Het is 18 jun 2025 14:19

Auteur welk filter
 welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 08:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Welk filter kan ik het best gebruiken als ik bijvoorbeeld foto's wil maken van bewegende wolken 's nachts of zo'n milky effect op stromend water wil bereiken?
Voorbeeldje:
http://www.flickr.com/photos/7202742@N03/3986714322/

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 08:47 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Voor 's nachts krijg je dat volgens mijn vanzelf door de enorm lange sluitertijd.

Voor overdag een ND filter.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 08:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Het klopt wat PDM zegt:
- Voor 's-avonds laat of 's-nachts gewoon een lekker lange sluitertijd gebruiken (flits dus gewoon thuislaten). Dus lage iso en klein diafragma.
- Voor stromend water ook gewoon een lange sluitertijd gebruiken. Afhankelijk van de snelheid van het stromende water heb je misschien zelfs helemaal geen grijsfilter (ND filter?) nodig. Als je sluitertijd desondanks te hoog blijft, dan kan een grijsfilter je helpen. Je moet dan uiteraard niet het stromende water op een zomerse dag in de volle zon proberen te fotograferen, want daar kan een grijsfilter ook niet tegenop.

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 09:20 
Lid
Fotografie

Niet helemaal natuurlijk: als ik 's nachts m'n sluiter superlang opengooi krijg je op den duur natuurlijk gewoon een (te) lichte foto.

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 09:24 
Lid

wat is lang?
je kan makkelijk met 30 seconde je sluiter open laten staan.
met een hoge f getal (klein diafragma) en een lage ISO haal je toch goed belichte foto's eruit.
maar jij moet daarin spelen, niet je camera, dus gewoon op M zetten.

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 09:27 
Lid
Fotografie

Antoinette schreef:
Niet helemaal natuurlijk: als ik 's nachts m'n sluiter superlang opengooi krijg je op den duur natuurlijk gewoon een (te) lichte foto.

Overdag ook :)
Dat is toch ook aan jou om voor een goede belichting te zorgen ;) Dag & Nacht.

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 09:29 
Lid
Fotografie

Ik zet mijn camera ook bij nachtfotografie gewoon op Diafragma Voorkeuze (je moet gewoon even in de handleiding zoeken tot hoeveel seconde de camera de automatische stand support). Na een proefopname kun je vervolgens vaststellen of je de belichting (bijvoorbeeld met de +/- knop) moet corrigeren. Vervolgens overgaan op de Manual stand kan ook :)

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 22:02 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Antoinette schreef:

Overdag ook :)
Dat is toch ook aan jou om voor een goede belichting te zorgen ;) Dag & Nacht.

Misschien leg ik niet duidelijk genoeg uit wat ik wil. Poging 2: ik wil een foto waarop je duidelijk ziet dat het nacht is maar wel dusdanig lang belicht dat de bewolking gaat strepen. Ik heb het misschien wel over minutenlang de sluiter open dus.

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 22:13 
Lid
Fotografie

ND filter
Voor wat je beschrijft een volledig (geen graduated)

Alleen even uitzoeken welke "sterkte"

welk filter
BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 22:55 
Lid
Fotografie

Antoinette schreef:
...Misschien leg ik niet duidelijk genoeg uit wat ik wil. Poging 2: ik wil een foto waarop je duidelijk ziet dat het nacht is maar wel dusdanig lang belicht dat de bewolking gaat strepen. Ik heb het misschien wel over minutenlang de sluiter open dus.

Antoinette, antwoord is al gegeven :)
Lage iso en klein diafragma.
Minutenlang is mogelijk, maar zorg dat je geen direct licht vangt (bijvoorbeeld vanuit een raam of van een lantaarnpaal). Ook is volle maan minder geschikt dat bijvoorbeeld nieuwe maan.
Volledig grijsfilter kun je zoals Dave het ook al aangeeft in verschillende sterktes kopen. Schroef er desnoods een "grijssterk" filter er op en je sluitertijd wordt nog langer.
De voorbeeldfoto is samengesteld uit meerdere lange sluitertijd opnames (6 stuks): kwestie van photo stacking dus van foto's met een sluitertijd van enkele minuten. Recept hierboven.

:)

welk filter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 08:44 
Lid
Fotografie

Ok, dan ga ik me daar eens in verdiepen. Dat stacken..hm, ben niet zo'n pietje precies :blush Bedankt voor het meedenken iedereen :up

welk filter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 10:56 
Lid
Fotografie

Succes!
Nachtfotografie is werken met lange sluitertijden, een statief en eventueel een draadontspanner. Als de automatische belichting tegenvalt, kun je makkelijk op handmatige belichting over gaan. Om bewegingsonscherpte te voorkomen is een externe ontspanner (bijvoorbeeld een draadontspanner of draadloze ontspanner wel handig). Zelf voor een sluitertijd kiezen kan ook. Let er wel op dat een seconde meer of minder in niet zoveel uit maakt in de nachtfotografie. Reken voor het gemak met halve minuten. Voor een nachtfoto met een milky-effect moet je wel zorgen dat de maan je enige lichtbron is. Hoe minder licht van de maan komt, hoe langer je sluitertijd open kan staan (zowieso lage iso en klein diafragma gebruiken). Het vinden van een plekje in NL waar je geen last hebt van lantaarnpalen valt echter niet mee (is mijn ervaring). Licht van lantaarnpalen (of van ramen) zorgt al snel voor overbelichting in je foto.
Ik zou het eerst zonder extra grijsfilter proberen; een grijsfilter aanschaffen kan altijd nog.
Je voorbeeldfoto is ook gemaakt in een natuurgebied. Zelf heb ik in het verleden ook nachtfoto's gemaakt, vandaar dat ik weet het vinden van een geschikt plekje niet eenvoudig zal zijn.
Voor het milky-effect heb je wel een geschikt wolkendekje nodig en er moet ook een beetje wind zijn.

:)

welk filter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 13:36 
Lid
Fotografie

Uit mijn hoofd gezegd een stuk of 15 stacks van ieders 30 seconden:

Fotografie
Met een 200mm f/2.8 gemaakt op een automatisch meedraaiend statief.
Was wel onbewolkt moet ik zeggen, maar niet al te donker. De foto is midden in IJmuiden gemaakt met een maatje van me die aan astrofotografie doet. Je ziet aan de onderkant wel dat er de nodige lichtvervuiling was, daar wordt het lichter. Ga je hiervoor nu naar zuidfrankrijk of zo, dan kan het allemaal nog mooier.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp