Het is 19 mei 2025 22:09

Auteur Handbagage
 Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 13:21 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga voor het eerst in lange rijd weer eens op vakantie, met het vliegtuig naar Kreta. Vroeger had ik een klein fototasje met een spiegreflex en 2 of 3 lenzen. Tegenwoordig heb ik een overvolle slingshot van 8kg. Eigenlijk wil ik alles meenemen, want ik wil op mijn gemak alleen een keer de bergen in met een brommertje of gehuurde auto.
Dat is natuurlijk een heel gezeul en gesleep zowel in het vliegtuig als bij het hotel. Het is een vrij goed hotel dus ik verwacht wel dat daar een safe is om mijn spullen in te leggen. Ik wil namelijk niet heel de dag die tas meeslepen en om nou iedere dag mijn 4 pubers die in het zwembad springen te fotograferen is ook zowat.
Ik wil liefst ook geen consessies doen aan kwaliteit dus geen reiszoom meenemen. Ga ik eindelijk eens weg dan wil ik zeker niet alleen met vakantiekiekjes thuiskomen.

Hoe doen jullie dat?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 15:16 
Lid
Fotografie

Wat betreft de handbagage adviseer ik je te informeren bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt voor toelaatbare afmetingen en gewicht.
Vooral in het gewicht zie je veel verschillen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 17:12 
Lid

Afmetingen weet ik nog niet, zal effe googlen. Weet wel dat ik 10kg mee mag nemen als handbagage. Ik laat een aantal lenzen thuis, maar de groothoekzoom en de 70-200 en de 120-400 moeten toch echt mee. De 17-70 laat ik thuis, de tussenringen ook, misschien de macrolens ook wel.
Dat kan ik misschien wel in een veel kleiner tasje proppen, wat er dan overblijft.

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 18:32 
Lid
Fotografie

Ze hebben nog nooit moeilijk gedaan over mijn fototas Bij het inchecken wel open en eerlijk zijn dat je een volle tas met fotospullen bij je hebt. Je krijgt dan een mooi labeltje dat dit bij je handbagage hoort. Ik heb mijn fototas nog nooit moeten laten wegen :)
Ook bij terugkomst nooit moeilijkheden gehad (omdat de douane kan denken dat de spullen mogelijk in het buitenland goedkoop zijn aangeschaft).

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 18:36 
Moderator
Fotografie

Gert64 schreef:
Weet wel dat ik 10kg mee mag nemen als handbagage. .

Frans schreef:
Vooral in het gewicht zie je veel verschillen.

Dat blijkt wel weer ja......toevallig sprak ik gister een kennis die nogal veel fotografeert en die was naar Lapland geweest.
Hij had alleen aan fotoapparatuur al 17,5 kg. handbagage bij zich. :shock
Daarna vertelde ie mij dat ie helemaal niet veel foto's had gemaakt daar, want hij was veel te druk met andere dingen, zoals snowscooters en met een auto rijden met spikes over 't ijs. :grin2

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 19:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Of je je camera mee wilkt nemen en dan in het hotel in een safe wilt achterlaten is natuurlijk je eigen keus.
Ik heb de luxe een eigen vakantieplek te hebben, waar het spul altijd veilig is.
Ik zou het niete en fijn gevoel vinden mn spullen in een safe in een hotel achter te laten.

In december ga ik overigens ook tegen dit probleem aanlopen, ga dan een weekje naar Athene voor mijn werk. Fotospullen moeten dan ook mee. De vorige keren ook elke dag dus mijn fototas naar elke congresdag meegezeuld.... :wacko

Betreffende het reizein: in het vliegtuig hebben ze bij mij ook nog niet moeilijk gedaan over de handbagage. En die was regelmatig boven de gewichtslimiet. Werd ook niet gewogen overigens.
Neem altijd mijn fototas mee voor mij fotospullen. Die tas heeft exact de maximale afmetingen.
Vind het wel lastig om em in die dingen voor de handbagage boven je hoofd te proppen in het vliegtuig, want lijkt mij dat die niet gemaakt zijn op het maximale formaat dat ze zelf aangeven... :S

Ik neem altijd wel al mijn fotospullen mee, want ik wil voor geen goud een mooi moment missen.
Maar daar zul jij misschien een andere mening over hebben, dat is ook iets wat iedereen geheel voor zichzelf moet beslissen denk ik. :)

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 19:38 
Lid

Ik ga niet alles meenemen omdat ik het dan toch echt ook allemaal moet dragen voor langere tijd en dat gaat niet lukken helaas. Fysiek gezien dus.l Normaal fotografeer ik vooral dichtbij de auto, vandaar.
Heel de dag meedragen is geen optie. Ik begin wel meer een idee te krijgen wat ik ga doen nav de reacties. Feit is wel dat ik lenzen die ik het minst gebruik dan gewoon thuis laat. Dat ik tussen 24mm en 70mm een stuk mis, is niet zo erg. Dat ik mijn 10-24mm zou moeten missen zou het ergste zijn....

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 20:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Klinkt als een goed (begin van een) plan. :D

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 20:17 
Lid

Gemini schreef:
Klinkt als een goed (begin van een) plan. :D

t borrelt zachtjes.... :D

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 20:23 
Lid
Fotografie

Ik heb erg veel en vaak gevlogen, altijd met een laptop en daarbij nog eens handbagage meegenomen in het vliegtuig, nooit problemen mee gehad. Volgens mij scharen ze fotospul onder de zelfde noemer als laptops; die mogen mee naast de standaard handbagage. Zolang je er voor kan zorgen dat je handbagage niet zwaar lijkt (maw niet zuchtend en steunend overal telkens neerzetten, de indruk geven dat het gewoon een licht tasje is) dan zullen de mensen aan de balie ook geen argwaan krijgen mocht je iets over de toegestane limiet gaan.

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 20:30 
Lid
Fotografie

Vergeet niet om naast je 10-24mm ook wat schoonmaakspul mee te nemen :)

Handbagage
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 20:34 
Lid

arctic butterfly en wat (lens)doekjens gaan mee.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp