Het is 10 jun 2025 07:44

Auteur Interessepeiling grondplaat
 Interessepeiling grondplaat
BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 21:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik fotografeer soms met een tweede camera op afstand. Deze camera staat dan op een klein Manfrotto statiefje. Maar dit is met bepaalde lenscombi's een beetje gammel. Groothoek gaat, maar ook dan staat het heel soms wat bewegelijk. Tijd voor iets anders dus.

Nu kwam ik bij deze: http://overxposed.com/oxproplatform.html

Maar weet je, dat ding kost 140 freaking dollars. No way dat ik dat ga uitgeven voor een stukje allumininiminium :D

Dat moet goedkoper kunnen. Waarom niet zelf maken?

Je kunt uit een 6mm dik aluminium plaat een grondplaat laten snijden die qua vorm overeenkomt met het exemplaar van Overxsposed. Deze kan ik zelf bepalen, dus de gaten (en het aantal) en het type draad is 100% zelf te bepalen. Kosten hiervoor bedragen ongeveer 40 euro inclusief BTW. Dat scheelt al behoorlijk.

Alleen is de afwerking dan nog niet je van het. Aluminium staat bekend als een zacht metaal en is daardoor ook erg gevoelig voor krassen. Natuurlijk, het ziet er mooi uit als het nieuw is. Maar na verloop van tijd zal het oppervlakte oxideren (dof uitslaan) en zeker voordat dit proces is voltooid gevoelig zijn voor krassen. In de loop der tijd zal het er dus lelijk uit komen te zien.
Maar er is ook ge-anodiseerd aluminium. Wat? Ge-anodiseerd. Dit is een oppervlaktebehandeling waarbij er een laagje geimpregneerd wordt en het aluminium een soort van coating krijgt (die er dus ook gedeeltelijk in zit). Dit maakt het oppervlakte meteen veel harder. En dus ook veel slijtvaster. Maar dat kost best wel knaken. Om dat bij een enkele plaat te doen ben ik eigenlijk duurder uit dan een plaat van Overxposed. En daar wordt het misschien voor jullie interessant.

Ik wil gaan kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om de kosten van een enkele grondplaat terug te krijgen tot ongeveer 60 euro, inclusief verzenden.

Wat krijg je daarvoor?

- Een ge-anodiseerde aluminium grondplaat met een x-aantal gaten (moet nog even een leuk aantal bepalen) op de plaats waar jij ze eventueel wil. Ook de diameter van de gaten mag je zelf bepalen (kleine draad of grote draad, of een variant). Ik zal later voorbeelden posten.

- De onderkant van de originele plaat is afgewerkt met een rubber coating. Dat is iets wat ik niet ga doen. Maar ik wil er wel voor zorgen dat er vier rubber voetjes aan de onderkant zitten zodat beschadigingen op de ondergrond voorkomen worden

- Een anodisering. Minstens in een 'natural' look, als het kan in een kleurtje. Alle platen zullen uiteindelijk in dezelfde kleur of 'natural tint' ge-anodiseerd worden, anders verdubbelen de kosten daarvan, en dan zijn we nog niet goedkoop uit.

- Ik wil eventueel nog kijken of het mogelijk is om je naam erin te laten snijden (of je website, het telefoonnummer van je vriendin, wat jij wilt)

Ik moet in totaal ongeveer tien platen laten maken voor brake-even. Lijkt me niet te moeilijk toch?

Want waarvoor kun je deze dingen allemaal gebruiken?
Je kunt er niet alleen je camera opzetten hoor, ze zijn heus wel handiger. Onder andere Manfrotto verkoopt een hele reeks accesoires die gebruik maken van de 1/4"- en 3/8"-schroefdraden die gebruikt worden in de fotografie. Met wat tierlantijnen verkrijgbaar bij de fotospeciaalzaam maak je dus ook vrij gemakkelijk een platform voor een flitskop. (Ja, die kun je ook los kopen, maar zijn bij lange na niet zo universeel)
En er zijn nog wel andere toepassingen te verzinnen, wees creatief zou ik zeggen.
Zo zou je met een balhoofd een superstabiel platform kunnen maken voor bijvoorbeeld macro-fotografie.

Heb je interesse, zet dan je naam hieronder bij. Op die manier kan ik hier, en ook op andere fora, peilen of er vraag naar is. Is er genoeg vraag naar, dan kan ik de prijs exact gaan bepalen en zal ik, zodra dat allemaal bekend is, iedereen aanspreken. om een definitieve lijst op te maken.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp