Het is 29 maart 2024 10:06



Auteur Canon body vraag: nieuwe 760D of gebruikte 70D
 Canon body vraag: nieuwe 760D of gebruikte 70D
BerichtGeplaatst: 19 jan 2018 08:08 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1
Hallo allemaal,

Laat ik me even voorstellen. Mijn naam is Stevie, 30 jaar oud. Wat ik fotografeer is best breed, van luchtshows tot speelgoed tot insecten en bos omgeving.
Dit doe ik met een 8 jaar oude Canon 1000D gekoppeld met een Sigma 17-70C 2.8-4 lens. Overige lenzen zijn analoog. Een Helios Zenit 44M-4 58 2.0, Tokina 35 2.8 en een Nikon 80-200 4.5 AI push pull telezoom lens.

Ik fotografeer vaak dicht bij de grond. Soms zo laag dat mijn statief ook geen uitkomst bied. Vooral met insecten en speelgoed fotografie en vaak is dit ook in het bos. Zodra ik boven een iso van 400 ga is het beeld gewoon slecht te noemen door het lelijke ruis. Dit is geen mooie korrel meer maar wel rode, groene, witte en blauwe pixels die tevoorschijn komen.
Nog een nadeel is dat ik niet goed kan zien wat ik fotografeer aangezien ik niet door de zoeker kan kijken en de live view ook niet duidelijk is onder een hoek.
Een item wat ik mis is filmen. Zeker leuk als straks mijn kleine is geboren.
Bij de 1000D is het sluiter/motor geluid ook niet bepaald zacht te noemen. Dit geluid is ronduit irritant.

Nu ben ik gaan kijken naar een betere body en kwam tot uit bij twee types van Canon. Namelijk de 760D en de 70D. Beide schelen niet veel van elkaar qua specs en die 4 megapixels die de 760D extra heeft neem ik voor lief. Beide hebben film eigenschappen, hebben hogere iso en een kantelbare live view scherm.

Nu kan je/ik voor 675 euro een nieuwe 760D body kopen maar voor 645 euro kan ik ook een in goede staat verkerende tweedehandse 70D body kopen bij een foto zaak met 1 jaar garantie.

Nu neig ik naar een 70D omdat deze wat groter/zwaarder is en wellicht beter in balans is met mijn analoog lenzen die ik best vaak gebruik. Maar aan de andere kant heb ik voor iets meer een nieuwe 760D.

Wat is wijsheid hierin?

Bedankt en mvg,

Stevie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Canon body vraag: nieuwe 760D of gebruikte 70D
BerichtGeplaatst: 19 jan 2018 18:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De 70D is vooral interessant omdat er het ontwerp neigt naar wat je vindt op de professionele lijn bij Canon. Dus dat zou voor mij persoonlijk de voorkeur genieten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon body vraag: nieuwe 760D of gebruikte 70D
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 08:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit soort vergelijkingen kunnen je helpen.

Maar kiezen moet je zelf.

http://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-760D-vs-Canon-EOS-70D

https://versus.com/nl/canon-eos-70d-vs-canon-eos-760d

Let ook op uitklapbaar scherm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon body vraag: nieuwe 760D of gebruikte 70D
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 10:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat is de shuttercount van de tweedehandse 70D? De shuttercount zegt niet alles over het gebruik van een DSLR, zeker niet als je er ook mee kunt filmen, maar ik zou het getal wel in je overweging meenemen. Een sluiter heeft niet het eeuwige leven, een sluiter gaat een aantal "clicks" mee. Als je de 70D kiest, dan zou ik vragen of een defecte sluiter binnen de garantie valt.

Micro-adjustment is fijn om op je camera te hebben. Als de combinatie camera-lens iets afwijkt van de standaard, dan is het fijn als je m.b.v. micro-adjustment het scherpstellen zelf kunt bijregelen. Als je geen micro-adjustment optie op je camera hebt zitten, kun je altijd nog je camera door een servicepunt laten afstellen, maar dit kost je dan wel enkele euro's. Gebeurt het wel eens dat een lens buiten de marges valt? Het antwoord is: ja, maar niet heel vaak.

De 70D is 190 gram zwaarder dan de 760D. Voor je zwaardere analoge lenzen verwacht ik dat de balans fijner zal uitvallen. DIt kun je alleen bepalen als je de combinatie vast hebt. In het algemeen kun je stellen dat een amateur-body lekker in de hand ligt met amateur-lenzen en dat een professionele camera-body lekker in de hand ligt met professionele-lenzen.

De 760D heeft geen uitklapbaar scherm, de 70D wel. Als je dicht bij de grond fotografeert, dan is het hebben van een uitklapbaar scherm wel zo fijn.




UPDATE op 24 januari 2018
Ik zie dat je weer langs bent geweest en neem aan dat je de drie reacties hebt gelezen. Ik ben eigenlijk benieuwd of je er iets mee kunt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon body vraag: nieuwe 760D of gebruikte 70D
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 23:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Camera gekocht en de manual al helemaal uitgelezen? Ik ben benieuwd naar je foto's.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed