Het is 08 jun 2025 22:41

Auteur Welke lens bij mijn camera
 Welke lens bij mijn camera
BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:20 
Lid
Offline op het foto forum

Ik heb even een vraagje, Ik heb een canon Eos 350D met de standaard kitlens, en nu vraag ik mij af wat voor lens ik nodig heb om een mooi plaatje te schieten. Ik mag wel graag paarden fotograferen, en dan vooral onder de training of in de wedstrijdring. Ik moet dus in iedergeval voldoende zoom hebben. En met wat voor prijs moet ik dan rekening houden

Alvast bedankt. Brenda

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je kiest voor een groothoek, zul je de paarden er in hun geheel op kunnen krijgen.
Als je kiest voor tele, zul je je vaak moeten beperken tot een detail.
Als je kiest voor een lichtgevoelige standaardlens, dan zul je ook goed binnen zonder flitslicht kunnen fotograferen.
Je kunt voor een 18-200mm kiezen: van redelijke groothoek tot een lekkere telelens. Altijd alles bij de hand.

Lenzen heb je al van redelijk goedkoop tot heel erg duur. Voor alles geldt: alle waar naar zijn prijs...

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:37 
Lid

De foto's die ik maak van paarden in training zijn toch eigenlijk altijd buiten. En ik vind het erg belangrijk dat een paard er in zijn geheel opstaat. Dus dan begrijp ik dat het best voor een groothoek lens 18-200 kan kiezen

Ah zie net dat ik het berichtje van ayla gemist heb. Heb jij ervaring met paardenfotografie?

Laatst bijgewerkt door BrendaD op 11 jun 2009 23:38, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:38 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
dan zou ik liever voor de 70-300 IS gaan.
schijnt beter te zijn dan de 55-200 (geen ervaring met beide lenzen)

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:46 
Lid
Fotografie

Denk dat je met 55-200 aardig uit de voeten kan.

zou ook even wat testen vergelijken.
18-200 is makkelijk met een heel bereik maar meestal gaat dit, zeker bij de goedkope lenzen wel tenkoste van de kwaliteit.
Ik weet dat het tegenwoordig beter is als vroeger maar hoe groter het verschil tussen het laagste aantal mm en de grootste, hoe moelijker het is een lens te maken die overal goed is.

Alle pro objectieven vallen bijna altijd in bepaalde bereiken.
24- 70 is niet meer dan 3x24
70-200 is ook +/- 3 x 70.
etc. en oin groothoek en exreme zoom wordt het nog moeilijke.
55-200 is dus noig redelijk.
18 x 11 is is ook +/- 200.
Dit kan een redlijke indicatie zijn van wat een test allemaal gaat zeggen over een objectief.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:48 
Lid

Ayla schreef:
Welke kitlens heb je? Een 18-55mm zou mooi aansluiten op de 55-200, hoewel d e70-300mm wel een betere lens schijnt te zijn. Toch kun je net die 15mm verschil wel missen, mijn ervaring als paardenfotograaf is dat ik vanaf 70mm altijd fotos maak (70-200 2,8) en nooit problemen mee heb ondervonden, maar dan schiet ik wel met een fullframe. Ik heb wel vaak dat ik op de 70 zit bij de dressuurring, dus met de cropfactor zou het nadelig kunnen uitpakken voor je. Maar dat ligt er maar net aan waar je staat tijdens de trainingen :)

Ik moet wel een beetje lachen als ik dit allemaal lees, wat een vaktaal zeg. Ik begin net een beetje haha. Maar ik heb idd een 18-55 kitlens. Heb jij ook een canon zo ja welke en in wat voor "programmatje"(laat ik t even zo noemen) heb jij m dan staan

BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 05:46 
Lid
Fotografie

De (vroegere?) standaard kitlens van (ik dacht) Canon maakt redelijk softe foto's (dus niet haarscherpe foto's). Het is mij niet duidelijk of je deze kitlens wilt vervangen door eentje van betere kwaliteit of dat je een aanvullende lens wilt hebben.

Als je een aanvullende lens wilt hebben, dan zou ik dus een 70-200mm of een 70-300mm kunnen nemen. Afhankelijk van de hoeveelheid geld die je er aan wilt spenderen, kan dit een f/4-f/5.6 lens zijn of een f/2.8 lens al dan niet voorzien van IS of L (een f/2.8 voorzien van IS en L is wel een hele dure lens...).

Wat je ook kunt doen (jij weet immers het beste wat voor soort foto's je wilt maken) is op zoek gaan naar een paar foto's van paarden hier op dit forum en kijken met welke instellingen deze gemaakt zijn. Interessante informatie uit de EXIF is voor jou dan de brandpuntafstand (de keuze voor de lens). Wat je ook niet uit het oog moet verliezen is de sluitertijd, het diafragma (de f-waarde) en de iso-waarde. Als het een foto van een stilstaand paard is, niet zo interessant, maar als het een foto van een bewegend paard is (hard lopend of springend), dan zijn deze waarden belangrijk omdat met deze waarden collega-fotografen een mooi stil en scherp beeld hebben weten vast te leggen of een foto waar beweging in zit. Natuurlijk hebben deze waarden een relatie met de hoeveelheid beschikbaar licht, maar het leert je wel wat over de apparatuur die je nodig hebt voor het maken van dit soort foto's.

De EXIF-waarde wordt niet door iedereen als tekst onder aan de foto toegevoegd. Als deze er niet staat kun je:
- of de topic starter vragen om deze beschikbaar te stellen
- of deze zelf uit de foto te halen via een EXIF-viewer. Voor de Apple via bijvoorbeeld het gratis pakket Exif Viewer (wat een toepasselijke naam) en bij een PC bijvoorbeeld via het gratis pakket Opanda. Randvoorwaarde is wel dat de EXIF informatie nog wel in de foto zit opgeslagen. Als de foto is opgeslagen via de optie "for Web", zit de EXIF informatie er niet meer in en zul je dus de info aan de topic starter moeten vragen.

Succes :)

BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 08:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Misschien is het ook wel handig om er bij te vertellen wat wil er je er aan uitgeven?
Je hebt een lens van 100 eurie maar ook van 2000 eurie. Behalve het prijsverschil zit er ook nog wel iets meer achter.

Je kitlens is een goede lens en wordt heel vaak onderschat.
Ik zelf zou gaan voor een lens met wat meer bereik
Daaruit kun je kiezen uit lenzen van verschilledn merken: sigma, tamron, tokina en canon.
Ik zelf heb eerst in mijn glaswerk geinvesteerd en later de camera vervangen.

Je noemde een canon 18-200mm opzich een leuke lens maar deze lens is niet over het hele bereik even scherp.
Ik zelf heb nu een aantal mensen geadviseerd om een sigma 17-70 en een canon 70-300 mm met is te kopen.
De canonlens kost wel 434 euro bij kamera expresse
Misschien is dit ook wel een intersante link waar je een prijsvergelijking kan zien http://tweakers.net/pricewatch/

succes!! groetjes Annette

BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 10:32 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik zou iig niet voor een telezoom gaan als de 18-200. De kwaliteit van de lens is niet over het hele bereik even goed en scherp.

Ik zou richting een telelens gaan, waarbij je kunt denken aan de 70-300 van canon/sigma/tamron (in volgorde van prettigheid)

De kitlens die je hebt kun je gebruiken voor het "grotere" werk als in wat totaalplaatjes. Aangezien je aangeeft dat het voornamelijk buiten is, zul je niet snel een heel lichtsterke lens nodig hebben.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp