De vorm van een tulp vormige lenshood en geen sun hood

heeft idd met oa het meedraaien van het frontelement te maken maar NIET dat je hierdoor meer licht binnenkrijgt voor de AF.

Dit heeft bij wideangle settings te maken met de lichtinvalhoek en de vorm van de sensor waardoor er door de rechthoekige vorm een andere dekking nodig is omdat anders idd vignetting te zien is. Bij tele lenzen en bij meedraaiende frontelement lenzen wordt idd een rechte zonnekap gebruikt omdat die anders in het zicht komt. Probleem is dan dus ook dat deze lenskappen korter zijn en dus op bijvoorbeeld 18mm een mindere dekking geeft aan de boven en onderkant. Vergeet niet dat fullframe lenzen dus zelfs nog langere zonnekappen kunnen gebruiken.
Zo gebruik ik de zonnekap van een 24mmL op mijn 17-40L want de originele die daarbij komt geeft geen enkele dekking op een cropcamera. Ik bewaar hem als ik een 10-22 ga kopen, scheelt weer geld.
http://blog.davidburren.com/2006/11/alt ... hoods.htmlMaar voor iedere lens geldt dat je beter het origineel kunt kopen ook al lijkt dat duur. Ik begrijp soms niet dat mensen duizenden euro's voor een lens en body uitgeven, en geen zonnekap kopen, als die er weer niet bij zit, en elcheapo filters daarop schroeven.
Die laatste verergeren de flare kans, onscherpte en geven minder bescherming tegen stoten en zijn duurder dan zonnekappen.
Eigenlijk is het een verkeerde vertaling maar zonnekappen moet je ALTIJD gebruiken, ook in het donker of soms zelfs juist in het donker om strooilicht van lantaarns te voorkomen.
Ik zou dus gewoon de zonnekap die bij de Nikon lens hoort kopen, tenzij die dermate duur is dat hij de kostprijs evenaart van de lens zoals vaak bij een 50mm f/1.8 en anders kopen erop doen en nooit meer eraf halen.
Zo'n rubberen zonnekap is wel leuk en ideaal als je aquariums wilt fotograferen met of zonder flitser.
Jeroen