Het is 30 sep 2025 00:54

Auteur nieuwe setup voor vakantie volgend jaar
 nieuwe setup voor vakantie volgend jaar
BerichtGeplaatst: 22 sep 2025 15:42 
Lid
Offline op het foto forum

Ja, dat is nog 1 jaar wachten, maar ik vertrek liefst op vakantie met een camera die ik onder de knie heb. Ik neem geen handleidingen mee als vakantielectuur :P

Zoals ik in mijn voorstelling schreef ben ik voornamelijk analoog bezig. Dus dit jaar was het zoals de jaren ervoor een Mamiya 645ProTl middenformaat met 3 lenzen, lichtmeter en 30 rolletjes film en statief. Maar omstandigheden (*) maken dat het volgend jaar digitaal gaat zijn voor de vakantiefoto's. Er gaat nog wel een film camera mee maar dat zal dan voor "speciale gelegenheden of onderwerpen" zijn.

Mijn huidige digitale camera is een Canon 5D2 met een 24-105 IS STM. Die gebruik ik voor familiebijeenkomsten, wandelingen, modelbouwbeurzen... Gewone dagdagelijkse dingen dus. Er liggen nog wat andere lenzen op het schap zoals een 20mm, 24mm, 35mm en 70-300mm. Op vakantie is mijn meest gebruikte lens een 35mm (eq van de 55mm op 4x6.5). Daarna de eerder groothoek (21mm eq). Maar dit jaar bvb kwam ik echt tele te kort, de 150mm op 4x6.5 had een 200-300mm mogen zijn.

Nu is in princiepe die 5D2 met de 24-105mm en 20mm goed genoeg voor vakantiefoto's. Maar ik was aan het denken of er soms interessantere alternatieven zijn. Ik zou bij Canon blijven omdat ik daarmee vertrouwd ben. Ik heb geen nood aan lichtsterke lenzen, f/2.8 en zelfs f/4 is prima voor mijn doel. Sport en video staan ook niet op het programma, flits gebruik ik niet. Ook vooral tweedehands, er zijn genoeg amateurs die graag het nieuwste hebben en van hun antiek afwillen :cl Deze opties dacht ik al aan:

1: een tweede 5D2/5D3 body voor de 20mm zodat ik niet moet wisselen van lens. Dat was nu soms een probleem in de regen of onder tijdsdruk.

2: een tweede 5D2/5D3 en een tweedehands 16-35/4 IS. Nog iets meer groothoek en niet van lens wisselen. En het 24-35mm bereik dat ik het meeste gebruik is met elke camera beschikbaar.

3: een tweedehands R met een RF 24-240mm en dan de 5D2 met de 20mm. Meer tele wat soms welkom is, niet wisselen van lens en een stapje richting systeemcamera.

4: wat zie ik over het hoofd?

(*)- mijn schouder en heup hebben bezwaar aangetekend tegen de bomvolle fototas
- mijn stock 400 iso dia is bijna op
- nieuwe dia rolfilm is te duur geworden voor op vakantie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 sep 2025 17:34 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Allereerst ben ik totaal niet thuis in het Canon-spul, ik heb altijd met Minolta/Sony gefotografeerd, dus ik weet ook niet wat er allemaal op de Canon-markt te koop is.
Als wij op vakantie zijn is mijn meest gebruikte lens de 24-105mm F/4 op m'n Sony A7III(full frame systeemcamera), afgelopen 6 dagen in de Eifel in Duitsland is die er ook weer niet vanaf geweest, terwijl ik nog wel wat andere lenzen bij me had.
Daarnaast wil ik nog weleens proberen om wat vogels en dieren vast te leggen en daarvoor heb ik de Sony 200-600mm en die zit op de Sony A7IV, want ook ik heb en hekel aan lezen wisselen.....A7IV is ook weer wat beter dan de III natuurlijk(o.a. snellere en betere autofocus en meer MP's) en dat is voor bewegende dieren en kleine vogels wel prettig.
De A7IV heb ik de eerste 5 dagen bijna niet gebruikt, want er waren weinig vogels te zien...nog wel een paar portretten kunnen maken van een Ram met mooie gedraaide horens en de laatste dag(de 6e) kwam die 200-600mm wel erg goed van pas, want toen zijn we langs de Nürburgring gegaan waar Max Verstappen ook nog wat rondjes reed op de vrijdag, dus toen heb ik die camera en lens even in laten halen wat die dagen daarvoor niet gelukt was....veel foto's gemaakt dus. :rof

Zoals je ziet ligt het er natuurlijk maar net aan wat je wilt fotograferen op vakantie en ook hoeveel geld je eventueel uit wilt geven aan nieuwe apparatuur.

Is modelbouw ook een hobby van jou?
Ik ben daar in ieder geval ook weer voorzichtig mee begonnen sinds ruim een jaar(in het verleden toen ik nog een jong ventje was van ergens tussen de 11 en 14 jaar ben ik daar ook mee bezig geweest :D ), maar tot nu is het meer spullen aanschaffen dan bouwen.
Ben ook al op 2 modelbouwbeurzen geweest en op die ene ook wat foto's gemaakt, maar wat een drukte op de beurzen, ik wist niet dat het zo populair was. :shock
Ik wil dit jaar weer proberen om in ieder geval naar die beurs in Veldhoven te gaan, het is wel erg leuk en er zijn veel interessante en mooie dingen verkrijgbaar. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 sep 2025 23:17 
Moderator
Fotografie

De Canon 5DII met de 24-105 is jarenlang mijn vaste setup geweest, totdat het zootje werd gestolen in Lille. Even slikken en daarna verder gegaan met systeemcamera's, momenteel Fuji XT-5 met 16-55, zeg maar de 24-70 op de Canon.

Ik verbaas me ietwat over je setup en je wensen in combinatie met je opmerking over de bomvolle fototas. Hoewel ik snap dat de Mamiya met 3 lenzen nogal wat is, zijn 2 spiegelreflexen met lens (of lenzen) ook nog wel een aardige last. Zal voor jou misschien meevallen omdat je nog meer meezeulde maar ik zou toch nog kleiner en lichter gaan, vandaar dat ik eerder die R zou kiezen dan nog een 5DII.

Een tweede opmerking is over die oude vijand van digitale fotografie namelijk ruis. Hoewel ik altijd heel blij ben geweest met die 5DII ben ik wel blij dat ik van die waardeloze ruisverwerking ben verlost. Ook daarom zou ik eerder voor een R gaan.

Als extra lens had ik een 16mm erbij, op groothoek is een zoomlens wat minder nodig en je hebt al de 24-105 dus dan is een prime erbij ook goed. Heb ik nooit spijt van gehad.

Je bent vroeg begonnen met nadenken dus zal wel even duren voor we horen wat het geworden is ;)

P.S. Ik zeulde in analoge dagen ook twee camera's mee, maar dat was omdat ik dan altijd geladen was met kleur en met zwartwit. Ook al zo'n geweldig voordeel van digitaal :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 23 sep 2025 20:36 
Lid

@Ron: ik wil er wel aan uitgeven maar langs de andere kant moet het redelijk blijven. Een volledig nieuw systeem/merk zit er niet in. Dus liefst iets dat aansluit met wat ik al heb zodat niet alles moet vervangen worden. Als onderwerpen zijn het bij mij vooral stadszichten, landschappen en binnen in kerken en zo. Autosport en vogels dat zijn voor mij auto's en opgezette vogels in een museum.

Modelbouw is sinds corona op een laag pitje. Bij mij zijn het treinen waar ik wel mee bezig ben.

@Peter: goeie opmerking over het gewicht. Als ik zo in de ene hand de M645 met lens en in de andere de Canon met lens neem dan kan ik zo niet zeggen welke nu de zwaarste is. Een tweede body zou wel eens een averechts resultaat kunnen geven. Ik ga eens de weegschaal erbij halen.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2025 00:21 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik bedoelde ook niet dat je een ander merk moest nemen, maar noemde de camera's waar de verschillende lenzen op zitten om aan te geven dat het op full frame is, want de verschillende grootte sensors geven natuurlijk nogal een verschillend beeld. ;)
Als ik jou zo hoor dan zou je aan een bereik van 12-105mm(op full frame) wel genoeg hebben, maar je hebt het ook over een bereik van 200-300mm, omdat 150mm niet lang genoeg was en dat was nog niet eens op full frame als ik het goed begrijp.....waar heb je zo'n groot bereik voor nodig als ik vragen mag, want voor landschappen, binnenkanten van kerken en architectuur heb je dat volgens mij niet nodig? :dk
Ik heb zelf een 12-24mm F/4 en een 24-105mm F/4 op een full frame en mij lijkt het dat dat voor jouw wel ideaal zou zijn, alleen weet ik niet of er van Canon ook zoiets is?
Je wilt licht spul hebben, dus dan zou ik al het spul wat je nu hebt verkopen(of inruilen) en een Canon full frame systeem camera kopen met de 2 lenzen erbij die ik hiervoor aangaf, dan reis je licht en heb je toch een flink bereik van 12-105mm.
het enige nadeel is wel dat je dan alsnog af en toe een lens moet vervangen, maar ik heb zelf wel vaak dat ik een bepaald onderwerp ga fotograferen en dan weet ik meest al wel welke lens erop moet en hoef ik onderweg vaak geen lens te wisselen.
En mocht dat heel af en toe toch gebeuren dan is het aan jou of je daarvoor nog een camera erbij zou kopen.
Maar nogmaals, ik weet niet wat jij verstaat onder "een redelijke uitgave", want misschien ga je hiermee wel flink over je budget heen. :dk
Wat je dan ook nog kunt doen is kijken of je een beetje goed 2e hands spul tegen het lijf kunt lopen, ik heb mij 12-24mm en 24-105mm ook 2e hands gekocht en ben er nog steeds erg tevreden mee. :)

Ik fotografeer best wel redelijk veel onderwerpen, van dieren tot landschappen, van vogels tot architectuur, van sport tot portretten, van bloemen tot concerten, maar bijvoorbeeld abstract heb ik dan weer niks mee.
Analoog heb ik ook gedaan, toen er nog geen digitale fotografie bestond en ik heb m'n analoge Minolta 7000 nog ergens in de kast liggen, maar ik hou het bij digitaal....al dat gedoe met die prijzige rolletjes en dat ontwikkelen en zo. :rof ;)

BerichtGeplaatst: 24 sep 2025 20:31 
Lid

Tuurlijk mag je dat vragen ;) Maar ik denk dat we eerst de formaten moeten verduidelijken want daar loopt het precies mis. De Mamiya 645 is een 4.5cm x 6cm toestel. Dus de 55mm die ik daar meest gebruik is ongeveer een 35mm op full frame. De 35mm groothoek wordt 21mm FF en 150mm is dan 90mm FF. Mijn 5D2 is een FF, net zoals de 24-105 die ik daar op heb staan. Laat ons voor de eenvoud alle lenzen nu als FFeq omschrijven.

Die 90mm was dus niet genoeg voor details van houtsnijwerk aan het plafond of beeldhouwwerk op het dak. En dan ging het niet zozeer om het beeld te vullen als wel om dat vanaf een goeie hoek in beeld te krijgen. En 90mm dat is ook niet zo'n verschil met een 105mm, de mm bij tele maken minder snel een verschil dan bij een groothoek. Vandaar dat ik aan de 24-240mm dacht. 12mm lijkt me echt wel heel erg groothoek, heb ik geen ervaring mee. Ik zou zeker bij FF blijven als ik een andere camera (erbij) neem.

Een extra camera erbij... dan moet ik zoals Peter al aangaf er toch eens de weegschaal bijhalen. Budget? "Redelijk" is inderdaad persoonlijk. En ook rekbaar vermits ik tijd heb om mijn beslissing te nemen, kan het eventueel over een tijdje spreiden. Maar ik heb geen probleem met tweedehands.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2025 00:42 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

24-240mm is natuurlijk wel een leuk bereik, maar vaak is de kwaliteit van de foto's wat minder....dat soort superzooms missen vaak net de echte scherpte en details en zijn vaak ook wat trager met scherpstellen.
Als je dat soort dingen niet belangrijk vindt dan zou het natuurlijk wel wat kunnen zijn.

Ik zou dan zelf eerder gaan voor een Tamron 35-150mm F/2-2.8, of samyang F/2-2.8, wel wat zwaarder en minder bereik, maar ook lichtgevoeliger, sneller en helaas wat duurder.
De Samyang is een stuk goedkoper dan de Tamron en volgens testen schijnt ie bijna net zo goed te zijn https://www.frankwandelt.nl/reviews/objectieven/samyang-af-35-150mm-f-2-0-2-8-fe-reviews-tests , ik weet alleen niet of deze lenzen er ook voor Canon zijn? :dk

Je moet voor jezelf gewoon even goed op een rijtje zetten wat voor jou belangrijk is, hoeveel je eraan uit wilt geven en hoelang je eventueel over de upgrade wilt doen als je het niet in 1 keer doet, maar misschien in stapjes.

Ik blijf het lastig vinden om voor een ander te bepalen wat ie zou moeten kopen, voor mezelf ben ik er meest wel snel uit als de financiën het tenminste toelaten.....wat ik belangrijk vind voor mijn fotografie vind jij misschien wel helemaal niet belangrijk voor jou fotografie en andersom natuurlijk ook. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp