Het is 16 mei 2025 13:21

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur groothoeklens
 groothoeklens
BerichtGeplaatst: 04 sep 2010 06:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
duckie schreef:
Achter een goal! Daar worden Wideangles gebruikt...
...Maar als je echt wijdt wilt op een Crop dan moet je voor de Sigma 8-16 gaan die vergelijkbaar is met een 12-24 voor fullframe.

Duckie, daar heb je weer helemaal gelijk in. Wide Angles worden inderdaad al toegepast bij voetbal in het goal. Zo hebben we kunnen zien dat de bal van Lampard toch net niet over de achterlijn ging door een fout van de "lijntrekker".
Fotografie

Als je een Nikon had, dan zouden we je de in de hemel geprezen 12-24mm/f2.8 kunnen aanbevelen, alleen die komt ruim boven je budget uit.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 groothoeklens
BerichtGeplaatst: 04 sep 2010 10:25 
Lid
Fotografie

Vergeet niet dat alle vertekening en vignetting, CA eenvoudig te verwijderen is. Canon staat niet bekend om haar goede wideangle lenzen tov andere merken. Bepaalde modellen zijn wel goed maar duur of relatief duur. Echter hebben zijn wel de minste last van CA, zijn ze het snelst en degelijkst gebouwd. De ATX Pro van Tokina is heel delgelijk en Tamron en Sigma allemaal zeer betaalbaar, mara hebben ook hun nukken. Eigenlijk zijn Wideangle lenzen het moeilijkst te maken en dus duur.

Voor een 5D of 1Ds zou de EF 16-35MkII een van de betere zijn, maar de EF 17-40 doet het ook enorm goed maar is 1 stop minder lichtsterk en wordt daarom wel geroemd maar meer bij statief opnames. Maar voor architectuur worden toch lichtsterkere exemplaren aangeraden ivm focus.

Hadden we maar een Nikon moeten kopen :) voor dit doel.

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 04 sep 2010 13:40 
Lid
Fotografie

een beetje vertekening maakt idd niet zo heel veel uit, dit is wel weg te werken.
Maar welke lens, de canon of tokina, zal betere platen maken. Hiermee bedoel ik: welke is scherper?

verder wil ik zeggen dat je met een groothoek volgens mij prima sportfoto's kan maken. O.a. bij skateboarden en snowboarden zoals al genoemd werd maar ook bij b.v. basketbal, als je dicht achter de basket gaat zitten.
Maar ik denk dat je met een iets minder lichtsterke lens ook wel goede sportfoto's zou kunnen maken, wel minder goed natuurlijk.

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 04 sep 2010 18:41 
Lid
Fotografie

ni3lsj4ns3n schreef:
Maar ik denk dat je met een iets minder lichtsterke lens ook wel goede sportfoto's zou kunnen maken, wel minder goed natuurlijk.
Ik heb het een keer geprobeerd, voordat ik een goede flitser had.
Je moet dan echt buiten zitten met heel mooi weer wil je een beetje snellere sluitertijden krijgen.
Ik zat helaas binnen, wel goed verlicht, maar toch veels te donker.
Iso 1600, diafragma wijd open, veel ruis en alles onscherp.
Heb je echter een hele goede flitser, kom je al wat verder in je kwaliteit, maar of het zo mooi is overal duidelijk te zien dat er geflitst is... dat is een ander verhaal.
Beter is dus een lichthelder objectief. Scheelt een boel stops met de sluitertijden. Is alleen prijzig.

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 04 sep 2010 18:55 
Lid
Fotografie

of je 3.5 of 2.8 hebt dat maakt niet zo heel veel verschil. Maar goed als de prijs gelijk is dan kun je prima voor de F2.8 kiezen. In dit segment zijn ze allemaal goed 'genoeg'.

De mensen die ik gesproken heb over de 10-22 snappen de crop wel, maar vinden de scherpte interessant en 10mm is op een FF camera ook 10 mm. en de 16mm is dan ook 16mm. Dus de 10mm heeft meer groothoek.

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 04 sep 2010 20:10 
Lid

Ik weet dat Canon niet bekend staan om hun groothoeken , dus ik zou gewoon de Canons vergelijken met de Sigma's en Tokina's en kijken welke het beste uit de test komt.
De 14-24 is echt heel goed , heel duur en voor Nikon. Ik lees dat mensen speciaal een Nikon-Canon lens converter kopen om die lens op een Canon te kunnen gebruiken. Dat zou je misschien kunnen proberen. Moet je budget wel stuk omhoog.
Aangezien je rekening moet houden met de crop factor zou ik gaan voor de 10-22. Ook valt die binnen je budget en hij schijnt vrij goed te zijn.
De Tokina 11-16 zou je ook kunnen overwegen. Die is dan weer een 2.8 lens.

Succes.

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 00:05 
Lid
Fotografie

ik denk dat ik voor de canon ga! Hoor ik erg veel goeds over.
ik denk ook dat het verschil tussen 2.8 en 3.5 niet extreem groot is, en redelijk te verwaarlozen is.

bedankt voor al jullie tips!
Ik heb hem nog niet besteld hoor, dus als jullie toch nog zeggen dat ik dit b.v. echt niet moet doen, kan dat nog invloed hebben.

Groeten,
Niels

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 01:51 
Lid
Fotografie

als je toch van plan bent, te upgraden naar een 5d oid, dan zou ik zelf even wachten, en later een FF uwa erbij kopen..(of heb je liever meer het visoogtypje?)

een ´vaste´ groothoek is mss ook wel een ideetje..

op digitaal gebruik ik geen vaste groothoeklensjes, maar op 1 van mijn 35mm slr´s heb ik graag een 24mm 2.8 zitten.. niet supergroothoek, maar je kunt toch aardig dicht op je onderwerp gaan zitten..

zoals hier al eerder ergens vermeld is, is een groothoek niet echt bedoeld, om zoveel mogelijk in beeld te krijgen, maar om wat korter op je onderwerp te kunnen gaan zitten..

heb ff zitten kijken op cameranu.nl, en daar staan toch mooie vaste groothoeklensjes, al varieren de prijsjes wel een beetje..

echter, een camera als de 5d of 5dmkII is nogal veeleisend qua glaswerk, dus je zit algauw in de hogere prijsregionen te shoppen..
;)

http://www.cameranu.nl/artikel/7402/Can ... I_USM.html

http://www.cameranu.nl/artikel/4792/Can ... sheye.html

http://www.cameranu.nl/artikel/10184/Ca ... 8_USM.html

http://www.cameranu.nl/artikel/12573/Ca ... SM_II.html

http://www.cameranu.nl/artikel/4697/Can ... 4_2.8.html

zoompjes:

http://www.cameranu.nl/artikel/120054/C ... e_USM.html

http://www.cameranu.nl/artikel/6389/Can ... I_USM.html

http://www.cameranu.nl/artikel/25/Canon ... L_USM.html

FF met zoveel MP schieten is altijd een aanslag op je budget, niet alleen in 1e aanschaf van het toestel, maar ook de investering in je glaswerk, maar.. vergeet ook je workflow niet.. dergelijke bestanden zijn reuze groot, dus je pc moet er ook behoorlijk aan trekken...

je krijgt er wel veel moois voor terug, dat wel.. :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 groothoeklens
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 10:42 
Lid
Fotografie

ik bedoelde niet dat ik van plan was b.v. dit jaar nog een FF te kopen. Maar meer dat als ik dat ga doen, ik toch al mijn lenzen kan blijven gebruiken.
Misschien koop ik pas over 2-3 (of misschien nog wel later) een FF. Mijn 40d bevalt me nog goed!
Dus ik vind het dan ook niet zo nodig om nu al een lens aan te schaffen waar ik dan heel veel profijt aan heb. Dan koop ik nu liever een lens waar ik nu (met een 40d) heel veel aan heb.
Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk uitgelegd heb.

Ik heb ook wel naar de vaste objectieven gekeken, maar daar zag ik dat ze heel erg duur zijn of dat ze niet een zo heel erg groothoek zijn (met een crop dan).

sjinouck schreef:
als je toch van plan bent, te upgraden naar een 5d oid, dan zou ik zelf even wachten, en later een FF uwa erbij kopen..(of heb je liever meer het visoogtypje?)

Nee, ik wil zeker geen visoog. Het lijkt me wel leuk, maar ik ben op zoek naar een objectief zonder veel vervorming.

Niels

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 12:13 
Lid
Fotografie

Dat verhaal ivm overstappen op FF daar wordt ik altijd een beetje gallisch van :)

Maar als je een goede Cropcamera lens koopt dan heeft die nog steeds een goede verkoop waarde. Dus een EF-S 10-22 en bv een 17-55IS kun je gerust kopen zonder daar veel op toe te leggen. De kans ios trouwens aanwezig dat je ze enorm gaat missen op een FullFrame :)

Andere lenzen kopen en bang zijn voor waarde verlies vind ik soms, dus niet altijd, ook een beetje onzin. Je hebt altijd afschrijving en afhankelijk van je budget moet je gewoon een beslissing nemen, en so what dat je bv een Sigma 10-20 koopt en na 3 jaar gaat daar 200 e vanaf, je hebt er dan toch maar weer 2 jaar fijn meegefotografeerd :)

In ieder geval heb je een rete goede beslssing genomen aan de hand van de vragen die je stelde en de antwoorden daarop die je gegeven zijn. En ik ben blij dat je voor kwaliteit voor NU ipv een marginaal product voor langere tijd hebt gekozen. Zo hoort het!!!

Let even op waar je hem gaat kopen. Bij de bekende winkels is hij soms duurder dan ergens waar je het niet verwacht. Bij de Saturn in The Wall bij Utrecht aan de A2 was de EF-S 10-22 USM 619 euro en 25 euro goedkoper dan waar dan ook. En kijk eens 2e hands. Dit zijn lenzen voor liefhebbers, en misschien kun je er een kopen van iemand die na 2 a 3 jaar nu over gaat op een fullframe :)

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 12:32 
Lid
Fotografie

Duckie, helemaal mee eens met je post hierboven!

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 12:46 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Dat verhaal ivm overstappen op FF daar wordt ik altijd een beetje gallisch van :)

Maar als je een goede Cropcamera lens koopt dan heeft die nog steeds een goede verkoop waarde. Dus een EF-S 10-22 en bv een 17-55IS kun je gerust kopen zonder daar veel op toe te leggen. De kans ios trouwens aanwezig dat je ze enorm gaat missen op een FullFrame :)

Andere lenzen kopen en bang zijn voor waarde verlies vind ik soms, dus niet altijd, ook een beetje onzin. Je hebt altijd afschrijving en afhankelijk van je budget moet je gewoon een beslissing nemen, en so what dat je bv een Sigma 10-20 koopt en na 3 jaar gaat daar 200 e vanaf, je hebt er dan toch maar weer 2 jaar fijn meegefotografeerd :)

In ieder geval heb je een rete goede beslssing genomen aan de hand van de vragen die je stelde en de antwoorden daarop die je gegeven zijn. En ik ben blij dat je voor kwaliteit voor NU ipv een marginaal product voor langere tijd hebt gekozen. Zo hoort het!!!

Let even op waar je hem gaat kopen. Bij de bekende winkels is hij soms duurder dan ergens waar je het niet verwacht. Bij de Saturn in The Wall bij Utrecht aan de A2 was de EF-S 10-22 USM 619 euro en 25 euro goedkoper dan waar dan ook. En kijk eens 2e hands. Dit zijn lenzen voor liefhebbers, en misschien kun je er een kopen van iemand die na 2 a 3 jaar nu over gaat op een fullframe :)

dank je:D.

dan ga ik binnenkort een canon 10-22 kopen!

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 23:17 
Lid
Fotografie

ik heb voor mijn verjaardag de afgelopen maand de Tokina 11-16 gekregen voor bij mijn 50D.
Ik vind het een top lens.
Naar de hoeken toe zeer scherp, daar waar Canon het wel eens laat afweten (volgens sommige berichten op internet).
Fijne switch van AF naar MF en degelijk gebouwd en lichtsterk.

Gr

Peter

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 groothoeklens
BerichtGeplaatst: 10 sep 2010 23:58 
Lid
Fotografie

Peterr schreef:
ik heb voor mijn verjaardag de afgelopen maand de Tokina 11-16 gekregen voor bij mijn 50D.
Ik vind het een top lens.
Naar de hoeken toe zeer scherp, daar waar Canon het wel eens laat afweten (volgens sommige berichten op internet).
Fijne switch van AF naar MF en degelijk gebouwd en lichtsterk.

Gr

Peter

omdat ik de komende tijd denk ik niet heel erg veel tijd heb voor fotografie stel ik de aankoop van een nieuwe lens nog even uit.
als ik dan een lens wil kopen denk ik dat ik gewoon naar b.v. den Ham ga en een paar lenzen uitprobeer!

Niels

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 09:23 
Lid
Fotografie

Goed Idee!

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 10:08 
Lid
Fotografie

Om dan daar lekker impulsief iets aan te schaffen... :D

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 10:34 
Lid
Fotografie

Ja maar wel met de fysieke exemplaren bij de hand, dus geen objectief advies :) Maar wel kun je zelf ff voelen ed. :)

groothoeklens
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 10:54 
Lid
Fotografie

Impulsief iets aanschaffen is helemaal niet verkeerd of "vies". Het kan zelfs heel fijn zijn :)

Daar komt nog eens bij dat je eigenlijk geen echt slecht objectief kunt aanschaffen. Oke, het kan altijd beter, maar die prijs wil je er vaak niet voor betalen... en met de reacties in deze post in je achterzak, moet je daar de juiste beslissing wel kunnen nemen :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2