De (vroegere?) standaard kitlens van (ik dacht) Canon maakt redelijk softe foto's (dus niet haarscherpe foto's). Het is mij niet duidelijk of je deze kitlens wilt vervangen door eentje van betere kwaliteit of dat je een aanvullende lens wilt hebben.
Als je een aanvullende lens wilt hebben, dan zou ik dus een 70-200mm of een 70-300mm kunnen nemen. Afhankelijk van de hoeveelheid geld die je er aan wilt spenderen, kan dit een f/4-f/5.6 lens zijn of een f/2.8 lens al dan niet voorzien van IS of L (een f/2.8 voorzien van IS en L is wel een hele dure lens...).
Wat je ook kunt doen (jij weet immers het beste wat voor soort foto's je wilt maken) is op zoek gaan naar een paar foto's van paarden hier op dit forum en kijken met welke instellingen deze gemaakt zijn. Interessante informatie uit de EXIF is voor jou dan de brandpuntafstand (de keuze voor de lens). Wat je ook niet uit het oog moet verliezen is de sluitertijd, het diafragma (de f-waarde) en de iso-waarde. Als het een foto van een stilstaand paard is, niet zo interessant, maar als het een foto van een bewegend paard is (hard lopend of springend), dan zijn deze waarden belangrijk omdat met deze waarden collega-fotografen een mooi stil en scherp beeld hebben weten vast te leggen of een foto waar beweging in zit. Natuurlijk hebben deze waarden een relatie met de hoeveelheid beschikbaar licht, maar het leert je wel wat over de apparatuur die je nodig hebt voor het maken van dit soort foto's.
De EXIF-waarde wordt niet door iedereen als tekst onder aan de foto toegevoegd. Als deze er niet staat kun je:
- of de topic starter vragen om deze beschikbaar te stellen
- of deze zelf uit de foto te halen via een EXIF-viewer. Voor de Apple via bijvoorbeeld het gratis pakket Exif Viewer (wat een toepasselijke naam) en bij een PC bijvoorbeeld via het gratis pakket Opanda. Randvoorwaarde is wel dat de EXIF informatie nog wel in de foto zit opgeslagen. Als de foto is opgeslagen via de optie "for Web", zit de EXIF informatie er niet meer in en zul je dus de info aan de topic starter moeten vragen.
Succes