Het is 16 apr 2024 15:10



Auteur Belichting
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 12:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 9
Hoi allemaal,

Ik wil perfecte productfoto's maken (met een witte achtergrond). Ik ben hier goed op weg geholpen met het uitzoeken van een goede camera. Nu alleen nog de perfecte belichting. Ik heb in het verleden twee lampen gekocht. Deze:

https://www.studioverlichtingshop.nl/product/207617/category-220431/falcon-eyes-lhk-240.html

Maar deze lampen direct op het object schijnen was geen optie dus moet ik behoorlijk indirect in de ruimte schijnen. Nu ben ik dus op zoek naar de juist materialen en opstelling. Alleen heb je zoveel opties qua belichting. Maar om te beginnen zou ik met zoiets heel ver komen:

https://www.studioverlichtingshop.nl/product/688858/bresser-br-2246b-daglichtset-2250w.html

Hoor graag jullie adviezen. Alvast bedankt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 13:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Producten fotograferen gaat het eenvoudigst in een lichttent. Gewoon even Googlen op fototent, opnametent of fotocube en je ziet gelijk bij de afbeeldingen wat ik bedoel. Je hebt ze in verschillende afmetingen.

Tip: hoe groter de lichttent, hoe groter het achter- en ondergrondje moeten zijn. Dus groter is niet synoniem voor beter.

Je hebt geen andere flitsset nodig. Je huidige fitsset voldoet uitstekend.

Voorbeeld? Kijk hier maar eens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 14:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 9
Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van een lichttent i.v.m. de grootte van de objecten. En dat ik de objecten van alle kanten makkelijk wil fotograferen.

Ik zag trouwens dat flitsers ook een optie zijn. Wat is het verschil met lampen en flitsers?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 14:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een lichttent is niet nodig. Je kunt ook gewoon met een fotografie-achtergrondje en twee softboxen hetzelfde resultaat bereiken als dat van een lichttent.

Lampen: leveren in de regel continue-licht. Jouw huidig Falcon Eyes flitssetje levert volgens mij continue-licht.
Flitsers: flitsers geven een flitspuls (dus geen continue licht). De studioflitsers leveren ook een instellicht.

Continue licht is iets eenvoudiger in te regelen: je krijgt wat je ziet.


Hoe groter de objecten, hoe groter de uitdaging wordt. :)


Je zegt dat je niet met een lichttent wilt werken, maar er is niks zo eenvoudig als productfotografie met behulp van een lichttent.

Er eventjes omheen lopen omdat je het onderwerp van een andere kant snel wilt fotograferen kun je wel vergeten. Je zit namelijk altijd met je achtergrond die je moet "meeverplaatsen" .

Je had het eerder over een schoenendoos, in combinatie met je twee Falcon Eyes flitsers en een lichttent kan het er bijvoorbeeld zo uit zien.

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 14:44 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 9
Dank voor de uitgebreide uitleg. Om toch de vrijheid te hebben voor brede producten, heb ik interesse in dergelijke softboxen. Alleen heb ik nog een vraag. Heb ik voor productfoto's dan ook licht van boven nodig? Of volstaan twee lichtbronnen (links en rechts).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 15:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Product fotografie kan je met 1 licht doen, is gemakkelijk, en heb ik reeds heel dikwijls gedaan.

Maar soms heb je 2 lichten nodig, en soms ook 3, en voor bepaalde onderwerpen goed te belichten heb ik ook al enkele malen 6 flitsers nodig gehad !... alles hangt ook van je onderwerp af :D

Onderwerpen stonden soms in een licht tent, soms in een volledige opbouw, waar enkele uren voorbereiding instaken.

De meeste licht tenten zijn spot goedkoop, en eens je gesnapt hebt hoe ze werken, heel productief :D

Maar vergeet niet, er zijn duizenden manieren om product fotografie te belichten...een mirakel opstelling bestaat absoluut niet .

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 15:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Heel eenvoudige product fotografie, met eén flits,... snel, eenvoudig, productief, en opdrachtgever tevreden :D

DD. :)

Fotografie


.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 17:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Soms is het handig is je zo volledig mogelijk info geeft.
Dus niet eerst produkten tot 30cm. En dan ook de vrijheid om grotere produkten te fotograferen.
De aard van de produkten is ook van belang. Glas is iets anders dan weinig reflecterende stof bijvoorbeeld.
Hoe kleurecht moet het produkt afgebeeld worden.
Moet de klant een keuze maken op basis van exacte kleur om iets te verkopen of is ongeveer ook goed.
Mag je met schaduwen werken of perse niet.
Kortom hoe duidelijker je bent hoe beter de adviezen zullen zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 20:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Reken dat je op deze korte afstanden zal werken met kleine scherptedieptes als je niet voldoende licht hebt.
Wil je meer scherptediepte dan moet het diafragma dicht met gevolg dat ofwel uw iso problematisch zal worden of u de kracht van het licht behoorlijk zal moeten optrekken. Dat laatste heeft de voorkeur natuurlijk. En dan zit je in de problemen met dat licht dat je nu hebt. Daarom gebruiken we in die situatie bij voorkeur krachtig flitslicht.
Leer het licht te zien en in te schatten ook al is het niet permanent zichtbaar. Tevens zal flitslicht u ook iets helpen om bewegingsonscherpte te voorkomen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 21:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke, het gaat om productfotografie, als dit geen levende wezens zijn, dan is er voor meer scherptediepte (grotere f/waarde) bij lage iso-waarde nog 1 optie: een langere sluitertijd. Als je van plezier niet vlak naast het statief gaat springen en stampen, is er volgens mij niks aan de hand.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017 23:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Absoluut gelijk Henry! Zo zie je maar dat ik geen productfotograaf ben :S en aan die optie niet eens dacht :shock
Ik hou niet van lange sluitertijden.
Maar je hebt wel gelijk.
Moet de boel dan wel het statief op natuurlijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 22 nov 2017 09:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Product fotografie shoot ik ALTIJD op statief... LOL ! Om het even wat je fotografeert, moet je je het steeds zo gemakkelijk mogelijk maken :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 22 nov 2017 19:32 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 9
Ok. Dus als ik met continue verlichting werk (softboxen) en een statief heb dan moet het wel goed komen? En heb ik dan een minimum aantal lampen nodig (totaal watt)?

En even ter verduidelijking. De objecten die ik wil fotograferen zijn vintage objecten. Kunnen dus beeldjes zijn of klokken bijvoorbeeld. Dus het materiaal kan van hout, messing of plastic gemaakt zijn. Waar moet ik dan rekening mee houden met het aanschaffen van verlichting?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichting
BerichtGeplaatst: 22 nov 2017 20:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor reflecterende onderwerpen kijk eens hier.

https://nl.pixelz.com/blog/fotograferen-van-reflecterende-producten/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed