Het is 31 mei 2025 08:12

Auteur welke laptop voor fotobewerking?
 welke laptop voor fotobewerking?
BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 00:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Welke Laptop adviseren jullie voor fotobewerking?

Ik twijfel tussen Lenovo en HP, beiden I7 processor, HP 16 gig, Lenovo 32 gig, is wel + 300,- Lenovo 16 inch en HP 17,3 inch, allebei zelfde schermtype. ( IPS )

Verder verschil in enkele details. ( HP heeft een verlicht toetsenbord, Lenovo niet!!! lol )

Mijn vorige HP ging nog geen jaar mee toen het moederbord het begaf. Mijn huidige Lenovo gaat al 6 jaar mee. Bij stiefzoon was de Lenovo pad al na een half jaar kaduuk. Dus ja, wat is wijsheid?

Iemand die de wijsheid in pacht heeft toevallig?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 00:32 
Moderator
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Voor een laptop vind ik het moeilijk adviseren. Wat mij betreft zijn er (minimaal) drie elementen van belang, dat zijn de kracht van de processor, de kracht van de grafische processor/kaart, en het beeldscherm. Vooral dat laatste is moeilijk bij laptops, misschien is de nieuwe generatie laptops beter dan voorheen op dat gebied maar voor mij was dat altijd de reden om op een aparte PC-beeldscherm combi te blijven werken. Maar ik doe dan ook geen fotobewerking buiten mijn eigen huis.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 01:20 
Lid
Fotografie

Werk al jaren niet meer op een pc, heb dus geen vergelijk.
Kwam er voor een laptop op uit dat er nauwelijks specifieke beeldbewerkingslaptops aangeboden worden. Alternatief is kijken naar gaming laptops, zij het dat gamers zwaar tillen aan de snelheid van beeldverversing, die is voor ons met onze statische plaatjes uiteraard minder van belang.
Heb nu iets van twee jaar een Lenovo met I7 12700 processor en 32 gb ram en een nvidia rtx 3060 grafische kaart. Kan niet anders zeggen dan dat lekker vlot draait. Misschien is het zelfs wel overkill:-)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 01:56 
Moderator
Fotografie

Laptop zou ik ook niet weten, heb hier een pc met Eizo beeldscherm, beeldscherm is inderdaad knap belangrijk en de processor en het werkgeheugen ook, als je veel foto's bewerkt.
Videokaart is vooral belangrijk als je veel met AI doet, vooral het ontruisen in Camera Raw met AI duurt erg lang zonder goede videokaart.
Om snel op te starten en om de foto's snel in te laden is een SSD een must, om je (bewerkte) bestanden op te slaan voldoet een HDD ook.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 10:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
IPS schermen zijn tegenwoordig erg goed qua kleur.

Ben voor de HP gegaan, 16 gig moet genoeg zijn. Kon ook nog 10% korting krijgen op die HP. Ga niet gamen of video editen.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 12:11 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb een Lenovo Legion. Met RTX 3060 en 16 Gb. Is natuurlijk al wel verouderd (ca 2,5 jaar) maar werkt prima. Zelfs Video bewerken lukt wel als je net als ik een beetje prutst daarmee... en overigens heb ik wel een verlicht toetsenbord :D
Dus met een nieuwere Lenovo moet het volgens mij zeker lukken. Heb overigens ook we HP h=gehad en was daar ook zeer tevreden mee..

BerichtGeplaatst: 06 jan 2025 13:06 
Lid
Fotografie

Dit zal gedeeltelijk afhangen van je budget (heb niet nagezocht op prijzen van de door jou genoemde configuraties).
Zeker zijn processor en videokaart zijn belangrijk.
Beeldscherm wat minder in mijn geval; in die zin dat ik zelf een groot beeldscherm (Eizo, nog van mijn oude PC) aangesloten heb op de laptop voor als ik het nodig heb.

Zelf gebruik ik een Victus (van HP) met AMD Ryzen 7 / 5800H - Radeon Graphics / 3.20 GHz - 16GB RAM. (en het toetsenbord is verlicht ;) )
A.I. en ontruisen zijn een fluitje van een cent (zie reactie van Ron)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp