik word het wat trager omdat het wat nauwkeuriger word. Wel heeft de lens soms de neiging te gaan hunten als hij het hele bereik doormoet, maar ook dat is niet heel gek. (En te voorkomen door het focusbereik te kiezen, kan in 3 standen: Dichtbij, Vol, Veraf)


Deze is het geworden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017 07:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat is leuk nieuw speelgoed, veel plezier ermee!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017 11:33 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist schreef:
Dat is leuk nieuw speelgoed, veel plezier ermee!

Dank je! Dat gaat vast wel lukken :). Na cash back 728 euro.... dat is eigenlijk een habbekrats. :) Als het nog beter moet wordt het heel veel duurder, dat verschil kan t.z.t. beter in een body stoppen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed