heb zelf een 75-300mm canon, leuk lensje om mee rond te wandelen voor niet al te duur, maar veel verwachtingen had ik er niet van.. presteert redelijk goed, maar is niet te vergelijken met higher end telezooms of teleprimes..ik heb hem dan ook gekocht om wat mee rond te wandelen, maar ik wil hem echt niet vergelijken met mijn teleprimes.. dan maakt dat dingetje geen schijn van kans.. ik zit never te pixelpeepen, en als je dat in ogenschouw neemt, doet dat dingetje het best goed voor 149 euri, maar verwacht er geen wonderen van he? niet te vergelijken met een 300mm 2.8 L oid... L staat trouwens nergens voor, heb wel es een 28-300 L IS gebruikt, reteduur ding, maar die presteert ook als bagger op 28mm.. tis maar net hoe je eea ziet of wat je er van verwacht.. ik koop liever een goedkoop superzoompje van tamron of sigma, dan dat retedure 28-300 L-ding van canon. 2300 euri, goeiemorgen zeg..
mijn beste en scherpste teleprime is mijn leica 180 f/2.8 elmarit-r.. die is vollopen scherper dan mijn modernere 70-200 2.8.. en lekkere 135mm 2.8 is ook super, maar dan moet je wel dichterbij kunnen komen op je onderwerp..ook met een 300mm L en evt converter zul je nog moeten ´snipen´ om dat kleine vogeltje beeldvullend te krijgen.. veel geduld en oefening is noodzaak..habitat leren kennen, gedrag, en wat ze lekker vinden..voeren!!!!

uren en uren in je schuilhutje zitten wachten totdat je je shot kunt maken.. we vergapen ons allemaal aan de vogelpics hier, maar vergeet nooit hoeveel moeite ieder shot gekost heeft!.. je moet het maar kunnen opbrengen.. ik heb altijd heel veel respect voor de vogel-jongens en meisjes, want dit is niet de eenvoudigste tak van sport hoor! met een vette tele van 10 mille alleen ben je er nog lang niet..tis echt moeilijk..

mss dat je soms geluk hebt als je wat door het bos loopt, maar negen vd tien keer loopt dat gewoon compleet mis..je richt iets op dat vogeltje, en sommige soorten zijn ontzettend schuw.. het is moeilijker dan je denkt..