Het is 31 mei 2025 13:07

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur overbelichting van de lucht in landschapsfotografie
 overbelichting van de lucht in landschapsfotografie
BerichtGeplaatst: 10 maart 2011 08:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
HDR plaatjes maak je met het pakket Photomatix. Even googlen en je hebt het...

Voor het maken van een HDR plaatje met behulp van Photomatix moet je minimaal 1 RAW bestand hebben (meerdere van 1 situatie is natuurlijk beter).

- RAW bestand openen en opslaan als JPEG met verschillende correcties: -5, -3, -1, 0, 1, 3, 5
- Vervolgens de foto's laden in Photomatix
- Even rommelen met de schuifjes
.....en klaar is je plaatje :)

Bij meerdere RAW bestanden van 1 situatie: statief meenemen en foto's schieten met verschillende belichtingen ( -5, -3, -1, 0, 1, 3, 5). RAW bestanden op de computer omzetten in JPEG's. Laden, schuiven en klaar ben je :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 maart 2011 10:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
grijsverloopfilters worden nog gewoon gemaakt hoor, zowel schroeffilters als bv de cokin-filters

Ik zit ook achter een verloop setje aan en her en der wat web winkels aan het aanschrijven wat ze mij kunnen bieden.
Echter wordt Cokin op het moment niet aangeraden.
Het rommelt daar en niemand weet hoe het precies zit.
Mocht het failliet gaan zoals de geruchten doen vermoeden kan je over een tijdje niks meer voor je setje krijgen.
Mij werd aangeraden om naar B&W te kijken maar dat heb ik nog niet gedaan.
Op het moment ben ik aan het experimenteren met 2 foto's maken en dat dan in photoshop samen te voegen. De onder belichte lucht zet ik dan met een grijsverloop tool in een masker op de andere foto.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 10 maart 2011 13:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Hitec, B+W is superb, mijn voorkeur maar geen voorzet systeem. Hitec is ook beter ivm glas ivm Raisin filters, maar goed. Lee Filters is het ultieme maar daar moet je langzaam aan bouwen ivm de beschikbaarheid en kosten :)

BerichtGeplaatst: 10 maart 2011 23:02 
Lid

dat ben ik zeker van plan , ik ga de camera op statief zetten en dan met verschillende belichtingen werken en natuurlijk ook met een verloopfilter zodat de resultaten vergelijkbaar zijn , ik vind de lucht in de foto van de keerbrug mooi maar het lijkt me echt een heidens werk om dat voor elkaar te krijgen bv om de overgang tussen de bomen en de lucht natuurlijk te maken want je hebt daar niet een scherpe begrenzing . bij deze foto lijkt mij het gebruik van zo'n verloopfilter niet goed mogelijk omdat je dan ook een gedeelte van de bomen gaat afdekken en dat ga je zien dus moet je dat wel anders oplossen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2