Het is 17 mei 2025 18:43

Auteur Telezoom lens 70-300mm
 Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 01:42 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben aan het zoeken naar 70-300mm telelens voor mijn Nikon D5100 om zeg maar wat leuke foto's te maken in de bossen van de dieren daar. Nou heb ik een krap budget en kom wat lenzen tegen in de 100-200 euro prijsklasse. Zijn deze wat of is het echt zonde om deze te kopen? Ik ben een leek op dit gebied weet alleen dat als ik een leuke foto wil maken van een vogel in de boom met me kitlens ik eerst moet vragen of de tak ons 2en wel ga houden :blush.
Alvast bedankt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 09:43 
Lid
Fotografie

aan de wandel in het bos en vogels vastleggen met de 70-300 (bereik er van) is haast onmogelijk, dan moet je anders te werk gaan (voor beeldvulling) in de klasse 70-300mm is de nikon vr verruit de beste qua af en scherpte..word lastig, ligt ook aan jou eisen

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 11:10 
Lid
Fotografie

In de fotografie geldt: elke waar naar zijn geld :)
Met een lens van 100-200 euro kun je wel degelijk mooie foto's maken. Als je echter op de details gaat letten en dan de foto gaat vergelijken met een lens van 1000-2000 euro, dan zul je dus verschillen zien. Als je aan de andere kant die 1000-2000 euro niet hebt liggen, of er niet aan wilt uitgeven, dan heb je dus niks aan het advies om vooral de lens van 1000-2000 euro te gaan kopen.
Al met al: als je budget 100-200 euro is, dan gewoon deze lens kopen, waarbij je je vooral moet richten op de sterke kanten van die lens en uit de buurt moet blijven van de zwakheden van die lens. Je zult dan zien dat de foto's gemaakt met deze lens er ook gewoon goed uit zien.

Als je toch besluit om te "pixelpeepen" , waar kun je dan bijvoorbeeld tegenaan lopen?
- lensflare
- purple finging = het paarse spook
- onscherpte:

Wat je dus veel beter kunt doen is je focussen op de sterke kanten van jouw lens en niet gaan pixel peepen. Voorbeeldje: ik heb een 18-200mm lens die ik op een vakantie nog wel eens wil gebruiken (lekker makkelijk, geen lenswisselingen). Ik weet dat hij minder sterk is op 200mm. De lens levert (mijn exemplaar) dan minder scherpe foto's af. Als ik echter tot 180mm inzoom, is er niks aan de hand.

:)

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 12:01 
Lid

Denk ook eens aan tweedehands. Vooral via E bay kan er weinig mis gaan zeker niet als je koopt van mensen die daar veel verhandelen. ik heb er al diverse leuke lenzen voor weinig vandaan.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 12:22 
Lid
Fotografie

verkijk je ook niet op 300 mm. vogeltjes zijn verrekte klein.

mijn tip zou zijn om toch eens zo'n objectief uit te proberen.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 12:43 
Lid

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.
@Frans
Ik verkijk me zeker niet op de 300mm lenzen maar dit was toevallig 1tje die ik tegen gekomen was vandaar de 70-300mm.
@Gert64
Tweede hands heb ik ook zeker ingedachten maar ik vind het nogal moeilijk als beginner want heb er best wel wat advies in nodig voor wat voor soort te gaan en of dat ik hem op mijn toestel kan gebruiken.

@Henry

Is er een manier om op voorhand de sterke en de zwakke punten van een lens te ontdekken?

@Martijn1

Ik heb een statief ik weet niet of dat een verschil maak?
Ik heb een budget zeg maar van rond de 250 euro ik vermoed dat dat mijn keus aardig beperkt.

In iedergeval hartelijk bedankt voor jullie reacties het helpt me ontzettend.

Groetjes Cor

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 12:54 
Lid
Fotografie

er zijn erg veel sites met testen van lenzen. voor de leek niet altijd eenvoudig te begrijpen in verband met technische termen.

het op internet kopen is vaak voordelig als je weet wat je wil hebben.

bij twijfel of veel vragen zou ik zeggen gan naar een winkel van steen en glas en echte mensen. die kunnen de meeste van je vragen prima beantwoorden en kun je nog proberen ook.

konijnenberg, kamera-expres, digitalstreet, cameranu.nl allemaal internetwinkels met fysieke winkels

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 18:36 
Lid
Fotografie

Zoals Frans al heeft aangegeven kun je op internet allerlei testen vinden, waar de sterktes en zwaktes van lenzen en camera's worden "blootgelegd". Uiteraard kan dit per exemplaar / serie verschillen, maar als uitgangspunt zijn die testen goed. Vervolgens kritisch naar je foto's kijken en vaststellen in welke gebieden je lens sterk is en welke wat zwakker.

Mijn Nikon 70-200mm f/2.8 is een dijk van een lens. Zo heb ik bijvoorbeeld geconstateerd deze lens in combinatie met een Nikon 1.7x converter zwak presteert bij volledig open diafragma. In dit geval levert mij dit vreselijk softe foto's op. Als ik deze combinatie gebruik en het diafragma ietsje knijp (bijvoorbeeld tot f/5.6) dan volgen er al weer lekker scherpe foto's.

Al met al: klagen en treuren helpt niet, het zoeken naar een oplossing wel.
Een andere oplossing is de nieuwe 70-200mm f/2.8 lens kopen of mijn huidige body inruilen voor een D700. Daar treedt dit verschijnsel (heb ik me laten vertellen) niet op.
Omdat ik dus geen zin heb in een inruil van lens of body, doe ik het voorlopig met mijn oplossing: iets knijpen van het diafragma.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 23:06 
Lid
Fotografie

De 70-300 in de prijsklasse 100 a 200 euro, zijn meestal erg soft op 300mm, en moet je afstoppen op 275 om een beetje goede scherpte te behouden :)

Zijn geen slechte objectieven voor die prijs, maar verwacht er inderdaad niet teveel van voor bij vogels, waar je ze meestal op volledige zoom wilt gaan gebruiken.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 00:39 
Lid
Fotografie

heb zelf een 75-300mm canon, leuk lensje om mee rond te wandelen voor niet al te duur, maar veel verwachtingen had ik er niet van.. presteert redelijk goed, maar is niet te vergelijken met higher end telezooms of teleprimes..ik heb hem dan ook gekocht om wat mee rond te wandelen, maar ik wil hem echt niet vergelijken met mijn teleprimes.. dan maakt dat dingetje geen schijn van kans.. ik zit never te pixelpeepen, en als je dat in ogenschouw neemt, doet dat dingetje het best goed voor 149 euri, maar verwacht er geen wonderen van he? niet te vergelijken met een 300mm 2.8 L oid... L staat trouwens nergens voor, heb wel es een 28-300 L IS gebruikt, reteduur ding, maar die presteert ook als bagger op 28mm.. tis maar net hoe je eea ziet of wat je er van verwacht.. ik koop liever een goedkoop superzoompje van tamron of sigma, dan dat retedure 28-300 L-ding van canon. 2300 euri, goeiemorgen zeg.. :shock

mijn beste en scherpste teleprime is mijn leica 180 f/2.8 elmarit-r.. die is vollopen scherper dan mijn modernere 70-200 2.8.. en lekkere 135mm 2.8 is ook super, maar dan moet je wel dichterbij kunnen komen op je onderwerp..ook met een 300mm L en evt converter zul je nog moeten ´snipen´ om dat kleine vogeltje beeldvullend te krijgen.. veel geduld en oefening is noodzaak..habitat leren kennen, gedrag, en wat ze lekker vinden..voeren!!!! :D uren en uren in je schuilhutje zitten wachten totdat je je shot kunt maken.. we vergapen ons allemaal aan de vogelpics hier, maar vergeet nooit hoeveel moeite ieder shot gekost heeft!.. je moet het maar kunnen opbrengen.. ik heb altijd heel veel respect voor de vogel-jongens en meisjes, want dit is niet de eenvoudigste tak van sport hoor! met een vette tele van 10 mille alleen ben je er nog lang niet..tis echt moeilijk.. :) mss dat je soms geluk hebt als je wat door het bos loopt, maar negen vd tien keer loopt dat gewoon compleet mis..je richt iets op dat vogeltje, en sommige soorten zijn ontzettend schuw.. het is moeilijker dan je denkt..

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 00:52 
Lid
Fotografie

tjah het is makkelijk om te roepen dat een 70-300 niet genoeg zoom heeft.. Dat is wel waar, maar als je maar 200 euro hebt is er weinig meer budget..
Je kunt voor dat geld een oude niet scherpstellend objectief kopen, maar dat is met vogeltjes ook een moeilijk verhaal.. Ik zou lekker eens beginnen met een 70-300 koop een tamron 2de hands voor een ca 70 euro.. Ga beginnen met aan klooien. Is het niks kun je door sparen voor een 500mm of zo.. Eventueel kun je een converter aanschaffen. Dan heb je geen AF meer maar wel 450mm of zo. Kies dan een 1.4 converter..

Het is niet de beste keuze, maar gezien je budget denk ik niet dat er een betere keuze is.. Wil je vogels fotograferen dan zul je moeten spotten, dit kan door te wachten in hutten waarvan je weet dat er vogels komen op kleine afstand. Of vanuit de auto in de polder op zoek naar vogels die dichtbij komen.. Gebieden die vol zitten met wild zoals de OVP werkt ook altijd..

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 01:07 
Lid

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de adviezen dit is ontzettend leerzaam.
Ik zal voortaan proberen het duidelijker neer te zetten wat ik precies bedoel. Het vogeltje in de boom was als voorbeeld, Wat ik dus verplan was er mee te doen is zeg maar de Bernisse in te gaan ermee of het bosrijke gedeelte bij Oostvoorne voor foto's van de dieren en niet alleen vogels maar ook konijnen vossen eenden uilen herten eigenlijk alles wat ik kan vinden tijdens mijn aanwezigheid daar.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 02:28 
Lid
Fotografie

Voor wild fotografie wordt 400 vaak als het uiterste minimum gezien. Maar met meer geduld kan het ook met 300mm

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 18 jan 2012 18:48 
Lid

Bij deze allemaal hartelijk bedankt voor de informatie over de lenzen. Ik heb nu een Nikkor 55-300mm vr gekocht en ben er zeer gelukkig mee. Nu op het gemakkie het allemaal leren en rustig een centje apart leggen voor een 400 of 500mm prime.
Maar nogmaals hartelijk bedankt ik ben zoveel wijzer geworden.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 18 jan 2012 18:55 
Lid
Fotografie

veel plezier met je aankoop. en graag gedaan.

Telezoom lens 70-300mm
BerichtGeplaatst: 18 jan 2012 20:10 
Lid
Fotografie

Veel plezier er mee en laat eens een foto zien :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp