Het is 18 mei 2025 00:54

Auteur Probleem lens (sigma 70-300)
 Probleem lens (sigma 70-300)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 22:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hi allemaal,

Afgelopen zaterdag was ik aan het fotograferen op een evenement, toen mijn lens 'vreemd' ging doen. Voor mij vreemd althans, aangezien ik geen idee heb wat er aan de hand was. ;) Misschien lag het wel aan iets dat ik deed... Het probleem heb ik eenmaal eerder aan de hand gehad, een maand of 3 geleden. Het gaat om een Sigma 70-300 F4/5.6 lens van 3 jaar oud.

De lens deed het de hele dag naar behoren en bij het bekijken van de foto's was ik ook tevreden. Echter halverwege de dag wilde mijn camera niet meer scherp stellen. Het beeld wat ik zag als ik door de camera keek was ook heel donker van kleur. Diafragma knipperde en ik denk dat hij aan gaf dat de situatie onderbelicht was, wat in die situatie helemaal niet mogelijk was (het was een lichte dag, ik had een zand achtergrond en zelfs als ik de ISO naar 1600 schroefde bleef hij knipperen). De vorige keer dat dit gebeurde heb ik de lens van mijn camera gehaald en er toen weer opgedaan, wat hielp, toen werkte alles weer naar behoren. In de tussen tijd heb ik de lens vaak gebruikt en geen problemen gehad. Zaterdag werkte de lens er af halen niet en bleef hij knipperen. Kon een lens van iemand anders lenen en die deed het prima de rest van de dag. De situatie was de vorige keer trouwens heel anders, een daadwerkelijk donkere dag, op gras, wel zelfde 'object'.

Heeft iemand een idee wat er fout kan zijn, of wat ik misschien fout doe? :dk Ik hoop tenminste dat IK iets fout doe, want de garantie is natuurlijk al verlopen :D

Alvast bedankt,

Marlon

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 22:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
waarschijnlijk is het diafragma gesneuveld maar ik kan het ook mis hebben.
wanneer je dan een foto maakt op 6.3 en hij slaat vast op f22 pakt hij toch een kortere sluitertijd zodat je een onderbelicht beeld krijgt.

ik kan het fout hebben, maar verwacht wel zoiets dergelijks. ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 06:31 
Lid
Fotografie

anders even de contacten schoonmaken, die kunnen ook wel eens vuil zijn, en dan communiceren camera en lens ook niet meer met elkaar.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 08:02 
Lid
Fotografie

Ik zou dat van sjinouck eerst eens proberen :up

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 08:38 
Lid
Fotografie

Ik denk inderdaad dat je contacten vies zijn na 3 jaar. Even met een nieuwe ongebruikte tandenborstel, de contacten voorzichtig wat schrobben.. ook van de camera.

Ander punt kan zijn dat de diafragma lammellen vast zitten, of dat de camera niet meer doorkrijgt op welk diafragma hij staat. Dan zal het objectief kapot zijn, met een dergelijk objectief van 3 jaar oud zal dan een nieuwe de beste optie zijn. Kijk dan ook eens naar de Tamron 70-300 nagenoeg net zo duur of iets goedkoper, maar wel scherper.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 12:18 
Lid
Fotografie

als de lamellen vastzitten, ,krijg je over het algemeen overbelichte opnames, als je gaat downstoppen, omdat, als je afdrukt, pas het diafragma dichtgetrokken wordt.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 15:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Bedankt! Ik ga de contacten even schoonmaken, hopelijk is het dan verholpen.
Vanmiddag deed hij het wel weer en toen even later weer niet.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 15:48 
Lid
Fotografie

dan is het idd w.s. een contactprobleem..

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 16:32 
Lid
Fotografie

Contacten met een hangende lamellen geven een err op de body zonder twijfel sterker nog je kunt het horen of zien. Maar weet je zeker dat je geen belichtings compensatie perongeluk ook aan hebt staan. Het gebeurd mij ook wel eens dat ik niet goed oplet en dat de instelwielen verdraaid zijn waar door je het ISO omhoog gooit ed om te compensteren. Als je diafragma gaat knipperen en je foto's te donker zijn dan kunnen de lamellen nooit hangen om dat hij dan ook niet sluit. Maar als er te weinig licht is voor de body dan gaat de safety shift normaal werken, als deze aan staat en het diafragma verder open zetten ook al heb je dat anders ingesteld.

Het is mij ook al eens een paar keer voor gekomen dat de belichtings compensatie dus op min 2 of erger stond en ik dus omdat ik het niet in de gaten had dingen ging aanpassen.

En contancten schoonmaken kan, maar als je de lens in de body laat zitten en de lens ontgrendelings knop ingedrukt houdt en 5 keer vast en los draait zonder de lens uit de body te halen, dan zijn de contacten genoeg schoon geslepen om goed contact te maken.

Echter Sigma krijgt van Canon geen info en moet zodoende zelf maar achter halen hoe eea werkt en daardoor kunnen er ook op latere leeftijd compatibiliteits problemen voordoen. Ik zelf heb dit ook ervaren met een Sigma 70-300 DG op mijn toenmalige 300D en 10D.

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp