Het is 18 mei 2025 17:17

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Wat kies jij?
Canon 44%  44%  [ 23 ]
Nikon 46%  46%  [ 24 ]
Anders 10%  10%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 52
Auteur Canon Vs Nikon
 Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 25 nov 2011 13:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
het is wel errug lang geworden he? :blush oeps! :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 25 nov 2011 20:17 
Lid
Fotografie

Tom schreef:
En windmolen (Frans) commentaar op dit verhaal.....? :rof

:proost :rof :rof :rof

Profiel op dit foto forum
 Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 25 nov 2011 23:06 
Lid
Fotografie

SONY

Ik zag een heeeele mooie vergelijkingswebsite waarbij ik de sony's en nikons en canons van een bepaalde prijsklasse bij elkaar had gezet met zeer veel technische info en daar kwam de Sony a580 gewoon beter uit voor mijn gebruik. En dat gaat over de belangrijkste dingen.

Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 01:58 
Lid
Fotografie

In de analoge tijd had ik ooit, tot volle tevredenheid, een Canon A1 en Canon AE1.
In de digitale wereld kwam ik via een Minolta uit bij de Nikon D50, simpelweg omdat die beter in mijn handen lag dan de Canon 300.
En als je vervolgens voor een merk kiest, kies je ook voor een systeem. Overstappen kan uiteraard, maar is na enige tijd een kostbare zaak. Niet dat ik die behoefte overigens heb, ik ben zeer tevreden over mijn Nikons, van merk wisselen is voor mij totaal niet aan de orde (ondanks het feit dat ik een aantal voordelen van bijv. de Pentax K7 graag onmiddellijk overgenomen zag worden door Nikon, zoals bijv. de bracketing functie, de ingebouwde afstandbediening en de werking van live-view).
Eigenlijk vind ik het een beetje een non-discussie, uiteindelijk gaat het om de foto zelf, en dat is beslist niet merkgebonden.....

groet,
Martin

Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 12:21 
Lid
Fotografie

Martin, en het rare is dat geen van de merken die expliciete dingen overnemen. Want zo heeft ieder merk iets wat de ander niet heeft, en vaak zijn het niet de dingen die aan patenten liggen.

Zie ook bij auto's. Iets waar ik al jaren jalours op ben bij anderen:

Voorruit verwarming van de Ford, bekerhouders aan de linkerkant: Toyota, voorstoel verlengers van BMW en zo kun je er nog wel wat vinden. Bij Camera's idem, zo is Olympus al jaren weather sealed wat je bij andere merken in veel hogere prijsklasse tegen komt. En zo ook bij GSM's een Iphone 4S heeft een scherper scherm, een SGS2 heeft een duidelijker en kleur echter scherm enz enz.

Alleen zou ik als er geen patent op zou liggen als fabrikant mijn eigen dingen promoten en proberen die dingen van de concurrent waar mogelijk over tenemen of verbeterd of op je eigen platform geent gebruiken.

Zeker als je weet dat er maar een paar leveranciers van bepaalde zaken zijn en dat die door vrijwel iedereen gekocht worden en gebruikt worden. Zo komen vrijwel alle buitenspiegels uit IJsselstijn en zijn er maar 2 echter speedometers, maar je vind ze bij renault, of bmw of volkwagen net welke voorhanden zijn.

Zo heeft vrijwel iedere camera een sony LCD achterop, in ieder geval de Canon's en Sony's, hebben veel Nikon's een Sony sensor en gebruikt 80% van de aarde Hoya glas, in eigen of thirdparty lenzen of filters.

Maar aan een foto kun je niet zien welke lens, welke camera gebruikt is zonder exif. Je kunt hooguit zien of een bepaald type lens gebruikt is als lensfouten niet verwijderd zijn.

Ergo leuke discussie maar nooit een winnaar. Immers het gaat niet om winnaars maar om of iets bij je past fysiek of mentaal ed.

ik zelf heb mijn Canon 300D met een IXUS en Selphyprinter gekregen van Canon, en ben zodoende voor Canon verder gegaan. Maar het had ook Nikon kunnen zijn. Ik ben echter wel van mening als technieker, dat je Bij Nikon en Canon goed zit. Het zijn immers de nummer 2 en 1 en niet voor niets. Dat kan niet geheel aan marketing liggen als bij Apple.

En vooroordelen die harnekkig zijn. Nikon voelt hoe je het wend of keert idd steviger aan dan Canon. Ik heb jaren lang een Nikon op mijn werk voor mijn werk gehad en Canon prive. Maar is hij dan ook degelijker. Nee. Maar Nikon heeft wel dat rubberige en stevige gehamerde uiterlijk wat degelijkheid uitstraald. Testen wijzen uit dat dit niet het geval is, en dat uit diverse tests oa blijkt dat de Canon meer beschadigd aan de buitenkant maar intern langer bleef doorgaan. Alleen is dit niet statistisch te onderbouwen omdat je geen 100 Canons en Nikons zo gaat testen en dat iedere keer gaat doen bij een nieuw model.

Ik zelf zie Nikon als Lamborghini en Canon als Ferrari. De een is meer verkocht, bekender bij de onderkant van de markt en meer op het oog wil ook wat ontworpen aan de buitenkant. De ander is wat lomper om te zien maar doordat stoerdere uiterlijk en brute kracht aan de binnenkant net een fractie minder verkocht of bekend maar net zo goed als niet beter op veel vlakken.

Echter verkoopt een Ferrari meer aantallen, als Canon. Het rare is dat ik juist Lamborghini altijd als klein jongetje meer gewaardeerd heb dan Ferrari. Als er een nieuwe F uitkwam, dan bouwde L er ook een die sneller was. :) Een van de redenen om als tractorbouwer ook daadwerkelijk in sport auto's te gaan zitten :)

Ik zelf denk dat ik met Canon goed weg kom, voor mijn voorkeuren. Buiten Sport, Landschappen en kiekjes. Maar als ik binnensporten, portraiten ed zou doen dat ik misschien met die voorkennis voor een Nikon set zou zijn gegaan.

Maar misschien moet je gewoon EN een Nikon EN een Canon hebben. Ik bedoel ik heb EN een regenjas van Barbour, en een winterjas van Fjallraven, en een zomerjas van The Northface. Ik had ook bij een merk kunnen shoppen, maar de ene jas vind ik beter presteren dan de andere en daarom kies ik voor spul wat in mijn ogen het beste is voor de klus. Helaas heb ik alleen 3 Canon bodies, maar ik kan me indenken dat ik een Nikon erbij ga kopen voor andere doeleinden. :)

Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 17:26 
Lid
Fotografie

Duckie, voor je het weet kom je Sjinouck nog eens tegen op de "dump" en bieden jullie beiden tegen elkaar op voor dezelfde Pentax body :D

Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 20:18 
Lid
Fotografie

Zou zo maar kunnen :) Ik zou als ik het geld niet kwijt zou kunnen ook wel een nieuwe pentax willen die dure maar dan ook een hasselblad. Alleen al voor de heb. Met EN een Leaf en een Phase One. Maar uiteraard ook de EOS 1VHS, niet te verwarren met een videorecorder :)

Canon Vs Nikon
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 21:12 
Lid
Fotografie

doe mij dan maar een ALPA met digitale back.. :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5