Nina92 schreef:
Beste forummers,
1. beeldstabilisatie. Wanneer speelt dit een rol? Lang niet iedere camera heeft beeldstabilisatie in de body, is het dan noodzakelijk om een lens te kopen die wel stabilisatie heeft, of maakt dat niet veel uit?
2. Ik heb al gelezen dat de lens eigenlijk het belangrijkste onderdeel is. Ik zie van het merk Olympus relatief goedkope body's (al vind ik het uiterlijk er van niet zo mooi, maar het gaat me om de kwaliteit foto's). Als je daar een goede lens op zet, krijg je dan hetzelfde effect als zo'n lens op een Canon EOS ....D?
3. Qua uiterlijk spreekt de Canon EOS ....D serie me erg aan. Is er veel verschil tussen bijv. de 1000D en de 500D?
4. Wat voor lens past bij mij? Ik wil dus vooral foto's maken van natuur/(huis)dieren. Ik ben zelf gek op knaagdieren, heb op dit moment een aantal hamsters en een groepje muizen zitten. Hier van maak ik graag foto's, dus van redelijk dichtbij. Macro is denk ik niet het goede woord, ik hoef (bij wijze van spreken) geen mier te fotograferen. Maar ik wil wel graag achtergrond vervaging, zodat het diertje goed naar voren komt. Ook wil ik graag foto's maken van dieren in de natuur, bijvoorbeeld vogels, dus dan moet ik het beeld wel redelijk dichtbij kunnen halen.
Ik wil voor de body+lens zo'n 500 euro uitgeven. Is dit haalbaar met mijn eisen? Zo ja, welke combi (body+lens) raden jullie mij aan?
Groetjes Nina
1. Stabilisatie in de body is voornamelijk iets van Sony. Het is de minst goede manier van stabiliseren en je ziet er ook niets van bij het fotograferen, maar Sony is er vanuit compact camera's en film camera's wel ver mee en heeft dus een goed systeem en het maakt het soort lenzen dus onafhankelijk. Canon of Nikon kiezen voor een duurdere oplossing, dus in de lens. Het is betrouwbaarder en beter omdat een aantal lenzen in de lens worden ondersteund vs een sensor die heen en weer kan gaan. Maar het is marginaal. Tijdens het fotograferen is stabilisatie in de lens prettiger omdat je het effect direct ziet, een stilstaand beeeld.
Heb je stabilisatie nodig, ja en nee. Sommigen kunnen zonder stabilisatie een 500mm lens stil houden en anderen een 40mm niet met een stabilisatie van vier stops aan.

Stabilisatie stabiliseert de fotograaf en niet het onderwerp. Voordeel is dus dat je met langere brandpunt lenzen of kortere onder slecht verlichte omstandigheden scherpe beelden kunt maken maar dat zegt niets over het onderwerp. Stabilisatie is dus handig, prettig en raadzaam, begerenswaardig, maar niet strikt noodzakelijk. Maar ik zou als je het geld wel hebt en je moet kiezen liever WEL voor een gestabiliseerd exemplaar gaan. Je kunt het wel uitzetten als je het hebt maar niet aanzetten andersom

Canon of Nikon zijn trouwens niet de enige. Mocht je voor een van de merken gaan dan kun je inmiddels ook met een gerust hart voor Tamron of Sigma kiezen. Ik zeg inmiddels en dus niet met exemplaren met stabilisatie van van een jaar of 3 terug want toen waren beide merken nog niet op het niveau van Nikon of Canon.
2. Je kunt aan geen enkele foto op aarde zien met welke lens of camera de foto is gemaakt als hij is afgedrukt. Sommige randdebielen

kunnen misschien nog wel een bepaalde kenmerkende lensfount ontdekken en daaraan proberen te relateren een herkenbare lens, maar geen body te herkennen.
Olympus, Pentax, en wel gevoegelijk Sony zou ik niet kiezen, als ik nu op nieuw zou moeten beginnen. Maar voor de marktleider en nummer 2 Canon en Nikon gaan. Zij hebben naar marktsegement zeer goed spul en door hun hoeveelheden zijn deze vaak goedkoper geworden, wat ze in ieder segment winnaar maakt vs de andere merken. De andere merken kies je voornamelijk omdat een foto winkel je die kant op stuurt, je een voorliefde hebt/had of Minolta lenzen had en daarom nu verder kunt met Sony. Sony heeft wel een enorme inhaal slag gedaan en ondanks dat Sony de LCD schermen van Nikon en Canon levert en voor Nikon senoren maakt zijn toch Nikon en Canon beter op veel, heel veel fronten. Wat niet wegneemt dat je altijd voor iets anders mag kiezen maar Met Canon en met Nikon haal je meer in huis. Dat durf ik wel aan en ook te beweren, zonder emotioneel te worden

Als Canon je aanspreekt, ziet er idd wat gelikter uit en minder lomp

Dan zou ik de 1000D achter laten aangezien die al is vervangen door de 1100D, maar ook omdat de AF en nog wat andere zaken voor actievere onderwerpen te wensen over laat. Je kunt er goede actie foto's mee maken, want dat kon een paar jaar geleden met mindere camera's ook, maar de 1000D, 1100D als ook de D3000 en D3100 van Nikon worden toch vrij snel vervangen door de xxxD series en de D7000/5100/90 van Nikon en dan zou je binnen een jaar of 2 geld weggooien bij de aanschaf van een body. Voor landschappen en andere fotografie gaan die instap DSLRs wat langer mee en zullen gebruikers wat minder te klachen hebben

3. Ja er is verschil de xxxxD series is de instap lijn, de xxxD series zijn de enthousiaste amateurlijn, de xxD de Prosumerlijn en de xD in principe de professionele lijn van Canon, wat niet wegneemt dat je met een 1000D geen professionele fotograaf kunt zijn of foto's kunt maken. Een 1000 of 1100D is een verzameling van overblijfselen uit de productie processen van Canon, die aangevuld met wat extras vrijkomen omdat de camera's tegenwoordig sneller als model vervangen worden dan autoradio's voorheen. Daarbij had Canon geen echte instapper meer toen Nikon een lagere instap lijn begon met de D40/40x en D3000 en toen moest Canon dat segment wel vullen, aangezien ze daar marktleider waren met de xxxD series en dus een soort van gestripte xxxD camera op de markt gebracht hebben. Ik zelf zou een dergelijke, deus 1000D of 1100D, alleen aan hen aanraden als je echt wilt beginnen, en geen actieve onderwerpen vastlegt. Als je dus begint met DSLR fotografie maar ook iets met sport, kinderen, vliegtuigen of huisdieren gaat doen, dan zou ik de D3000/3100 en de 1000/1100D direct overslaan en voor de D5100 gaan of de 600D/550D. ik laat de D5000 uit de scope omdat ook Nikon snel er achter kwam dat dit een mindere camera was als ook de D3000 en de D40. Allemaal iets te snel op de markt om tegenwicht te bieden. Ergo Nikon's belang maar nooit het belang van de fotograaf. De D3100 en 5100 daarentegen zijn wel heeeeeeeel erg goed. De 1100D is nog maar net op de markt en legt het voorlopig (3 tests gelezen) af tov de D3100. De D5100 Daarentegen legt het weer, als is het maar miniem af tov de 600D. Die overigen niks scheelt tov de 550D behalve dat kantelbare scherm. En dus kies je alleen voor de 600D tove 550D als je filmt, marcrofotografie doet dicht bij de grond, want de 550D en 600D verschillen vrijwel niets intern van elkaar. En dus als het verschil 50 euro is, wat mogelijk is, dan zou ik nu de 600D nemen, maar anders zonder twijfel de 550D.
4. Dat wordt moeilijk, maar ik zal wat lenzen de revu laten passeren. Ik zou den 550D nemen met een EF-S 18-55IS lens en normaal zou ik daarbij de 55-250IS MkI of MkII bij aanraden. Echter je wilt ook wat snellere dieren vastleggen en ook dieren in de dierentuin ed. Dan zou ik je de EF 70-300 IS aanraden. Optisch erg goed, en gestabiliseerd en voor dierentuinen ook erg geschikt. Je zou een een EF70-200 L USM f/4 kunnen overwegen maar dan heb je een briljante lens maar mist 100mm. En de EF-S 550-250IS(I/II) is voor veel dingen goede maar voor actieve onderwerpen ga je dan al snel binnen een jaar naar een andere lens kijken en ook dan leg je er net zoals bij een 1000D of 1100D geld bij en dat zou ik je dus willen besparen.
5. voor 500 euro een lens en een body wordt moeilijk maar je kunt een 2e hands overwegen bij Kamera Express ed. Die bieden itt marktplaats 2e hands modellen aan MET garantie. En ook nieuw spul kan direct stuk gaan

De vraag is dus wil je een 550D die nog te verkrijgen is en bijvoorbeeld alleen de EF 70-300 IS erbij maar dan ben je 500 euro kwijt voor de body en dan heb je nog geen lens. Of je koopt een EOS 500D 2e hands en een 2e hands EF70-300 IS maar ook dan ben je denk ik iets meer dan 500E kwijt.
Je kunt misschien wel voor minder slagen, bv een 1000D met een EF-S 55-250IS, maar je zult dan toch tegen de beperkingen aan lopen met een aantal onderwerpen die je wilt vastleggen, en dan over een jaar het willen inruilen met bijleggen. En dat zou zonde zijn. Een 500D 2e hands met een 70-300IS is ondanks de iets oudere leeftijd toch een betere keuze, maar dat is mijn mening.
Je moet je niet laten leiden door een goedkope body met een korte lens en met een telelens omdat je 500 euro hebt. Dat is hetzelfde als een alles ineen set die voorheen verkocht werden tewijl je alleen naar klassieke cd's luistert, wat moet je dan met een cassette dek enz.

Het mooie van een DSLR is dat je kunt kiezen, en laat je dus ondanks alle adviezen niet leiden tot veel voor weinig. Er bestaat geen gratis internet en er bestaat ook geen goedkoop DSLR alternatief met veel lenzen voor weinig en toch goed

Beter een betaalbare goede body desnoods 2e hands en een goede tele lens en dan kun je die set over een jaar of minder uitbreiden met een mooie Sigma 17-70 later en dan heb je 2 goede lenzen, een goede body en veel plezier en bij de afdrukken zie je het verschil niet of het met een 500D of een 1DsMkIII of Nikon D3x is gedaan.
Ok veel tekst maar je vroeg ook nogal wat, en dan liever veel info maar wel bijna alle info.
Nu ligt de bal weer bij jou

Suc6
Jeroen