Het is 18 jun 2025 19:01

Auteur Belichting van modellen (postduiven)!
 Belichting van modellen (postduiven)!
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 20:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mijn hobby, maak ik foto's van postduiven :D .
Deze duiven snij ik vervolgens vrij van de achtergrond, en plaats deze in een mooie achtergrond, tesamen met de gegevens van de liefhebber, prijzen, etc. etc...

Nu heb ik hiervoor een lichtkast, met o.a. een UV-TL en een Daglicht TL.

Het probleem met deze huidige kast is dat:

- de duif erg in elkaar zit (niet de natuurlijke houding als in het hok)
- de TL's, bij diverse sluitersnelheden een afwijkende belichting zorgen.

Nu zat ik te denken om voor deze toepassing een nieuwe kast te maken. materiaal Plexiglas, met de flitsset, welke voordelig geprijst is: de Mettle MT 110: Flitserset ( 2 Flitsers 110 Watt p/sec-1x Softbox 40x40cm-1x Paraplue 80 cm-2x Statief Max 220 cm) + 75 Watt Halo.

Kan ik met deze set de duif goed rondom belichten, en de natuurlijke houding en kleur zo goed als mogelijk vastleggen?
Wat kan ik bereiken met een softbox?

Bij voorbaat dank!

Robert

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 01:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Jammer dat er nog niemand op gereageerd heeft. Toen ik het voor het eerst las had ik wat weinig tijd, maar dat kan ik nu denk ik wel een beetje goedmaken

De natuurlijke houding zal denk ik altijd lastig zijn.
Je trekt de duif immers uit zijn hok en plaatst hem in een nieuwe omgeving.

Nu zijn mensen wat inteligenter en kunnen ze zich waarschijnlijk wat sneller aanpassen naar een nieuwe omgeving. Maar zo'n dier kan een beetje gestrest raken en heeft langer dan 1 minuut nodig om zich weer natuurlijk te gedragen.

Dus ik denk dat iedere opstelling die je maakt vreemd zal zijn. Of je moet de dieren in hun hok gaan fotograferen. En dat wordt weer een andere uitdaging.

Als het om de kleurechtheid gaat, dan is het belangrijk dat je je licht onder controle hebt. voor een natuurgetrouwe weergave heb je een lichtbron nodig die een enkele kleurtemperatuur heeft, maar wel een volledig spectrum uitstraal.
Twee TL-lampen in de variant gewoon en daglicht levert voor het oog wel een leuk resultaat op, maar om te fotograferen is TL-licht het meest vervelende licht wat er is. De normale huis-tuin-en-keuken tl heeft de nare eigenschap dat het licht fluctueert en dan met name in het kleurenspectrum. Dit neem je met ht oog niet waar omdat het 50 keer per seconde gebeurd, maar je snapt wel wat er gebeurd als de sluitertijden op 1/100 liggen, dan heb je dus 1 zo'n piek van je TL en weet je vooraf nooit wat je nu vastlegt. Misschien is het licht wat roder en de andere keer wat groener. Daar schiet je dus niets mee op.

Nu heb je ook TL-balken die gebruikt kunnen worden als normlicht. Deze zijn in ieder geval wel zo dat ze het volledige kleurenspectrum bieden en dit probleem dus niet geven. Nadeel is dat ze ongeveer 30 euro per stuk kosten en je er met eentje niet bent.

Want je wilt je duif uitsnijden en dan weer verder gebruiken. Je dient hem met het licht als het ware te isoleren. Je wilt een egaal uitgelichte omgeving waarin je makelijk je duif vrijstaand kunt maken met software. Je zit dus niet te wachten op een verloop in je achtergrond. Je wilt gewoon een egale kleur eromheen in een andere kleur dan dat er in de duif zit (dan is het vrijstaand maken namelijk een peulenschil)

Wat je nu schetst aan spullen is een beetje weinig daarvoor. Qua grootte kun je het ongeveer vergelijken met productfotografie. Om een egale achtergrond en ondergrond te maken heb je al minimaal twee lampen nodig. Eentje erachter en eentje eronder. Als je er eentje achter zet, dan verlicht dit de achtergrond egaal (met bijvoorbeeld een softbox of door een transparant stuk melkglasachtig plastic). De ondergrond is dan echter ietsjes donkerder, daarom verlicht je ook van onderen.

Maar met die twee lampen heb je dus je ondergrond onder controle. de bovenkant of voorkant van de duif is echter nog te donker. Daar is dan nog een extra licht voor nodig.
Dus misschien is een lamp van boven of schuin ervoor ook nog handig.

je komt dus op drie lichtbronnen uit. Als je dit met flitsers gaat doen, dan denk ik dat je een ander probleem gaat krijgen. Je kunt de duif neerzetten en rustig even wachten totdat meneer of mevrouw duif een beetje gesetteld is. Natuurlijk heb je de instellampen aanstaan omdat je anders niets ziet. Nou geweldig, duif relaxt, jij klaar voor de foto en je drukt af. PATS. Duif schrikt zichzelf de rambam vanwege de flits. Kun je weer minuten wachten totdat het allemaal weer peace en vree is voordat die duif weer rustig is. Tenzij je eerste foto meteen goed is, want dan hoeft er geen tweede gemaakt te worden. Helaas zijn theorie en praktijk meestal in theorie aan elkaar gelijk en niet in de praktijk. Dus een tweede foto maken vraagt weer veel tijd.

Continu licht is dan misschien een betere oplossing, maar dan heb je ook wel redelijk veel licht nodig. je hebt geen zin om nog steeds met iso 1600 te moeten werken. En continu licht kan ook wel een beetje in de papieren gaan lopen.

betreft je vraag over wat je met de softbox kunt ga ik mezelf een hele lap tekst schrijven voorkomen. Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar op een andere plaats heb ik al eens een stuk geschreven over wat je met verschillende lichtvormers op flitsers kunt:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=64766

Alle opstellingen staan er ook bij. Je ziet daar wat je met een enkele lamp en een knuffelbeer kunt doen. En je ziet dat de ondergronden ook niet altijd even egaal zijn omdat je met de schaduw van je onderwerp te maken hebt bij één lichtbron.

Hoop dat ik je een beetje op pad heb kunnen helpen

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 01:37 
Lid
Fotografie

Ik had deze post nog niet gezien, maar nu ik 'm wel zie zal ik ook maar even reageren :)
Ik ben het helemaal eens met de post van Jeroentje. Ik wil daar nog wel aan toevoegen dat flitsen volgens mij helemaal geen optie is, want volgens mij heb je ook drie flitsers nodig. Als je hebt geflitst zal de duif denk ik volledig gestressed in de ruimte rondvliegen. Als deze eerste foto niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, zal er een volgende moeten volgen....
Continue licht is hier dan ook een must. Een opstelling voor het maken van productfoto's (dus met een lichttent => voorbeeld: http://www.allesvoordecamera.nl/Webwinkel-Product-1806074/Foto-licht-tent-40x40x40-cm.html maar deze zijn voor een handige doe het zelver ook eenvoudig te maken met andere materialen) is hier denk ik ook van toepassing, maar omdat een vogel een levend wezen is, zul je de onderkant eenvoudig schoon moeten kunnen maken.

Succes!

:)

BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 08:55 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Jeroen: bedankt voor het hele lap schrijven: Heel interessant!

Gistermorgen op pad gegaan, en de producten gekocht die ik omschreven heb.
Het is alleen de 150-studio set geworden. verder met statief, remote control, etc. etc.
De lichttent heb ik ook even bekeken, maar dit is een iets lastig te gebruiken met een levend iets als een duif. Ik heb gekozen voor een vierkante lichtkast, i.c.m. plexiglas. hierdoor is het gemakkelijker de duif in en uit te nemen.

Voor een kleine indruk van de mobiele studio:
Fotografie

Voor een eerste eindresultaat:
Fotografie

Nu begint voor mij het lastige: het instellen van de camera. Bij de TL-bak, die ik had was licht constant, en kon ik de camera hierop instellen. Nu is het anders met studio-flitsers.. Een compleet nieuwe uitdaging :D !

Heb ik dat nu onder controle, kan ik verder gaan met de keuze van de belichting...

BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 09:58 
Lid
Fotografie

De foto ziet er goed uit en de bewerking mag er zeker wezen :upc
De zelfgemaakte lichttent ziet er netjes uit, maar ik vraag mij af of de constructie zeer stevig is. Als het goed aan elkaar vastgelijmd is, zou het een stootje moeten kunnen hebben.
Je kunt in deze foto zien dat er geen licht van onderen de duif heeft beschenen. Je kunt wellicht nog experimenteren met een wit onderkantje.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 11:52 
Lid
Fotografie

Bravo voor dit goede resultaat :up
Onderkant oplichten is naar smaak; ik zie graag een beetje donkere zone in de duif

Om het nog beter te maken moet ge zoeken naar een overeenkomst tussen waarop de duif zit in de tent en waar de duif op zit in de foto.
Hier zit de duif op een vlak deel in de tent, en in de foto zit ze kunstmatig in een landschap
Niet top goed

BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 12:47 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb een keer een flits kast gezien die ook speciaal voor duiven was gemaakt.

Het was een echte kast van hout/triplex met een deur waar een gat inzat voor de lens. van binnen helemaal wit en aan de boven kant hingen er redelijk grote flitsers in. maar onder de flitsers zaten een paar lagen piepschuim zodat het licht niet of nauwelijks schaduw geeft.
Door het wit aan de binnenkant van de kast krijg je ook dat het licht naar allekanten weerkaatst word en het onderwerp de duif dus ook aan allekanten belicht word.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 16:10 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties!
Ik zat ook al te twijfelen onder welke noemer deze vorm van fotografie zou vallen, maar denk dat inderdaad de product-fotografie het meest in de buurt komt! Veelal zijn de foto's ook bedoeld voor reclame-doeleinden.

M.b.t. de speciale flitskast voor duiven Pipanda: ik heb zelf zo'n kast gehad. Grootste probleem is dat er niet tot weinig contact is met het voorwerp (in dit geval de duif). Het contact ermee werkt voor mij inspirerend.

AJL schreef:
Hier zit de duif op een vlak deel in de tent, en in de foto zit ze kunstmatig in een landschap Niet top goed

Inderdaad: de duif staat volledig los in de achtergrond. Ik heb er zo geen oplossing voor, het is een totaal onnatuurlijke bewerking, maar wel gebruikelijk in deze tak van fotografie. Hoe zou u dit oplossen? Alle suggesties zijn welkom!

Gistermorgen de juiste instelling gevonden van de camera, zodat ik gistermiddag kon gaan experimenteren met witte plaatjes (dank Jeroen), en een witte ondergrond (dank Henry).

Deze attributen heb ik nu standaard bij de hand! Kan soms goed van pas komen!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp