Het is 16 mei 2025 04:19

Auteur Welke lenzen voor Canon EOS500D
 Welke lenzen voor Canon EOS500D
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 19:48 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Wij zijn voornemend een Canon 500D aan te schaffen maar willen graag advies aangaande de te kiezen objectieven.

Wij hebben nog geen ervaring met een spiegelreflexcamera maar willen met fotografie toch een stapje verder gaan.
Met name verre reizen, in de zomer staat bijvoorbeeld 3,5 week West Canada op het programma, willen we beter en mooier vast gaan leggen.

Diverse forums en reviews heb ik bekeken en al combinerend heb ik een drietal opties uitgefilterd, waarbij ik op dit moment denk dat het derde alternatief wellicht het beste is.

Alternatief 1:

Body : Canon EOS 500D
Lens : Canon EF-S 18-200mm iS F/3.5-5.6 (all-round lens voor gehele bereik)

Alternatief 2:

Lenzen : Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 iS (starterskit canon)
Canon EF-S 55-250mm F/4.0-5.6 iS (zoomlens)

Alternatief 3:

Lenzen : Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 iS USM (minder vaak wisselen dan bij 18-55 mm)
Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM (zoomlens met groter bereik dan 55-250 mm)

Al lezend heb ik begrepen dat de meeste gebruikers gaan voor een alternatief met 2 lenzen ipv één all-round lens zoals de 18-200 mm.

Graag ontvang ik van jullie reacties op mijn keuzen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 19:55 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik zou voor de eerste gaan helemaal top een 18-200 en zeker op vakanties!!!!!!! je zou voor de vogeltjes een converter er tussen kunnen zetten van 1.4x of 2.0x het voordeel en zeker op vakanties is dat je geen lenzen hoeft te wisselen! ook geen stof in de body... Dus ja ik zou het wel weten .. geen gesleep en 1 simpel klein tasje!!!

Sucses met kiezen

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 10:21 
Lid

18-200 goede keus maar geen convector op deze lens gebruiken.
Dan ben je je autofocus kwijt en je kan moeilijk scherpe foto's maken.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 11:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Misschien is het ook wel handig om te vermelden hoeveel je wilt uitgeven.
Ook heb je op dit moment alleen maar canon lenzen in je lijst staan..is dat een must? Er zijn ook goede andere merken lenzen zoals Sigma, Tamron enz enz.

Ikzelf zou voor optie 3 gaan..meer bereik en als beginner kan je daar mooi alles mee doen.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 12:41 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ben zelf ook aan het kijken geweest voor de 18-200 , maar wat ik op internet tegen kom, schijnt de scherpte niet altijd op en top te zijn.. Iets waardoor deze voor mij afviel. Maar weet niet of andere mensen hier er misschien ervaring mee hebben.
Met de 55-250 ben ik afgelopen vakantie op pad geweest (geleend), ik denk dat je, zeker in canada (landschappen ed), je groothoek gaat missen. Beginnen bij 55 is al best een stukje 'ingezoomd' om het zo maar te zeggen.
Ik zou in deze dus kieze voor optie 3.

Maaar, niet hoeven te wisselen (stof!) is wel heel erg lekker. Gewoon een allround lens. Geen gesleep. Dus ik ben er ook nog niet helemaal uit. :P
Succes iig, ben benieuwd wat je keuze gaat worden!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2010 11:43 
Lid
Fotografie

Hoi
Mensen kiezen niet zo snel voor een 18-200 omdat dat in het algemeen minder kwaliteit geeft. Om daar echt mooie platen mee wilt schieten vraagt dat best veel van de fotograaf.

dus alternatief 1 valt imo af. Of je moet echt een probleem hebben met wisselen.

Alternatief 2 os goedkoper dan 3 en je krijgt er redelijke kwaliteit voor. Beide lenzen zijn ligt en voelen plastic achtig aan. Over de 55-250 hoor ik een hoop mensen net niet tevreden zijn. Mijn vader heeft die na 2 weken omgeruild voor de 70-300IS USM.

Ik zou dus gaan voor alternatief 3 je zit dan niet in het hele lage budget lenzen. En je hebt een setje waar je redelijk wat eisen aan kan stellen waardoor je er een flinke tijd plezier van kan maken. Bij alternatief 1 en 2 denk ik dat je in de toekomst toch iets meer wilt. Met alternatief 3 kan dat ook, maar in de meeste moeilijkere situatie kun je er goed mee uit de voeten.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2010 17:23 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb voor de 18-250 OS van Sigma gekozen en ben er heel erg tevreden over.
Ik had eerst de 18-55 is en 55-250 is maar het wisselen tussen lenzen was voor mij ook niet echt handig, voornamelijk vanwege de mogelijkheid om snel te schakelen tussen brandpunt afstanden.
Wel moet ik erbij vermelden dat de 18-250 op 18mm behoorlijk wat fisheye effect heeft, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Ook heb je met de 18-250 OS op 250mm een mimimale F-stop van F/6.3 terwijl de 55-250is op die afstand op F/5.6 zit.

Een lens die dit probleem niet heeft is de Canon 28-300 IS USM, dat wordt mijn toekomst lensje, maar dat is een heel ander prijskaartje :)

Betekent trouwens niet dat ik geen andere lenzen heb, maar zeker voor vakantie en kiekjes is die 11x zoom ideaal!!

En foto's, zie photobucket:

http://s957.photobucket.com/home/mark_vogels/index

Het merendeel is met de 18-250 OS gemaakt. Dus kwalitatief is het best goed te doen (alleen mijn kwaliteiten schieten nog weleens te kort :) ).

De 18-200 van Canon schijnt trouwens inderdaad niet zo heel geweldig te zijn ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp