Het is 20 jun 2025 02:05

Auteur begginerscamera
 begginerscamera
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 14:57 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
hallo,

ik ben nog nieuw op dit forum , maar ik ben opzoek naar een camera.
Ik ben echt nog wel een beginner.
daarom vroeg ik mij af welke camera jullie mij zouden aan raden en welk merk.

edit: ik zou graag vooral portret fotografie en sport. eigenlijk nogal heel verschillend maar vooral die 2.
Ik heb zelf nu al een sony cybershot DSC-S930 met 10MP.
ik heb ook niet echt ervaring , maar zou graag met een redelijk goedkope spiegelreflex starten.
veel ervaring heb ik niet ik ben ook nog redelijk jong.
Kunnen jullie hier wat meer mee?

danku voor de tips

Silvie

Laatst bijgewerkt door silvietje94 op 24 maart 2010 15:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 begginerscamera
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 15:01 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Handig als je zou aangeven wat voor soort fotografie je het liefst en meest wil bedrijven. Landschap, portret, architectuur, macro, sport, vogeltje etc.
En ook wel belangrijk wat mag het kosten.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 begginerscamera
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 15:05 
Lid
Fotografie

:welkom Silvie
Om je nu zo advies te geven over aanschaf heb ik (wij photodromers :P ) toch wat meer gegevens nodig. Bijvoorbeeld; heb je eerdere ervaringen met camera's, wil je gelijk een spiegelreflex of liever wat "kleiner" beginnen met een compact of bridge-camera; waar liggen je interesses en ambities op fotogebied en vooral, hoeveel heb je te besteden?

Zie dat Frans met net voor is met ongeveer dezelfde vragen :P

begginerscamera
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 15:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Welkom Silvie.

Een beginnerscamera? Dat is ook een beetje afhankelijk van je wensen en zeker ook je budget. Met een budget van 5000 euro kan ik je een prima pakket aanraden waar een beginner mee kan werken. Maar voor 1000 euro lukt het ook. Sterker nog, ook voor 500 euro kun je uit de voeten.
Het is wat lastig advies geven zonder dat je een blik in je portemonee geeft.

Ik ga even uit van een instapmodel zoals de Canon 1000D en de 550D.
Ook Nikon, Sony en Pentax zullen modellen hebben die geschikt zijn, maar ik heb totaal geen kennis van die merken in die segmenten.

Besef dat een SLR-systeem (ik neem aan dat we daar over praten) iets anders is dan een compact. Je hebt de mogelijkheid om objectieven te verwisselen, en dat is niet voor niets. Ga niet kijken naar een 18-200 objectief. Dat klinkt leuk, maar zodra het wat serieuzer gaat worden, dan kom je er waarschijnlijk achter dat er snellere en optisch betere alternatieven zijn die ook geen kapitaal kosten.

Begin bijvoorbeeld met een 550D en een kitlens (bereik ca. 18-55mm) en neem daar een objectief als bijvoorbeeld de 55-250 bij. De accu wordt meegeleverd, maar een geheugenkaartje niet.
Klein tasje erbij en je kunt ruim vooruit in praktisch alle segmenten.

Begin ook alvast te sparen voor een flitser;)

begginerscamera
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 15:13 
Lid

Geslacht: Vrouw
@ jeroentje.

Mijn budget zou rond de 500 a 600 euro liggen. Niet te hoog dus.
Ik weet ook dat van de filters enz en mijn tante heeft er 1ntje dus daar heb ik ook al met fotorgafen.

Silvie

begginerscamera
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 18:22 
Lid
Fotografie

Mijn advies is om gewoon een winkel binnen te lopen (heb je geen Media Markt of zoiets in de buurt?). Daar gewoon de camera's van Nikon, Canon en Sony bekijken. De verschillende instapmodelletjes voelen niet allemaal hetzelfde aan. Gewoon kijken welk modelletje je het beste in de hand ligt. Veel verschil in kwaliteit zit er niet tussen de instapmodelletjes.
Let er wel op dat je ook nog een geheugenkaartje moet hebben. Een tasje waar de gekochte camera in kan worden opgeborgen is ook handig (en goed voor de camera).
Als je de flitser van je tante wilt lenen, dan is het wellicht handig om ook de camera van hetzelfde merk aan te schaffen. Werkt net iets fijner samen dan een camera met een flitser van een ander merk (omdat je dan in de handmatige modus terecht komt en dus zo'n beetje alles handmatig op je flitser moet instellen).

:)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp