Het is 22 jul 2025 01:30

Auteur Probleem met flitsset
 Probleem met flitsset
BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 23:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,

Tja, daar zit ik dan, met een probleem met mijn 8 maanden jonge Bowens gemini flitsset...
Ik gebruik de set niet heel intensief, maar wel regelmatig (+/- eens per drie weken voor
een sessie van rond de +/- 300 foto's). Ik gebruik een Visico (VS604-AC, 25 Euro) Wireless Radio trigger Set.

Een paar weken geleden merkte ik ineens dat de flitsers soms niet alledrie af gaan, maar slechts twee. En sinds een week merk ik dat de flitsers soms helemaal niet afgaan als ik de ontspanknop van de camera indruk. En ze gaan ook niet altijd af als ik de test-knop van de wireless trigger set indruk (al dan niet bevestigd op mijn camera). En soms gaan ze wel netjes allemaal af (dat er maar twee afgaan lijkt op dit moment verleden tijd).

Nu heb ik om te beginnen het batterijtje in de trigger vervangen. Helaas bleek dit niet de oorzaak van het probleem (hoewel het, in het algemeen gezien, ook weer geen echte overbodigheid was denk ik).

Omdat ik een grote opdracht voor de boeg heb, heb ik afgelopen weekend uit voorzorg in ieder geval een tweede triggerset (zelfde model) gekocht (zo duur is die niet gelukkig), omdat ik toch een vermoeden heb dat daar het probleem ligt. Hoewel dit volgens mij weer niet verklaart waarom eerst soms slechts 2 van de 3 lampen flitsen.

Mijn vraag is: als je mijn verhaal zo leest, waar kan het probleem nog meer liggen? Heeft iemand wel eens dezelfde kuren gehad? Hoe kan ik erachter komen of het probleem buiten de triggerset ligt?

Alvast dank voor het lezen van dit hele verhaal en wie weet volgt de gouden tip wel...

Groetjes! :foto

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Probleem met flitsset
BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 23:31 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
viewtopic.php?f=21&t=17412&p=215982&hilit=flits#p215982

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Probleem met flitsset
BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 10:56 
Lid
Fotografie

Dank voor het linkje. Ik heb de draad gelezen en ben in ieder geval op wat ideeen gebracht.
Ik heb het sync kabeltje geprobeerd met even snel 1 lamp, en het lijkt of dat beter werkt. Dan zou het probleem mogelijk toch in de wireless trigger liggen (wat het minst erg zou zijn). Vanmiddag even 3 lampen erbij pakken, kijken of het dan ook goed werkt.

Wel merk ik dat ik niet de laadtijd van 1.5 sec. haal, wat wel zou moeten. Er moet zeker 3 sec. tussen zitten. Geen mega ramp, maar wel balen, want oa om die 1.5 sec laadtijd heb ik deze flitsset indertijd uitgekozen!

Ik heb ook even contact opgenomen met de winkel waar ik de set heb aangeschaft. Ik hoop dat zij ook nog met nieuwe feedback komen.

Dank voor het lezen Frans!

Probleem met flitsset
BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 15:58 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
vreemd.. want broncolr is geen troep natuurlijk.
Heb je de winkel al gemaild met dit probleem? zij weten waarschijnlijk wel van je langskom probleem?

hoe donker is het? gebruik je geraarde stekkers? Zijn allemaal weer dingen die ik een eerder heb gelezen.
Als het niet echt donker is dan ziet die hem niet. en als je niet geaarde stekker hebt dan synchen ze soms ook niet.

misschien in hong kong eens een trigger bestellen (als dat bij jullie aankomt) die kosten 2 tientjes en ik heb na 2 jaar nog nooit een hapering gehad. Je moet ze alleen niet laten vallen of zo, want heeft een bouw kwaliteit van 3x niks.

Probleem met flitsset
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 18:08 
Lid
Fotografie

Ik heb zojuist bericht gehad van de winkel (cameranu.nl, superwinkel!), en Bowens/reparateur vragen me enkele tests uit te voeren:

- iedere kop afzonderlijk een keer wilt testen met het synchronisatie snoer (dus zonder de Wireless Radio Trigger) aan de camera. Dus zonder dat de andere koppen aan staan. Dan kunnen we zien of er misschien één kop niet in orde is.). (Of zelfs misschien de camera.)".
- De ruimte waar u fotografeert... is daar (veel) daglicht aanwezig? Zo ja, dan kan het zijn dat de ingebouwde slaves niet op de flits van de aangestuurde lamp kunnen reageren, doordat het aanwezige licht overheerst.
- Als u de lampen elke 1 voor 1 aanstuurd met de Radio Wave kit (los van elkaar dus), weigeren de lampen dan, of flitsen ze dan ten alle tijden?
- Om uit te sluiten of het probleem uit de Radio Wave kit komt, raden wij u aan de lampen 1 voor 1 afzonderlijk met de synchronisatiekabel aan te sturen. Werkt dit goed, stuur dan 1 lamp aan met de kabel, en laat de andere 2 als slave meeflitsen. Werkt dan wel alles?
- Hapert alleen de lamp waar de ontvanger aan zit?
- Als u de testknop van de flitsknoppen indrukt, elk apart (dus 1 voor 1), weigert een lamp dan met flitsen?

Deze tests zijn misschien ook nuttig voor anderen hier met flitsset problemen om uit te vinden waar het probleem zit.

Een nieuwe trigger komt na het weekend binnen (euro 25.-), vond het sowieso geen slecht idee om hier een extra exemplaar te hebben want inderdaad, zo degelijk zijn die goedkope exemplaren niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp