Het is 18 mei 2025 09:48

Auteur Goede compactcamera
 Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011 12:16 
Lid
Offline op het foto forum

Ik ben op zoek naar een goede compactcamera, omdat ik het vaak toch teveel gedoe vind om m'n spiegelreflex mee te slepen. In de winkel waren ze erg enthousiast over de Samsung WB650 en die is het uiteindelijk ook geworden. Ik vind echter de scherpte van de foto's een beetje tegenvallen en dat vooral de schemer/binnenfoto's nogal veel ruis vertonen (eigenlijk al bij ISO van 320). Verder is de camera af en toe wat traag en werkt de autofocus tijdens inzoomen in macrostand niet optimaal. Ik snap dat ik van een compactcamera niet hetzelfde mag verwachten als een spiegelreflex, maar ik had toch op wat beter resultaten gehoopt.. Ik ben bij de winkel langsgegaan en mag de camera eventueel inruilen voor een andere. Op basis van specificaties en reviews kwam ik uit op de Nikon S9100 of Sony HX7V/HX9V, die volgens mij niet zoveel van elkaar verschillen. De Nikon heeft wat minder MP en de HX7V wat minder zoom. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze camera's of de Samsung WB650 (want misschien ligt het wel gewoon aan mij). Verschil van de Samsung met de andere camera's zit o.a. in de beeldstabilisatie (digitaal ipv optisch), iets lagere filmresolutie, geen intern geheugen, LED ipv LCD scherm (is erg mooi!) en geen panorama of 3D foefjes, maar dat vind ik geloof ik allemaal niet de belangrijkste dingen.
Helaas staan er van geen van deze camera's reviews op dpreview.com. Wat ik eigenlijk zoek is een goede, snelle compactcamera met een flinke zoom, die mooie scherpe foto's kan maken, ook bij minder licht niet teveel ruis geeft en, waarop ik zelf wat dingen kan instellen maar die ook een goede autofunctie heeft en waarmee ik daarnaast mooie filmpjes kan maken. Vooral over de Sony HX9V heb ik wat deze punten betreft veel enthousiaste verhalen gelezen, maar ook een paar keer dat het toch tegenviel met de snelheid en prestaties bij minder licht. Aangezien er een aardig prijsverschil zit tussen deze camera en de Samsung, ben ik erg benieuwd naar jullie meningen om in te schatten of de Sony ook echt zoveel betere foto's geeft. Anders zouden de Nikon S9100 en Sony HX7V nog een optie zijn, die er qua prijs tussenin zitten. Jullie ervaringen zouden me erg kunnen helpen!
Alvast bedankt!

Groetjes Annemieke

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011 18:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Compact's maken bij minder licht al snel ruis :)

Ben zelf niet zo wild van samsung camera's wat ik er van gezien heb.

Welke prijsklasse richt je je eigenlijk?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011 18:58 
Lid
Fotografie

Een Ik ken de camera's niet, maar wat ik belangrijk vind aan een compact camera is dat hij ook compact is, makkelijk in de bediening is en (omdat ik dat leuk vind) ook onder water foto's kan maken.

Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011 21:26 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Als ik naar een compactje op zoek was zou ik kijken naar

Canon G11/G12 omwillen van robustheid en goeie naam van de G-reeks
Panasonic lx3/lx5 omwille van het lichtsterke leica objectief
Olympus XZ-1 omwille van het lichtsterke (1.8) objectief
Nikon P7000 omdat die ook de concurent is van de G12

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 30 jun 2011 09:55 
Lid

Bedankt voor jullie reacties!
Ja, ik weet dat ik met zo'n kleine sensor geen superfoto's mag verwachten, dus dan maar op zoek naar het best haalbare.. Van de Sony HX9V had ik gehoord dat die (voor zo'n type camera) echt bijzonder goede foto's maakte, ook bij minder licht. Ben benieuwd of de ervaringen hier ook zo zijn.
@ Paly: ik heb de camera's even opgezocht, maar zoek toch wel iets met wat meer zoom. Liefst vanaf 15x, maar 10x is anders ook prima. Ik weet dat ik daarmee sowieso aan een kleine sensor vastzit, maarja alles in 1 camera gaat gewoon niet. Als ik echt ergens heen ga om foto's te maken, neem ik gewoon m'n DSLR mee.
M'n budget is zo rond de 300 euro. De Samsung was 200 euro, de HX9V 370 geloof ik. Als die camera het echt zoveel beter doet, dan leg ik er wel graag wat extra's voor neer.
Bedankt voor het meedenken allemaal! Hoop dat er nog meer tips komen!

Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 07 jul 2011 19:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Weet niet dat je al een keuze hebt gemaakt
Maar je moet je niet verkijken op de vele zoom,vaak zijn de foto,s niet echt scherp op zoveel zoom 10x en 15x zal nog best gaan maar hoger dat word alleen maar minder,is mijn ervaring.
Ik heb een bridge camera gehad met 26x zoom,maar dat was toch niet wat ik ervan verwachte,niet echt scherp op 26x zoom.
Ik heb nu een panasonic lumix 10x zoom en het is een hele goede camera met mooie kleuren en scherpe opnamens (leica lens )
Succes verder :)

Goede compactcamera
BerichtGeplaatst: 07 jul 2011 22:19 
Lid
Fotografie

Ik heb toen zelf een olympus gekocht van 230 euro, die nog steeds af en toe meegaat. Maar als ik dan mijn spiegelreflexfoto's zie... veel en veel plezieriger om naar te kijken. Maar alleen als je het verschil weet.
Ruis is ook veel nadrukkelijker aanwezig in donkere situaties bij die pocketcamera.
Maar aangezien de techniek zo enorm ontwikkeld is een toestelletje van 3 jaar oud vergelijken met iets nieuws niet echt realistisch.
Jammer dat toestelletjes zo snel uit de markt gaan, zo kan je eigenlijk nooit iemand iets na een jaar aanbevelen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp