Het is 16 mei 2025 05:03

Auteur Canon EF 1.4xMkII+EF 2.0MkII gestackt 200mm@560mm f/7.1
 Canon EF 1.4xMkII+EF 2.0MkII gestackt 200mm@560mm f/7.1
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 23:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Sommigen weten het maar anderen niet :) Maar ik verzamel of in ieder geval heb een hoop extenders en doe daar onderzoek of in ieder geval tests mee. Waarom? Omdat velen ze willen, en nog meer mensen eraan twijfelen. Past het, kan het, wat kost het enz.

Ik heb op EOSDigitaal daar een sticky staan die ik ook hier wil plaatsen en daarin doe ik af en toe upates. Even voor hen die dit niet kennen. Ik ben begonnen met een Soligor 1.4DG PRO, die ik nog heb en heb daarbij een Canon EF 2.0MkI gekocht en vorige week een EF 1.4MkII. Vanochtend mijn 2.0MkI ingeruild voor een MkII. Omdat het kan, en omdat je kunt stacken met Canons onderling en hij is optisch iets verbeterd. Daarbij komen dan de foto resultaten waar anderen dan weer wat aan hebben en dus niet alleen van Traumflieger afhankelijk zijn. :)

Goed dat stukkie komt nog maar toen ik terug kwam, ben ik even naar de Thematervelden gegaan, waar ik onlangs hazen had gefotografeerd. Hier een foto die ik 4x plaats. 1x onbewerkt en 1x bewerkt maar dan simpel en van beide een 100%.

Eerlijk gezegd moet ik zeggen, dat ik de resultaten (verbluffend) goed vind. Dit is een foto genomen uit de hand met mijn EOS 50D met een EF 200L MkII USM met dus een EF 1.4MkII+EF 2.0MkII zonder stabilisatie en dus uit de hand genomen op f/7.1. Door de dubbele extender wordt er geen 2e extender doorgegeven, ook al is het van hetzelfde merk. En dus geeft hij in de exif 400mm met f/5.6 en ik kon dus met AF werken op f/8 al was hij aan het hunten als er te weinig contrast is. :)

Ok een 700 euro prime met 2 extenders van 300 euro zijn duurder dan een 400 f/5.6 L USM, maar ik heb het niet in 1x gekocht, heb die lens niet altijd nodig en voor af en toe..... OK RESULTATEN GRAAG :) Ok sorry ik schiet door :)

Hier nog 1 foto maar dan 4x

onbewerkt
Fotografie

onbewerkt 100%
Fotografie

simpel bewerkt
Fotografie

simpel bewerkt 100%
Fotografie

Opzich zijn het, vind ik tenminste, nette resultaten van een ongestabiliseerde gestackte extender opname op 560mm?

Jeroen

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 02:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hé Jeroen wat goed zo'n topic! Ik kijk uit naar al je extender bevindingen! Ik heb nu al iets bijgeleerd, want ik wist niet dat je extenders kunt stacken met behoud van de AF-functie. Het resultaat vind ik alleen toch niet scherp genoeg en dat is ook gelijk het probleem waar ik met mijn eigen extender tegenaan loop. Ik heb een 70-200mm F2.8 L IS USM met een 2x Canon extender en dat blijkt geen goede combinatie. Ik ben benieuwd of dat ook jouw ervaring is.

Even een tip over de bewerking van je voorbeeld foto. Probeer de verzadiging en het contrast iets lager te houden, dan is de foto mooier en vooral ook natuurlijker om te zien. Uiteraard is dit slechts mijn mening... :blush

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 10:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Moeilijke bij extenders is het vergelijk natuurlijk.
Ben dan ook van mening dat je echt moet stabiliseren om enige nuttige informatie voor ons te presenteren.
Teves belangrijk voor dit soort expirimentjes dat je opzoiek gaat naar een constante manier van bewerken.
acceptabel eindresultaat zegt niets over het verlies van scherpte van je gebruikte objectief trouwens.

Ik vind het resultaat ook niet slecht trouwens voor een foto uit de hand.
De 70-300 waar ik afgelopen 5 jaar mee heb gefotografeerd haalt deze scherpte niet eens. (nee ook niet van statief en met vooraf opgeklapte spiegel)

Overigens wil ik je experimenten alleen maar aanmoedigen touwens.
Vind testjes en alle technische aspecten altijd reuze interresant.
Dit heeft soms maar weinig met de foto als eindresultaat te maken trouwens.
.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp