Het is 28 maart 2024 21:41

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Extra lens voor trouwfotografie
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 02 nov 2021 09:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goedemorgen, voor volgend jaar ben ik als fotograaf gevraagd op de bruiloft van een goeie vriend.
Ook verderop in het jaar was er nog iemand die mij als 2e fotograaf erbij wilde hebben. Een hele eer, maar ben daarin ook eerlijk geweest dat trouwfotografie niet mijn specialiteit is.

Voor wat betreft het benodigde apparatuur zit ik in dubio, m'n huidige gear is:
Nikon D850
Nikon 16-35mm F4
Nikon 80-200mm F2.8
Sigma 50mm F1.4 ART
En nog een macro- en telelens maar die zijn hiervoor niet gebruiken.

De Sigma 50mm is in mijn ogen een fantastische portretlens, qua beeldkwaliteit erg goed.
Nu ben ik bang dat de 50mm tijdens de bruiloften een te kleine beeldhoek heeft. Zeker voor een groepsfoto of bijvoorbeeld een sfeerfoto is 50mm teveel.
Dus nu zit ik in dubio, de Sigma ART lijn bevalt me wel. Daarin zit ook een 35mm 1 4, dat lijkt me een ideale lens voor naast de 50mm

Of, en dat is ook een redelijke optie, is de Nikon 24-70 2.8. Hoewel de bokeh me wel wat minder mooi lijkt.
Wat adviseren jullie?
Waarschijnlijk zal ik de lens dan huren, want voor 1 of 2 dagen een lens aanschaffen is een beetje te zot. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 02 nov 2021 11:14 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet precies welke lenzen Nikon in z'n arsenaal heeft, maar ik zou voor zo'n bruiloft altijd voor een zoomlens gaan, omdat je waarschijnlijk zowel close-ups als bijv. groepsfoto's wilt maken.
Ik heb zelf sinds kort een 24-105mm F/4, weet niet of Nikon zoiets heeft, maar die vindt je waarschijnlijk ook niet lichtsterk genoeg, in dat geval zou ik kiezen voor de 24-70mm F/2.8.
Het mooiste zou denk zijn 2 camera's, één met een 24-70mm F/2.8 en de ander met een 70-200mm F/2.8, dan kun je snel wisselen zonder een andere lens op je camera te moeten schroeven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 02 nov 2021 14:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Matthijs, volgens mij is de 24-70 2.8 hier perfect voor. Het is mijn enige lens en voor het doel wat je omschrijft prima geschikt. Na al die jaren nog steeds heel blij mee. (2e hands aangeschaft) Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 02 nov 2021 14:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Twee camera's is ideaal.
En anders een zoomlens.
Je kunt niet altijd op de juiste afstand komen met alleen een prime.

Een algemene tip is om vooraf de trouwlokatie te gaan bekijken.
En bedenk daar dan ook of je een flits nodig hebt en of het bruidspaar het goed vind dat je die gebruikt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 16:07 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb er eerlijk gezegd geen verstand van, maar Frans maakt een terechte opmerking. Als er ook 's avonds een feest is dan heb je absoluut ook een flitser nodig. Als je die nog niet hebt zou ik daar zeker naar kijken, en vooral ook oefenen van te voren want je wilt geen platgeflitste beelden en verblinde gasten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 21:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je met 1 body gaat moet je niet met een xx-35 groothoek zoom en een 50mm prime gaan, dat werkt niet. Gewoon een 24-70mm f/2.8. Alleen een 50mm is niet wijd genoeg idd en max 35mm is een gebrek aan tele, dat werkt ook niet, en de hele tijd wisselen dat werkt al helemaal niet.

In het geval van 2 bodies (je kan er nog een D850 bij huren) waarvan één body een 70(of 80)-200mm f/2.8 heeft, zijn er wel fotografen die op de andere body 35mm f/1.4 prefereren boven een standaard zoom. Jij hebt een f/4.0 groothoek zoom, en voor die paar shots dat je wijder wilt kan je vaak wel even wisselen, terwijl je bij weinig licht flink in het voordeel bent.
Wil je dat lens wisselen per sé voorkomen dan kan je ook nog voor de 24-35mm f/2.0 Art gaan.

Zeker twee bodies moet je wel iets hebben dat je die camera of camera's aan je lijf kan weghangen. Ik heb een tas met twee peak design captures, maar er zijn ook andere oplossingen.

Flitsen: Ik heb zo'n gary fong diffuser. 2ehands zijn die prima betaalbaar. En een goedkope Chinese flitser van het motto "groter is beter". Zolang ik maar witte plafonds en muren heb gaat het prima. Op ETTL (maar dat is misschien een Canon term?) wappert het naar 2/3 stops te donker of the licht, maar zolang je maar RAW schiet kan je dat zonder al te veel pijn goede resultaten mee krijgen. De afstand tot het plafond is een belangrijke factor hoeveel flitsbelichtingscomensatie je nodig hebt. Als ik in mijn huiskamer sta zit ik rond de +1.7, maar als ik door de knieën ga heb ik meer nodig.

Heb je geen witte plafonds en muren of een veel te hoog plafond, dan wordt het lastig met flitsen. Bedenk: de meeste mensen bekijken foto's nooit groter dan op een telefoonscherm, en dan kom je met een D850 en f/1.4 heeeeeeeeeel ver. ;)

Verder: expressies op gezichten scoren, de momenten intermenselijk contact waarbij gezichten open zijn, dat is eigenlijk het enige wat écht telt. Als het moment goed is en de emotie spreekt, dan is al het andere bijzaak. Veel klikken. Een hoop bij het selecteren weer weggooien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 21:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het bruidspaar wil waarschijnlijk een mooi boek.
Dus goede foto's.

Mijn devies blijft. Weet waar je terecht komt. En weet hoe je moet flitsen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 22:30 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet wel wat ik zou willen voor een trouwerij: 1 body en die nieuwe Tamron 35-150mm f/2.0-2.8 er op. Maar die past helaas niet op jouw Nikon, en ook niet op mijn Canon.

https://www.youtube.com/watch?v=DjkxAGrtu6M


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 23:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niet echt helpvol toch.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 04 nov 2021 00:20 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Weet waar je terecht komt. En weet hoe je moet flitsen.


Je kunt ook ergens terechtkomen waar niets te flitsen valt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 04 nov 2021 01:18 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
Ik weet wel wat ik zou willen voor een trouwerij: 1 body en die nieuwe Tamron 35-150mm f/2.0-2.8 er op. Maar die past helaas niet op jouw Nikon, en ook niet op mijn Canon.

https://www.youtube.com/watch?v=DjkxAGrtu6M

Past wel op mijn Sony en die heeft inderdaad interessante brandpunten en lekker lichtgevoelig, maar ik ga voorlopig geen €1800,- aan een lens uitgeven. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 04 nov 2021 09:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn tip nr 1: Weet wat voor plaatjes je wilt maken / gaat schieten. Er is geen tijd om dat even ter plekke te bedenken.
Mijn tip nr 2: Maak liever teveel foto's dan te weinig. Situaties kun je slechts beperkt over doen.
Mijn tip nr 3: Als je een flitser gaat gebruiken, weet hoe die werkt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 04 nov 2021 21:05 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat tip 1 opvolgen eigenlijk heel moeilijk is. Het is natuurlijk beter om daar van tevoren over na te denken dan dat je er niet over nadenkt, maar tegelijkertijd is dit ook iets wat vrij moeilijk te overzien is als je geen ervaring er mee hebt. Dat hoeft ook helemaal niet erg te zijn, maar ik zou daar vooral vooraf heel open over zijn naar het aanstaande bruidspaar toe.

Ik weet ook niet of je - juist als je niet zoveel ervaring hebt - er zo heel planmatig over moet gaan doen.

Ik heb zelf een trouwerij gefotografeerd en het voornaamste doel was "zorg dat schoonmoeder er ook eens op staat", want verder zou schoonmoeder alle foto's doen. Dat was een overzichtelijk criterium, en daarnaast was en voelde ik me heerlijk vrij om fijn rond te spelen in een fotografische speeltuin zonder enige druk of stress. Schoonmoeder bleek achteraf een slome kitlens en Av+ISO 100 te hebben gebruikt, en 95% van haar foto's waren bewogen.... Normaal schoot zij in M, zij had er erg goed over nagedacht, en is iets anders gaan doen dan ze normaal deed. Dat heeft een risico.

Als je niet veel druk hebt, en de dingen vastlegt waarvan jij goed bent om op te merken dat het mooi is, dan levert dat misschien meer op dan jezelf opleggen dat je allerlei "verplichte" momenten moet pakken wat een hoop stress kan opleveren.

Ik had die dag een aantal "verplichte momenten" geskipped, want die deed schoonmoeder. Toch voelde voor het bruidspaar al die momenten er omheen die ik gevangen had niet als incompleet. Spontaniteit is een belangrijke factor, en dat laat zich niet 100% plannen. Spontaniteit is meer een kwestie van anticiperen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2021 04:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor tip 1van mij zul je je dus vooraf moeten verdiepen in wat er gaat gebeuren. Dit kan door een album van een al getrouwd echtpaar eens te bekijken, door je te verdiepen in hoe de dag er uit gaat zien en door de verwachtingen te peilen (en daarop te reageren) bij het aanstaande bruidspaar. Daarnaast vind ik het fijn om een aantal standaard plaatjes te kennen en die voor alle zekerheid ook te maken. Denk bij voorbeeld aan een foto van de ringen, al dan niet aan de vingers.

Het maken van sfeerfoto’s zal niet het allergrootste probleem zijn, maar is wel fijn als je weet wie de belangrijke mensen zijn in het leven van het echtpaar zodat je die zeker fotografeert. Daarnaast is het fijn als je weet welke formele momenten er zijn en wanneer die ongeveer gaan komen. Er is niks zo vervelend als je op die momenten net je verkeerde lens op de camera hebt zitten of dat je net even naar de wc bent gelopen.

Ga je met het bruidspaar ook een serie formele foto’s maken, bepaal/bespreek en bekijk dan vooraf de locatie. Neem bij het maken van die serie iemand mee die oog heeft voor detail en kan helpen met het goed zetten van kleding, ledematen, haar, verwijderen van storende zaken in de achtergrond, etc. Regel dat van tevoren (en bespreek de taak van die persoon).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2021 13:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat denk je Matthijs. Kun je iets met de gegeven tips?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2021 17:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fantastisch, al jullie hulp!
Ik kom er niet aan toe om achter de pc te kruipen, hoop daar zondag tijd voor te hebben en dan zal ik uitgebreid reageren!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 04 dec 2021 01:23 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En Matthijs, al wat wijzer geworden?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 04 dec 2021 15:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb het zo enorm druk (gehad) dat ik geen mogelijkheid heb gehad om me er uitgebreid in te verdiepen. Ik ga deze week tijd voor maken om jullie adviezen en reacties door te lezen en te reageren.
Excuses dat het niet eerder lukte.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 20:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoo, hier ben ik dan eindelijk...
Nogmaals mijn grote dank voor jullie uitgebreide reacties en adviezen. Alles is van harte welkom!
Heb met het bruidspaar overlegd, foto's van de receptie zijn niet noodzakelijk. Dat scheelt me al veel flitswerk (ben overigens wel in het bezit van een Nikon SB800, mocht het toch nodig zijn).
De tip om een extra body te huren is een hele goeie, waarschijnlijk word dat een D850. Dat is voor mij een bekende camera, met goede beeldkwaliteit. Het wisselen van lenzen is op zo'n dag eigenlijk een 'no go', zeker als je soms snel moet reageren voor een mooi plaatje.
Iemand tips voor een goede en betrouwbare verhuurder? Hoe gaat zoiets in z'n werk, word de camera je toegezonden of moet je die ophalen? Zijn er bij het huren van apparatuur nog dingen waar je op moet letten?
Als vergoeding voor de foto's op de trouwdag bood het bruidspaar aan om een Nikon 24-70 te betalen, zodat ik deze ook kan gebruiken op hun bruiloft. Een 24-70 is ruim inzetbaar, en voor de portretfoto's is de 50mm ideaal. Hoewel ik een 35mm een wat fijnere en mooiere beeldhoek vind geven denk ik dat m'n 50mm in dit geval de goede optie is. Óf we zouden moeten kijken of de Sigma 35mm 1.4 ART ook te huur is, dan ga ik de 50mm niet/minder gebruiken.
We hopen over een tijdje ook een fotoshoot te doen, om een beetje te kijken hoe het loopt en of de resultaten naar hun wens zijn. De eisen voor de foto's zijn niet hoog, en dat neemt voor mij wel wat druk weg. We hebben ook afgesproken om het fotoalbum met z'n 3en samen te stellen.
Al met al een ontspannen manier van werken, op de dag zelf zal ik dat waarschijnlijk anders ervaren maar voor de eerste keer een bruiloft fotograferen zal altijd wel spanning geven.
Hoop me ook nog goed in te lezen over de werkwijze van een trouwfotograaf, hierin valt nog veel te leren...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Extra lens voor trouwfotografie
BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 22:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41890
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
alles wat je weet is makkelijk en eens moet de eerste keer zijn en kan wat spanning geven. Lijkt me logisch als je buiten je comfortzone treed. Goed dat je een testshoot gaat doen. Al
doende leert men al neemt dat de spanning op de dag zelf maar deels weg.

Zelf heb ik me altijd voorgehouden in dit soort situaties dat ik geen angst hoef te hebben of ik mooie foto's maak want dat weet je wel van je zelf. Scheelt iets in de spanning.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed