Het is 15 mei 2025 13:26

Auteur Nikon d3000 met welke lens?
 Nikon d3000 met welke lens?
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:33 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi luitjes,

Ik heb gisteren een Nikon D3000 kit gekocht met lens: 18-55 vr.
Nou zoek ik een lens waar ik ook goed mee kan inzoomen op bijvoorbeeld een vogeltje op een tak.
Ik lees op internet van alles over een groothoek-zoom lens of een telezoomlens. Ik zoek een lens met beeldstabilisator. Heeft iemand ervaring met de lens: 70-300 f4,5-5,6g if-ed.
Zou dit een goede lens voor mij zijn denken jullie? Of kan ik beter een groothoek-zoom lens nemen? Ik zoek het liefst naar een lens van max 300 euro. Of koop ik daar niks voor ? Ik zie door de bomen het vogeltje niet meer :(

Ik hoor graag van jullie wat jullie zouden doen.

Gr Emiel

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 16:07 
Lid
Fotografie

Even een korte uitleg over wat groothoek en tele is. Over het algemeen noemt men 50mm op een FF standaard. Dit noemt men standaard omdat je met de 50mm net zoveel ziet als wat je zelf ongeveer kunt zien. (menselijke verschillen daar gelaten natuurlijk)
op een crop factor bereik je dit al met een 35mm objectief omdat je sensor kleiner is.

Alles onder de 50mm noemt groothoek. Dus met je 18-55 kit lens heb je al redelijk wat groothoek. Want alles wat je insteld tussen de 18 en 35 mm is groothoek. Er zijn groothoeklenzen tot ik geloof iets van 7 mm. Hoe lager je gaat hoe meer er van een omgeving op je foto komt. Dit gebruik je dus vooral als je mooie landschappen wilt fotograferen. Bij groothoek treed wel vertekening op, waarbij dingen die dichtbij staan groter lijkt. (kijk in het misterphotodrome topic bij de foto van Vioto)

Alles boven de 50mm is tele, wat inhoudt dat je dus minder in beeld krijgt dan je met het blote oog zou zien.
Wil je een kleine vogel op een tak dan zul je dus meer tele moeten hebben. Bij tele worden dingen die uit elkaar staan als vanzelf dichtbij elkaar gezet, hierdoor zie je minder diepte bij tele.

Ik ken de lens die jij noemt niet, wel kan ik vertellen dat het brandpunt 70-300 goed is om mee te beginnen, wel heb ik de ervaring dat je bij vogel fotografie nooit genoeg mm's hebt. Hierdoor wil je steeds iets meer hebben, helaas kost dit ook steeds wat meer geld.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 16:00 
Lid

emieldewit schreef:
Hoi luitjes,

Ik heb gisteren een Nikon D3000 kit gekocht met lens: 18-55 vr.
Nou zoek ik een lens waar ik ook goed mee kan inzoomen op bijvoorbeeld een vogeltje op een tak.
Ik lees op internet van alles over een groothoek-zoom lens of een telezoomlens. Ik zoek een lens met beeldstabilisator. Heeft iemand ervaring met de lens: 70-300 f4,5-5,6g if-ed.
Zou dit een goede lens voor mij zijn denken jullie? Of kan ik beter een groothoek-zoom lens nemen? Ik zoek het liefst naar een lens van max 300 euro. Of koop ik daar niks voor ? Ik zie door de bomen het vogeltje niet meer :(

Ik hoor graag van jullie wat jullie zouden doen.

Gr Emiel

Ik zelf heb de 70-300mm vr van nikon en ben daar heel tevreden mee.
Voor die 380 euro heb je een top lens waar je heel veel vogeltjes mee kan fotograferen.
min puntje vind ik is die lichtsterkte en misschien voor jouw is die net iets te kort...

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 20:30 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij het duidelijk verhaal van Nagtie aan :)
Ook bevestig ik dat voor vogeltjes je eigenlijk nooit een teveel aan mm zult hebben.
Let er wel op dat vogeltjes erg bewegen, wat dus een juiste sluitertijd vereist (of een lichtgevoelige lens, of een hogere iso, of een lichtgevoelige lens EN een hoge iso).
Een 300mm is goed bruikbaar voor vogeltjes (als je er niet te ver vanaf gaat staan ;) ).

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 21:27 
Lid

Bedankt voor jullie reactie!

Ik ga zeker voor zo'n 70-300 vr lens. Dan heb ik in ieder geval een goede basis denk ik.

Gr Emiel

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp