Het is 16 mei 2025 04:04

Auteur Welke zonnekap 18-55mm Nikon?
 Welke zonnekap 18-55mm Nikon?
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 08:37 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hallo,

Ik ben op zoek naar een zonnekap voor mijn 18-55mm lens (let even niet op het merk vd 2 types). Allereerst om mijn lens te beschermen en ook wil ik mij nu even richten op portretfotografie met donkere foto's met lichtbron van 1 zijde. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen beide soorten (zie plaatjes). Kan iemand mij vertellen wat het verschil is? Is de ene bedoelt om zijlicht te minimaliseren en de andere om al het licht rondom te minimaliseren? Is er ergens een link die uit kan leggen wat de invloeden zijn van verschillende zonnekleppen op je foto en wanneer je welke zonneklep moet gebruiken?

En moet het ook een 18-55mm zonnekap zijn of past elke Nikon zonnekap op elke Nikon lens? Sorry als het een domme vraag is, maar ik ben nog een beginner :)

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 10:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Volgens mij is het type zonnekap welk op je objectief / lens past afhankelijk van de karakteristiek van je objectief / lens. Als de zonnekap te groot is, zul je deze dus bij elke opname in beeld zien. Voor een zoomlens geldt dat de zonnekap dus geschikt met zijn voor de grootste groothoek-instelling, in jouw geval 18mm.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 12:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik weet alleen dat de ene zonnekap in beeld te zien is bij sommige lenzen, maar hoe het precies in elkaar zit en waarom kan ik je niet vertellen.
Als ik het goed heb is de bovenste wat meer richting de tele en de onderste meer richting de groothoek.
Correct me if i am wrong; maar zover ik weet kies je de zonnekap die aangepast is op een lens en kan je niet een zonnekap kiezen voor een bepaald lichtinval.
Wel kan ik je vertellen dat bij de 18-55 van nikon bij mij standaard de onderste was meegeleverd.
Niet elke zonnekap van nikon past op elke lens, zowel omdat de ene lens meer in de groothoek zit en de andere meer in de tele, dat vraagt een andere zonnekap. Ook zijn de zonnekappen in doorsnee formaat heel verschillend net zoals de lenzen van je camera verschillende maten hebben. Bij de 18-55 heb je de 52mm doorsnee nodig en de onderste variant nemen.
Wil je echt van de hoed en de rand weten over zonnekappen zou je ook nog naar de betere fotozaken kunnen gaan, zij kunnen je vast verder helpen met het waarom.
Succes iig!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 13:05 
Lid
Fotografie

Er schiet me ineens te binnen; bij de 18-55 draait bij het scherpstellen de buitenkant van de lens mee (kijk maar als je ergens op scherpstelt naar de uiteinde van de lens); daarom moet je de onderste variant hebben. Als je de bovenste er op zou zetten en de buitenkant van de lens draait bij het scherpstellen, zulen die grote "flappen" in beeld komen (die grote flappen moeten aan de zijkant blijven om niet in beeld te komen en met het draaien van de lens blijft dat dus niet op z'n plaats).
Daarom moet je dus de onderste variant hebben; hoe de lens ook draait, de zonnekap heeft dan altijd dezelfde hoogte en krijg je dus niets in beeld te zien.
Goh....ik weet gewoon meer dan ik zelf dacht :haha :P

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 13:16 
Lid
Fotografie

het is geen slimme vraag, maar domme zijn er niet haha.

Elke lens heeft een eigen diameter op een 18-55 zal dat 58mm zijn, daar gaat een zonnekap voor een 70-200 met ws een 77mm diameter niet oppassen, andersom is ook lastig.

Daarnaast is de beeld hoek van belang, een groothoek (18mm) kan een kortere kap gebruiken als een tele. Ander zie je op 18 mm die kap zitten.

Dan laat je hier een gewone en een tulp kap zien. De tulp kap kan alleen als het fornt glas niet draait, bij scherp stellen. Je krijgt wat meer licht bij een tulp kap binnen, wat handig is voor het scherp stellen. Maar wanneer je fornt lens draait waat je nooit waar het lange stuk staat. Bij de 18-55mm zal de front lens wel draaien en dus gewoon een normale.
Er is ook niet zo heel veel keus, kijk even bij een camera winkel, en meestal geven ze al een assecoire suggestie op de website, alleen die past er dan op.

Er zijn wel ook nog opschroef kappen, rubbere kappen, en weet ik veel wat, maar origineel, of replica is toch het handigst vind ik. Als je weet welke type je moet hebben dan kun je ook eens bij dealextreme kijken. Dat is japans bedrijf, en zoals alles in Azie, hebben ze van alles namaak. En dan kost de zonnekap van misschien wel 15 euro ineens maar 3 euro. Voor een stukkie plastic een heel reeele prijs natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 13:35 
Lid
Fotografie

Hoi
hier wat meer info over zonnekappen (sun hoods) ,wat het nut is en waarom ze verschillen,wel in het engels uitgelegd..hoop dat dat geen probleem is,anders kan google em vertalen ;)

groeten
Eric

Laatst bijgewerkt door Eric op 21 maart 2010 13:37, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 13:36 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
op een 18-55 zal dat 58mm zijn

Nope.....zoals ik al schreef; @DrZoom, op de 18-55 van nikkor heb je de 52mm nodig
;)

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 21:36 
Lid
Fotografie

De vorm van een tulp vormige lenshood en geen sun hood :) heeft idd met oa het meedraaien van het frontelement te maken maar NIET dat je hierdoor meer licht binnenkrijgt voor de AF. :) Dit heeft bij wideangle settings te maken met de lichtinvalhoek en de vorm van de sensor waardoor er door de rechthoekige vorm een andere dekking nodig is omdat anders idd vignetting te zien is. Bij tele lenzen en bij meedraaiende frontelement lenzen wordt idd een rechte zonnekap gebruikt omdat die anders in het zicht komt. Probleem is dan dus ook dat deze lenskappen korter zijn en dus op bijvoorbeeld 18mm een mindere dekking geeft aan de boven en onderkant. Vergeet niet dat fullframe lenzen dus zelfs nog langere zonnekappen kunnen gebruiken.

Zo gebruik ik de zonnekap van een 24mmL op mijn 17-40L want de originele die daarbij komt geeft geen enkele dekking op een cropcamera. Ik bewaar hem als ik een 10-22 ga kopen, scheelt weer geld.

http://blog.davidburren.com/2006/11/alt ... hoods.html

Maar voor iedere lens geldt dat je beter het origineel kunt kopen ook al lijkt dat duur. Ik begrijp soms niet dat mensen duizenden euro's voor een lens en body uitgeven, en geen zonnekap kopen, als die er weer niet bij zit, en elcheapo filters daarop schroeven.

Die laatste verergeren de flare kans, onscherpte en geven minder bescherming tegen stoten en zijn duurder dan zonnekappen.

Eigenlijk is het een verkeerde vertaling maar zonnekappen moet je ALTIJD gebruiken, ook in het donker of soms zelfs juist in het donker om strooilicht van lantaarns te voorkomen.

Ik zou dus gewoon de zonnekap die bij de Nikon lens hoort kopen, tenzij die dermate duur is dat hij de kostprijs evenaart van de lens zoals vaak bij een 50mm f/1.8 en anders kopen erop doen en nooit meer eraf halen.

Zo'n rubberen zonnekap is wel leuk en ideaal als je aquariums wilt fotograferen met of zonder flitser.

Jeroen

BerichtGeplaatst: 22 maart 2010 18:53 
Lid

duckie schreef:
Zo'n rubberen zonnekap is wel leuk en ideaal als je aquariums wilt fotograferen met of zonder flitser.
Jeroen

Ik heb vandaag zo'n rubberen zonnekap gekocht, leek mij wel handig omdat ik hem dan snel kan in- en uitklappen.... :blush. Maar dus alleen geschikt voor aquariums? Ik kom daar niet zo vaak :)

BerichtGeplaatst: 22 maart 2010 19:09 
Lid
Fotografie

je zult ws merken dat je hem ziet zitten op 18mm.
Maar je kunt het best gebruiken..
Als denk ik dat Duckie gelijkt heeft, dat je een zonnekap moet kiezen die erbij past. Al kun je prima een replica bestellen.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2010 19:34 
Lid

Nagtie schreef:
je zult ws merken dat je hem ziet zitten op 18mm.
Maar je kunt het best gebruiken..
Als denk ik dat Duckie gelijkt heeft, dat je een zonnekap moet kiezen die erbij past. Al kun je prima een replica bestellen.

Ik zag net op de bon dat ik kan ruilen binnen 2 weken. Ik denk dat ik hem maar gewoon terugbreng en een orginele Nikon koop (die was niet niet voorraad, maar ze kunnen deze wel bestellen).

Dank iig voor alle uitgebreide reacties.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 15:47 
Lid
Fotografie

Rubber is niet ALLEEN voor aquaria maar wel handig. Als je aquaria wilt fotograferen. Je druk de lens tegen het glas en ondanks de vorm kun je de lenskap volledig tegen het glas houden en een compositie kiezen. Als je dan een Externe flitser gebruikt zit die iet in je foto en geen refelcties maar heb je wel het extra licht wat je soms nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld in Artis. Ik heb er geen maar als ik dat vaker zou doen dan zou ik zeker een rubberen kopen. :)

Jeroen

BerichtGeplaatst: 25 maart 2010 09:00 
Lid

Ha,

Ik heb dus orginele Nikon HB-45 gekocht en dit bevalt me prima, dat rubber ding was bij nader inzien toch best wel crap :)

BerichtGeplaatst: 25 maart 2010 20:21 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :up