Het is 18 mei 2025 01:37

Auteur Canon EF-S 60mm F2.8 USM Macro
 Canon EF-S 60mm F2.8 USM Macro
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 17:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben me aan het verdiepen in de aanschaf van een macro-objectief en nu is m'n oog gevallen op de Canon EF-S 60mm F2.8 USM macro. Ik wil het objectief gaan gebruiken voor macro-fotografie maar ook voor baby- en kinderfotografie, en dus leek me deze 60mm in beginsel wel een geschikt objectief.

Nu heb ik ook zitten kijken naar de Canon EF 50mm F2.5 macro die wat gunstiger geprijst is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze objectieven en tips voor de aanschaf van een macro-objectief, en dan met name de hierboven genoemde Canon 50mm of 60mm.

Hebben jullie tips bij de keuze van het brandpunt, 50 of 60mm?
Wat zien jullie als voor- of nadelen aan deze objectieven?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 18:07 
Lid
Fotografie

50 a 60mm is vrij lastig om insecten te kunnen vastleggen ivm het dichtbij moeten benaderen, voor portret zeer goed inzetbaar..
dit is dan ook de reden dat ik voor een 60mm ga ( nikon) kleine vliegjes en insecten lukt mij nu ook met de 18-55 en tussenringen dus lukt dat ook straks.. :D
juffers en libellen word een heel lastig verhaal maar daar heb ik de vaste 300 voor

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 18:47 
Lid
Fotografie

Maar wat voor macro-opnames kan je dan wel maken met 50-60 mm macro?

De beeldhoek van de 50mm is 46 graden, en van de 60mm 25 graden, wat is voor macro- en portretopnames het meest praktisch?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 20:28 
Lid

beeldhoek ???
hetgeen dat belangerijk is, dat je tot minstens 1/1 kunt gaan (of nog korter) en dat je een redelijke afstand kunt bewaren tot je onderwerp, voor wat betreft insekten zoals libellen,vlinders enz...
met een 100 mm met vergroting 1/1 heb je ongeveer een afstand van 10 tot 15 cm wat echt niet veel is voor deze vliegende insekten.
de lensjes die je opnoemt is best goed voor statische onderwerpen of een kever endergelijke.

grts

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 20:38 
Lid
Fotografie

korandoke schreef:
beeldhoek ???
hetgeen dat belangerijk is, dat je tot minstens 1/1 kunt gaan (of nog korter) en dat je een redelijke afstand kunt bewaren tot je onderwerp, voor wat betreft insekten zoals libellen,vlinders enz...
met een 100 mm met vergroting 1/1 heb je ongeveer een afstand van 10 tot 15 cm wat echt niet veel is voor deze vliegende insekten.
de lensjes die je opnoemt is best goed voor statische onderwerpen of een kever endergelijke.

grts

idem hier.. voor insectjes heb je toch werkafstand nodig, anders schrikken ze zich een ongeluk.. :tsss 105, 150, of 180mm is wel de werkafstand eigenlijk voor vliegende beestjes.. korter is goed geschikt voor bloemetjes, plantjes etc.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 21:00 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie mening cq uitleg, het is me al een heel stuk duidelijker .... :)

Ik moet dus voor mezelf goed nagaan wat voor dingetjes ik in macro op de gevoelige sensor vast wil gaan leggen .... :D En dan kan ik aan de hand daarvan nader gaan bepalen welke brandpuntafstand ik dan het beste kan kiezen .... :)

Hebben jullie nog een mening over de kwaliteiten van de EF 50mm F2.5 macro en de EF-S 60mm F2.8 USM?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 21:07 
Lid

het enige verschil dat ik kan zeggen tussen beide lensen is dat de s versie dient om op een crop cam te gebruiken.
de verschillen verder zullen klein zijn, maar of je dat verschil zal zien betwijfel ik.

grts

BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 19:27 
Lid
Fotografie

De 50mm die jij aan haalt is half size marcro en daar moet een ring bij om 1:1 te fotograferen. Hij is wel EF en kan dus op alle bodies. De EF-S is wel lifesize en dus wel 1:1 en kan alleen op de recentere crop cams. De 50mm is ook een ouder model en opzich niet slecht maar je hoort vaker betere berichten van de 60mm. Ik zelf zou toch voor een Sigma 105 of Tamron 90mm gaan als je zou willen, maar dat is een afweging.

Beide zijn niet slecht maar als je de ring bij de 50mm moet kopen is hij dan nog steeds goedkoop of dan even duur als de 60mm ?

BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:59 
Lid
Fotografie

Oh dat wist ik nog niet over de 50mm dat die half size macro is? Hoe moet ik dat trouwens zien, 1:1 fotograferen?

Kan je dat wat uitleggen waarom jij voor de Sigma 105mm of Tamron 90mm zou kiezen? Deze Sigma en Tamron die je noemt, zijn die ook geschikt voor portretfotografie? Want ik heb begrepen dat een 50mm of 60mm daar het best voor geschikt zijn, of klopt dat niet helemaal?

BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 23:26 
Lid
Fotografie

Omdat een macro lens ook leuk is voor bloemen en dieren en een wat langere lens geeft ook een mooiere achtergrond met portraiten volopen tov een kortbrandpunt lens.

1:1 is dat het ware grootte is. Vrijwel alle lenzen vergroten of beter gezegd vergroten tov 0 en een gewone lens zal een vergroting van bijvoorbeeld 0,23 hebben en dus als je iets fotografeert zal hij het eigenlijk 77% kleiner dan ware grote vastleggen. Nog los van de minimale scherpstel afstand. Verder wil ik niet gaan omdat er veel sites zijn oa wiki die dat veel beter kunnen uitleggen. Maar de EF 50 macro f/2.5 is dus een 0,5 vergroter of te wel een halve verkleiner. En er is een bijbehorende tussenring waardoor het een 1:1 wordt. En die is dan ook exact voor die lens. Dmv gewone tussenringen krijg je ook of kun je ook exact hetzelfde bereiken. Vandaar dat er velen met de 50mm f/1.8 met tussenringen te gebruiken. Echter is de minimale scherpstel afstand dan anders dan een echte marcro.

normaal kies ik voor eigen merk lenzen, maar primes daar kunnen ook anderen veel voor zeer weinig en dan ook nog zeer goed in zijn. Maar dan goedkoper. Nadeel is dan wel vaak dat die betaalbare alternatieven als de 105 van Sigma en de 90 van Tamron en niet alle andere, dat ze scherp zijn , betaalbaar zijn, maar retelangzaam zijn ivm gebruikte scherpstel motoren. Het is maar een afweging, maar voor velen geen probleem omdat ze toch handmatig scherpstellen met macro en portraiten.

BerichtGeplaatst: 24 jun 2011 22:57 
Lid
Fotografie

heb geen ervaring met deze lenzen maar ik zou toch voor de 60mm gaan.
als je een extra stuk glas nodig hebt om de 1:1 te behalen heb je altijd meer kans op een foutje in het glas. dit hoeft niet perse zo te zijn maar ik nam het risico liever niet. ;)

als je toch verder wilt kijken zou ik eens kijken naar de sigma 150mm of tamron 180mm.
deze kun je veel beter gebruiken bij insecten. nadeel is wel dat portret met 180mm beetje lastig wordt.
het is maar wat je precies wilt. :D

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011 17:26 
Lid
Fotografie

Ik wil het objectief zowiezo voor portret ( lees baby- en kinderfotografie ) gaan gebruiken en dan lijkt me een 105-150-180 niet echt praktisch .... ;)

Daarbij wil ik ook macrofotografie gaan doen en dan vooral van 'wat er voor de lens komt, en blijft zitten, staan of liggen' .... :D Oftewel, ik heb geen specifieke onderwerpen in gedachten voor macrofotografie .... :)

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Canon EF-S 60mm F2.8 USM macro .... :)

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011 17:41 
Lid

kan je enkel aanbevelen uit te kijken naar een 100mm 2.8 van canon al dan niet met IS

grts

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011 19:04 
Lid
Fotografie

Maar 100mm lijkt me voor portret helemaal niet handig, toch?

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011 19:43 
Moderator
Fotografie

Ik ben zelf niet zo van de portretten, maar wat ik hier gelezen heb gebruiken de meesten tussen de ongeveer 85 en 105mm. voor portretten. ;)

BerichtGeplaatst: 06 jul 2011 18:07 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Ik ben zelf niet zo van de portretten, maar wat ik hier gelezen heb gebruiken de meesten tussen de ongeveer 85 en 105mm. voor portretten. ;)

Is dat met een Full Frame camera of een APS-C?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp