Het is 17 mei 2025 05:03

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Auteur 50D of 5D MKII voor allround fotografie?
 50D of 5D MKII voor allround fotografie?
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 02:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou, dat was weer een hoop leeswerk. Daarvoor mijn dank aan allen. Het is zeker nuttig.

Het is inderdaad de vraag of het theoretische "pixel peepen" mij praktische voordelen biedt.
We hebben het hier immers over de bovenklasse van het Canon assortiment...
Ik denk inderdaad dat een 1D MKIII overbodig is wanneer je je niet (professioneel) bezighoudt met actiefoto's en dat daar de grens getrokken moet worden (in ieder geval voor mij).
Gevoelsmatig heb ik ook bedenkingen over de resolutie (10,1 megapixels), hoewel voorbeeldfoto's die ik inmiddels ontvangen met de 100-400 toch wel indrukwekkend zijn, ook na croppen.

jeroentje schreef:
ehm, mijn mk III heeft 45 focuspunten. Ik weet niet waar jij een model met 9 hebt gezien

Je hebt helemaal gelijk. Mijn fout.
Wordt aangepast!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 02:01 
Lid
Fotografie

Graag wil ik nog een vraag voorleggen.

Aangezien ik een 50D in mijn bezit heb, heb ik de verschillende camera's daarmee vergeleken.
Hierbij kom ik tot de conclusie dat croppen bij de 5D MKII van een foto met een focuslengte van 400 mm (FF) niet ten koste gaat van de beeldkwaliteit vergeleken de 50D op 640 mm (FF).
Hiermee zou dat geen struikelblok zijn om een 5D MKII aan te schaffen.

Nu blijft de minder snelle shutterspeed en AF een nadeel van de 5D MKII (wanneer je de (onmogelijke) ideale camera voor ogen hebt).
Een camera die dan om de hoek komt kijken is de 7D.
Theoretisch heeft deze camera prachtige eigenschappen: 18 megapixels, 8 fps, cropfactor 1,6, hoog isobereik, 19 AF-punten (de vraag is wat het nut ervan is), 63-zone dual layer meetsensor, dual DIGIC 4.
Maar het is geen FF en heeft kleinere pixelafmetingen vergeleken de 5D MKII.

Terugkomend naar het telebereik van laten we zeggen 640mm FF. Doet de 5D MKII na croppen dan nog niet onder voor de 7D?
Zijn deze nieuwere technieken die in de 7D gestopt zijn in staat om het verschil in beeldkwaliteit tussen aps-c en FF te verkleinen, of is FF toch nog steeds superieur? De 7D is namelijk niet voor niets gepositioneerd tussen de 50D en 5D MKII en 500 euro goedkoper dan de 5D MKII.

Iemand met ervaring, opmerkingen of tips?

BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 08:29 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Nogmaals, probeer het uit!

Het is logisch dat een objectief maar zoveel beeld en licht kan geven. Hoe groter de sensor die daar achter zit, hoe meer informatie je kunt registeren.
Dat croppen was maar een voorbeeld. Als jij echt denkt iedere keer te moeten gaan croppen, dan moet je gewoon geen FF kopen. Dat is veel te veel werk.
Maar als het maar af en en toe een keer is, dan kun je het met de 5DII goed af.
En de 5DII heeft geen langzamere AF. Het is de tracking waarin de 7D het wint. Daarom heeft ie ook meer AF punten.
Volgens mij maakt de tracking trouwens helemaal geen verschil tussen de 50D en 5DII. Ik kan het niet wetenschappelijk bevestigen, maar dat zegt mijn gevoel. Dus dan heb je alleen het fps verschil.

De 7D heeft natuurlijk weer een nieuwere sensor dan de 50D, maar dat zul je voornamelijk zien in een betere ruisonderdrukking. Qua beeldkwaliteit zelf zal het niet zoveel uitmaken. De 5D heeft ook nog steeds een betere beeldkwaliteit dan de 50D, ondanks dat de 50D een stuk nieuwer is en betere functies heeft.

Dus je zult voor jezelf moeten kiezen of je voor beeldkwaliteit gaat of niet ;)

BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 08:50 
Lid
Fotografie

je zult toch echt eea zelf moeten uitproberen, anders kom je er nooit uit, vrees ik..het ene toestel heeft dit, het andere weer dat..er zijn trouwens ook prachtige sportplaten met 5dmkII´s gemaakt hoor..met een crop heb je trouwens niet meer mm´s, maar een gedeelte van het totale plaatje, geprojecteerd op je crop-sensor, wat je op FF 35mm equivalent in zijn geheel zou zien..daarom lijkt het alsof je eea groter in beeld hebt, maar dat is het niet..400mm blijft 400mm..we kunnen hier allerlei specs van diverse camera´s voorbij laten gaan, maar de uiteindelijke ondervinding moet je zelf doen.. pas als je eea in de hand hebt gehad, kun je pas echt zeggen, wat jouw persoonlijke voorkeur geniet. :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 09:13 
Lid
Fotografie

En een 5DMkII heeft OOK GEEN LANGZAMERE SLUITER TIJDEN. Sluiter tijden kun je niet langzamer maken dat is een vast gegeven en is op iedere camera, ook op GSM, Compact gelijk.

Jij hebt het over frames per second, of te wel het aantal beelden de de camera achter elkaar per seconde kan maken. En 4 is snel zat en de 7 a 8 kunnen alleen gehaald worden als daar ook genoeg sluiter snelheid bereikt kan worden ivm het beschikbare licht.

Hoe meer ik je vragen lees hoe meer ik het gevoel krijg dat je met iedere camera die je gaat kopen teleur gesteld wordt. Jij denkt echt dat je betere foto's, sneller bent en beter wordt. Alles wat jij wil kan jij met je 50D. De AF van een 300D was al snel genoeg het aantal frames was snel genoeg en alleen de buffer was een probleem en de opstart snelheid. Na de lancering van de 350D en 20D is dat voorbij en zijn er alleen maar luxueuze zaken toegevoegd die het fotograferen alleen maar makkelijk maar niet perse beter hebben gemaakt.

Je vermoed mytische optsiche eigenschappen van Fullframe en van AF performance en buffer/fps.

Je AF hangt ook samen met het gebruikte overige materiaal en aanwezige licht. Als ook het behalen van de FPS.

Als er sport fotografen zijn met 5DMkI en MkII dan is de AF van beide snelgenoeg en het aantal frames ook en de buffer die er achter hangt ook. En hoe vaak ga of wil je rammen. En als je een 7D gaat kopen tov je 50D dan zul je alleen meer kunnen instellen op de camera en theoretisch snellere AF hebben.

Maar als je nu bewogen foto's hebt dan komt dan zonder voorbeelden te zien eerder door te weinig licht, lichtarme lenzen of een combinatie daarvan.

Mensen die sport schieten gaan op den duur zo wie zo voor lichtsterkere lenzen dan de 100-400 en ook al is de AF op een 7D of 1Dx sneller dan op een 5DMkII, dat zijn laboratorium snelheden.

Ik weet dat Jeroen de Jong die mee leest andere dingen daarover kan zeggen, maar hij is denk ook de enige die zinvol met AF kan spelen en zo ver is dat het hem kan beperken, ik geloof niet dat de anderen die mee lezen die beperking kunnen waarnemen.

Ik zou gewoon dei 5DMkII kopen, en je 50D nog of gewoon aanhouden. Je kunt hem alsnog verkopen. En koop na verloop van tijd een 1.4 extender erbij, zodat je je 100-400, 1.4 en 5D mooi samen kunt gebruiken.

Je zoekt eigenlijk voor alle dingen de beste oplossing. De bestaat niet of kost klauwen met geld.

En zoals al eerder is geopperd is alleen de 1DMkIII of IV wat jij zoekt , in snelheid, en sensor resolutie. Maar verder een redelijke overkill. Echter wil je niet aan en 10Mp 1.3 camera want dat is terug gaan in Pixelcount. Ja dan worden je foto's echt slechter.

Als je verteld dat jouw foto's voorop de VI, of welk gerenomeerd sport of natuurblad staan gemaakt zijn met 10Mp ipv 15 of 21 of meer tja dan zijn je foto's meteen NIETS meer waard.

Kom op zeg stap even uit die trance.

Sorry, of eigenlijk geen sorry, als je weet wat je wilt en je onze adviezen ook daadwerkelijk WILT kom dan terug aub.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4