Het is 25 apr 2024 08:55



Auteur Canon eos 2000D
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 29 sep 2022 21:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 462
Woonplaats: Landgraaf
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi allemaal,

Ik ben voor een 'nieuwe spiegelreflexcamera aan het kijken en nu kwam ik een tweedehands Canon Eos 2000D tegen met een 18-55 lens. Heeft iemand ervaring met deze camera? Ik zal de camera vooral gebruiken in de dierentuin, soms eens een macrofotografie of nachtfoto.

Ik hoor graag jullie ervaringen. :foto

Groetjes Bryan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 29 sep 2022 23:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40712
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen ervaring met Canon, maar ik weet wel dat het in een dierentuin handig is als je wat meer mm's ter beschikking hebt. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 07:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 462
Woonplaats: Landgraaf
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat klopt. Maar het gaat mij in eerste instantie vooral om de camera zelf. Een andere lens is er nog snel bijgekocht. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 09:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49107
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb geen ervaring met deze camera. Wordt omschreven als instapmodel.
Kan je wel meegeven dat ik ook zo begonnen ben.
Van olympus, naar sony, naar canon 300?, 7D en 5d mark 2.
Zoals je ziet heeft dat steeds een stapje hoger een hoop geld gekost.

Kijk wat je nu mist en vraag je af of je wenscamera dat wel aan boord heeft.
En natuurlijk is niet ieders beurs even breed maar behoed je wel voor een trip als de mijne.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 11:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 419
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
canon 2000d kan je vergelijken met nikon d5300 alleen nikon is 4 jaar ouder en scoort beter op veel punten.
ik verwacht rond de prijs van 200 euro tot 250 dat er wel betere keuze's zijn alleen ik weet vrij weinig van canon en welke serie goed zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 18:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bryan schreef:
Dat klopt. Maar het gaat mij in eerste instantie vooral om de camera zelf. Een andere lens is er nog snel bijgekocht. :)

Dat is de verkeerde volgorde. Je kan het beste beginnen bij welke lenzen je nodig hebt. Dan kijk je wat verschillende platforms/vattingen te bieden hebben, voor zowel die lenzen als voor camera's. En dan kies je wat je koopt.

Je noemt onder meer dat je een nachtfoto wilt kunnen maken. Wat versta jij onder een nachtfoto? Is dat iets met beweging of niet? Wil je een statief of zou beeldstabilisatie genoeg zijn?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 18:54 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bryan schreef:
Ik zal de camera vooral gebruiken in de dierentuin,

Heb je een idee hoeveel mm jij nodig hebt in een dierentuin?
Vind je het een probleem om lenzen te wisselen?

Bryan schreef:
soms eens een macrofotografie

Wat voor macro? Van stilstaande onderwerpen? Wil je dat met statief of anders? Van traag bewegende onderwerpen? Of van snel vliegende insecten of insecten die opgeschrikt kunnen worden door jouw bewegingen?
Het is ook handig om te weten of je wel autofocus nodig hebt. Er zijn best wat budgetvriendelijke macro-lenzen op de markt zonder autofocus.

Bryan schreef:
of nachtfoto.

Ik denk dat je echt een beetje uit moet werken wat je daar onder verstaat en wat voor nachtfoto's jij dan wilt maken.
In z'n algemeenheid stelt weinig licht meer eisen aan de camera naar mate sprake is van snellere beweging. Als je een gebouw wilt fotograferen, dan kan je met een standaardlens en goedkope camera een prima foto maken door een statief te gebruiken en een lange sluitertijd. Wil je een landschap maar waait het zodat er beweging is in bijvoorbeeld bomen, bladeren of riet, dan kan dat weer niet, en afhankelijk van je eisen aan de kwaliteit kan het dan wel duurder worden. Het is ook moeilijker, met alleen duurdere spullen ben je er niet. Je moet bijvoorbeeld goed kunnen inschatten hoeveel scherptediepte je nodig hebt om te bereiken wat je wil, en dit balanceren met de rest van de belichtingsdriehoek.
Snelle beweging bij weinig licht is lastigst.

Advies geven kan eigenlijk pas als je wat kan meer kan aangeven over de hoeveelheid beweging die er kan zijn, welke scherptediepte die je nodig hebt, en welke kwaliteit je tevreden mee bent.

Het is ook handig als je iets over budget kunt meedelen. Je zegt dat een paar lenzen er zo zijn bijgekocht, maar het helpt wel als je er rekening mee houdt dat dit ook een deel van je budget opslokt.

Tot slot: je geeft aan dat je een spiegelreflex overweegt. Is er een reden dat je alleen hier naar kijkt, en niet ook spiegelloos overweegt? Binnen Canon kan je ook denken aan een M50, een RP, of een R10. Maar je kan ook denken aan een Sony A6100 of A6400, A7II. Nikon Z50, Z30 of Z6.... Keuze genoeg.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 18:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 462
Woonplaats: Landgraaf
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wij zijn vandaag bij Kamera Express in Maastricht gaan kijken en veel youtube-filmpjes/review gekeken en de knoop is doorgehakt! A.s. zondag gaan we naar Arnhem om een Canon Powershot sx60 hs te kopen. :foto

Zelf zit ik ook met de gezondheid en met een Bridge camera hoef ik niet meer losse lenzen te slepen, hij is niet zo zwaar en ik kan er alles mee wat ik wil... zo ver ik zag op de filmpjes. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 19:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De beste camera is de camera die je bij je hebt. :-)

Veel plezier er mee!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon eos 2000D
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 462
Woonplaats: Landgraaf
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dankjewel :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed