Het is 28 maart 2024 13:41



Auteur Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 22 jun 2018 13:28 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Woonplaats: Rotterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,

ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Gemma, wonend in Rotterdam. Een tijdje terug heb ik mijn paard verkocht en omdat ik nu enorm veel tijd over heb, kocht ik een camera. Foto's maken heeft altijd mijn interesse gehad maar wanneer je een paard op stal hebt staan blijft er weinig tijd over voor andere dingen :rof

Ik heb dus een Canon eos m100 met de standaard lens die erbij zit, Ef-m 15-45.
Nu merk ik dat ik eigenlijk toch wel iets meer wil met het foto's maken. Een prof ga ik nooit worden maar leuke foto's maken van de natuur, mijn katten en paarden van anderen blijf ik erg leuk vinden! ook ga ik binnenkort naar Amerika waarbij de camera uiteraard mee gaat :foto

Ik twijfel tussen twee lenzen. De EF-m 55-200 en de EF-s 55-250.
Ik heb zelf al wat research geprobeerd te doen en de Ef-s komt volgens mij beter uit de test.

Maar heeft iemand hier ook ervaring met de EF-m 55-200? Deze is een stuk lichter, als deze dus ook prima foto's maakt dan heeft dat mijn voorkeur. maar ik blijf twijfelen.

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Alvast bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 23 jun 2018 07:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Sorry, geen ervaring met Canon. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 23 jun 2018 08:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb ook geen ervaring met Canon.

Als ik jouw verhaal goed lees dan is de EF-s beter, maar de EF-m lichter. Je zult dus moeten bepalen in hoeverre gewicht een grote rol speelt.

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat beide lenzen niet precies even groot zijn. Ook jij kan alleen maar bepalen welke grootte jij nog acceptabel vind. Een camera met lens berg je soms ook wel eens op in een tas.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat de meeste zoomlenzen "zwakke" brandpuntsafstanden hebben. Dat zijn de brandpuntsafstanden waarbij de lens niet optimaal presteert. Vaak is dat aan het "uiteinde" van het spectrum, dus bij de M op 200mm en de S op 250mm. Als de 200mm voor jou echt belangrijk is, dan is de kans groter dat je die wel zult hebben op de S en kleiner dat je die zult hebben op de M.

Het kan zomaar zijn dat de lens bijvoorbeeld ook minder presteert rond de 110mm, maar dat kun je dus vaststellen door het maken van bijvoorbeeld 20 foto's van 1 onderwerp en die goed met elkaar te vergelijken (foto gemaakt met camera op statief op op tafel en brandpunt varieren van 50, 60, 70, 80, .....200, 210, 220, 230, 240 en 250mm, waarbij je de f/waarde bijvoorbeeld op f/8 zet).

Succes met de keuze!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018 02:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De EFs 55-250 is een echte speelgoedlens. Kan je geen bijzondere prestaties van verwachten. AF is supertraag en luidruchtig.

Gelijk in dit segment is de EF-s 18-55. Typ maar eens in op google. Het zijn lenzen die snel om zeep zijn ook. Die lenzen zijn gewoon rommel.

Het EF-m marktsegment ken ik zo niet dus daar durf ik geen uitspraken over maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018 10:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke, het kan allemaal wel zo zijn, maar niet iedereen heeft vele honderden euro's tot enkele duizenden euro's over voor een lens. Wil je in dat geval zeggen dat ze dan maar geen lens moeten kopen of kunnen ze beter een compact camera nemen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018 20:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb de efs 55-250 in bezit gehad. De 18-55 die xafke noemt ook trouwens.
Bieden beide maar vooral de 55-250 verrassend veel kwaliteit voor de prijs.

Xafke heeft zo zijn uitgesproken meningen. Niet te zwaar aan tillen als je beurs wat smaller is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018 07:36 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Woonplaats: Rotterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt allemaal! hier heb ik zeker wat aan.

Dat het geen super lenzen zijn vergeleken met het materiaal waar de meesten hier mee fotograferen snap ik wel. Een betere/duurdere lens zou ik zeker willen maar misschien is dat iets voor in de toekomst. Nu is het denk ik verstandiger dat ik eerst eens kijk hoe ik het vind met deze goedkopere lens aangezien ik zelf nog niet zo lang foto's aan het maken ben. Al verwacht ik dat ik er wel mee door ga is het anders toch ineens een investering.

Ik ga de lens zoals Henry voorstelt maar eens uittesten en kijken wat ik ervan vind. De afweging tussen beter en lichter in gewicht vind ik toch nog best lastig omdat dit ook mijn eerste camera is. Wel goed te horen dat de prijs kwaliteit verhouding toch wel redelijk is van de 55-250 zoals Frans zegt. ik had de hoop dat iemand ook ervaring had met de ef-m 55-200 maar ik zal zelf de test eens uitvoeren!

Dank allemaal!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Keuze stres Canon Ef-m 55-200 of EFs 55- 250
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018 15:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb je de lens al kunnen testen? Wat vind je van de resultaten?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed