Het is 28 maart 2024 13:14



Auteur Full frame en objectieven
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 13:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vraagje: Mocht ik in de toekomst een full frame nikon willen kopen kan ik dan nog gebruik maken van mijn huidige objectieven (AF-S). Ik heb een Sigma 18-300 en een Nikor 50mm. Ik hoor het graag.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 13:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja, geen enkel probleem. :)

Houd wel rekening met het volgende:
1. Een full frame camera heeft een grotere sensor.
2. Een objectief voor een cropcamera kan bij Nikon altijd op een full frame camerabody (mechanisch dus). Ook hele oude objectieven passen op de allernieuwste camerabody's.
3. Een objectief voor een cropcamera kan geschikt zijn voor een full frame camerabody. In dat geval is de "beeldcirkel" die het objectief produceert groot genoeg om de hele full frame sensor te "omsluiten".
4. Aan de andere kant kan een objectief voor een cropcamera ondanks dat het mechanisch past, minder goed geschikt zijn voor een full frame camerabody. In dat geval is de "beeldcirkel" die het objectief produceert te klein om de hele full frame sensor te "omsluiten". De full frame camera heeft een optie om slechts een deel van de sensor te gebruiken, zodat er in 1x een complete foto uitrolt. Als je die optie niet wilt instellen, dan zul je achteraf de zwarte cirkel in Photoshop eruit moeten croppen. Nadeel van het instellen van een deel van de sensor is dat je daar dus eigenlijk niet de full frame body hebt aangeschaft. Het aantal pixels wat je in dat geval gebruikt neemt ook flink af.

Je zult even moeten kijken of de Sigma 18-300 en de Nikkor 50mm een beeldcirkel leveren die groot genoeg is voor een full frame sensor. Van de 50mm f/1.8 verwacht ik het wel (mijn dochter had er een, maar heeft die ingewisseld voor een f/1.4, dus ik kan de test niet even snel voor je doen).
Als op de lens Dx staat, dan kun je verwachten dat die niet geschikt / dat de beeldcirkel die het objectief produceert te klein is voor een full frame sensor.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 13:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Henry. Is de beeldcirkel hetzelfde als de diameter?
Sigma 18-300 diameter 72
Nikor 50mm diameter 58


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 13:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frako, nee, de beeldcirkel is het beeld wat er aan de achterkant uit je objectief komt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 13:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Blijft bij gebruik van de fullframe de stabilisatie, belichting en focus in tact?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 14:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geen idee wat je daarmee bedoelt, maar een camerabody = een camerabody. Die doet gewoon wat die moet doen. Hetzelfde geldt ook voor de lens. :) Met andere woorden: de functies die op de camerabody zitten danwel die via de lens meekomen, doen het gewoon. Functies die er niet op of in zitten, gaan het nooit doen. ;)

Ik heb even de spullen van mijn dochter gepakt: 3 Nikon objectieven, waarvan 2 een Dx teken hebben.
Het objectief zonder de opdruk Dx (de 50mm) levert geen zwarte cirkel op (is trouwens een f/1.8 G lens en niet de goedkopere f/1.8 D (?)-lens).
De twee zoomobjectieven met Dx opdruk produceren een foto met een zwarte cirkel. Met name in de groothoekstand.


Laatst bijgewerkt door Henry op 18 okt 2018 17:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 14:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De sigma heeft DC op de lens staan?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 14:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DC = Digital Calculated. Deze lenzen zijn ontworpen voor camera's met een APS-C sensor (voor camera's met een cropsensor dus).

Dus, die lens zal je een zwarte cirkel gaan opleveren, met name in de groothoekstanden.
...en als die cirkel vanaf een bepaald brandpuntsafstand niet meer zichtbaar is, dan heb je nog wel te maken met het feit dat de kwaliteit van het beeld aan de rand van de cirkel niet de beste kwaliteit heeft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 15:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wellicht ten overvloede : goede camera’s hebben ook goed glas nodig. Overstappen kost wel wat omdat de camera genadeloos alle fouten laat zien. Die van de fotograaf maar ook van het glaswerk. ( zelf een D800) Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 17:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
N.a.v. de opmerking van Harry: helemaal mee eens.

Achtergrond:
Als je een Full Frame objectief op een Cropcamera plaatst (dus met kleinere Dx sensor), dan zal de sensor voldoende hebben aan het middenste deel van de beeldcirkel. Omdat het beeld aan de randen van de beeldcirkel slechter van kwaliteit is, zul je hier bij gebruik van een cropcamera dus veel minder last van hebben.
Als een sensor van een Full Frame camera (die dus groter is als van een Dx camera) wel het beeld aan de rand van de beeldcirkel nodig heeft welk door het objectief wordt "afgeleverd", dan zal dat beeld dus aan de randen minder van kwaliteit zijn.
=> een full frame objectief van mindere kwaliteit op een cropcamera kan je kwalitatief goede beelden opleveren.
=> voor een full frame camera heb je full frame objectieven nodig die over de hele beeldcirkel een goede kwaliteit leveren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018 18:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry bedankt voor de info


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018 15:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 447
Woonplaats: Den Burg Texel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je Sigma 18-300 gaat niet werken op FX body is speciaal gemaakt voor DX camera's, maar dat wil je tog helemaal niet
maar je 50 MM wel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018 17:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lang geleden toen ik nog geen FF camera had heb ik bewust zoveel mogelijk lenzen gekocht met doel die later op FF te kunnen gebruiken. Elke aankoop is wat duurder maar zo verzacht het wat de pijn als je het kan spreiden in tijd.

Het is nooit het doel geweest van crop lenzen in te zetten op FF bodys. Omgekeerd wel. Ik heb het nooit geprobeerd maar naar het schijnt kan je ook schade oplopen omdat het achterste van sommige croplenzen de spiegel kan raken op FF body.


Nu gebruik ik een FF en een crop camera naast elkaar maar wel altijd met FF lenzen op beiden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Full frame en objectieven
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018 18:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Stouten bedankt voor de info
@Xafke Ik ben nog niet zo lang echt serieus bezig met fotografie. Ik had tot voor kort helemaal geen weet van fulframe en cropcamera. Zeker iets om rekening mee te houden in de toekomst. Bedankt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed