Het is 21 jul 2025 23:53

Auteur Lens 28-135mm Canon
 Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 30 jul 2012 16:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben op zoek naar een allround lens voor mijn Canon 450d. Na wat onderzoek kom ik uit op de 28-135mm van canon. De meningen op internet zijn erg verdeeld wat lenzen betreft, dus ik ben benieuwd of jullie uit ervaring kunnen zeggen of de kwaliteit goed is.

Natuurlijk zou ik ook het liefst de 24-105mm lens willen, maar dat is echt ver boven het budget. Ik heb nu gezocht onder de 500 euro naar een lens die een 'tussenbereik' heeft ten opzichte van de standaard lenzen die ik nu heb. (18-55 en 55-250 van Canon)

Ik maak graag portret foto's buiten van mensen en dieren. Bij mensen vind ik het vervelend dat ik met de 55-250 behoorlijk ver moet staan om een foto te maken. Ik heb ook een 50mm. Die is perfect voor echte portretten, maar vind ik minder geschikt voor spontane foto's.
En bij dieren heb je de zoom vaak wel nodig.
De 18-55 heeft niet genoeg zoom naar mijn zin. Conclusie; rondkijken voor een allrounder :-)

De foto's die ik maak vallen meestal in het bereik 40-110mm, vandaar dat ik uitkwam op 28-135mm. Volgens recensies zou deze beter zijn qua kwaliteit dan de 18-135mm. Klopt dat?
De 17-85 of de 15-85 hebben denk ik net niet genoeg bereik voor mij.

Graag hoor ik jullie mening... Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 13 aug 2012 14:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
misschien te laat maar hier mijn ervaringen.

Ik zelf heb er NOOIT een gehad, maar wel van iemand een half jaar in bruikleen gehad en een paar keer een geleend.

Mijn ervaring is dat behalve dat dit een oudere lens is die al 2x vervangen is, namelijk eerst door de EF-S 17-85IS en die weer door de EF-S15-85IS, dit een lens is uit het analoge tijdperk. Wel met de IS maar dan wel een van de eerste generatie. De lens is echt te tele voor een crop want je afdrukken komen dus op 36mm te liggen en een wide angle lens moet je er wel bij hebben voor foto's die je binnen maakt of ergens anders. Hij is niet duur, ik vond de beide modellen die ik had erg wobbely, zoals de engelsen dat zeggen. dus de 2 uitgeschoven delen daar zit, vind ik, te veel speling op. Hij is ook niet echt lichtsterk, dus 3,5 dacht ik zul je naar f/5.6 minimaal moeten zetten om nog niet eens de beste scherpte te hebben op 28mm.

Het is een leuke lens voor erbij als je niet expliciet dichtbij of in kleine ruimtes moet fotograferen, maar optisch en bereik en IS versie en lichtsterkte meegenomen heb je voor minder geld een betere lens de EF-S 17-85IS, die je wel recht moet houden ivm vallende lijnen. Ik zou hem niet nemen tov haar opvolgers.

Heb je niet de allerhoogste wensen en eisen en wil je een gestabiliseerde lens voor een dagje ergens op uit en moet je niet te dichtbij, dan is het een fijne lens die je samen met een EF-S 18-55IS junt combineren.

En hij is niet licht in gewicht vond/vind ik

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 13 aug 2012 17:34 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De
Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM is een tikkeltje boven je budget (€ 669,-) maar wel een prima lensje en het verschil tussen 85mm en 135mm is 2 stapjes vooruit doen met de voetenzoom.

De Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM is iets goedkoper (€ 399,-) iets minder lichtsterk en redelijk, wel stukken minder dan de 15-85mm hierboven.

Ik weet niet hoe goed jouw Engels is maar waar ik altijd kijk voor reviews van lenzen is hier: http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 13 aug 2012 21:04 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties!
Vorige week heb ik portretfoto's gemaakt van een hond met mijn 50mm. Aangezien ik geen zin had om van lens te wisselen heb ik ook foto's gemaakt met de 50mm van de rennende hond. De kwaliteit van foto's verraste me. Dat krijg ik echt niet voor elkaar met mijn kitlenzen.

Ik ben van het idee allroundlens afgestapt. Ik ben te kritisch geworden om met minder kwaliteit genoegen te nemen alleen maar om geen lenzen te hoeven wisselen.

Graag wil ik een lichtsterkere lens waardoor ik meer met scherpte diepte kan spelen en waarmee ik ook binnen foto's kan maken zonder flitser. Ik zal de lens vooral gebruiken voor portret foto's en van spelende/rennende mensen en dieren. De autofocus moet dus ook snel zijn.

De 15-85 is denk ik niet lichtsterk genoeg? Het is wel een mooi bereik en ik zie op internet alleen porsitieve reacties.
Wat vinden jullie van de 28-75mm van Tamron? Helaas is die zonder beeldstabilisatie. (de nieuwe 24-70mm met beeldstabilisatie is voorlopig te duur :D ) Aankomend weekend maar eens testen of ik zonder beeldstabilisatie kan...

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 12:10 
Lid
Fotografie

als je graag beeldstabilizatie wil dan zou ik wachten tot dat je geld genoeg hebt voor de duurdere variant. Het is zonde als je de lens koopt en je krijgt niet het resultaat wat je graag wil, en zonde van je geld.

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 12:26 
Lid
Fotografie

Kwaliteit en vooral lichtsterk kost gewoon geld, dan zou ik die 28-75mm van Tamron maar uit je hoofd zetten.
Zelf heb ik 2 lenzen die erg goed zijn van kwaliteit maar allebei niet lichtsterker dan F4, binnen fotografeer ik niet veel en als ik dat wel doe dan gebruik ik nu nog de ingebouwde flits.
Er komt nog wel een losse opzetflitser.

Die Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM is niet heel erg licht sterk maar door de IS scheelt het binnen toch al weer bijna 4 stops waardoor je in minder licht toch goede foto's kan maken.
Het ringtype USM-mechanisme zorgt voor razendsnelle autofocus.

Binnen zal je ook niet zo snel "rennende honden" fotograferen ;)

Nogmaals lichtsterk + kwaliteit = $$$$$$$

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 15:51 
Lid
Fotografie

Tamron 28-75 nemen, snel en lichtsterk voor binnen goed en met de hoog iso performance van de bodies die na 2008 gemaakt zijn is dat geen enkel probleem. Sterker nog ik zou met gemak met een f/4 70-200L van Canon op ISO 1000 gaan schieten binnen op f/7.1 of 6.3 ed door gewoon de belichtings compensatie op plus 1/3 of 2/3 te zetten en dan in Av. Dan foto's makend in RAW importeren en dan de belichting met 1/3 of 2/3 terugschroeven. Resultaat goed belichte foto's met niet of minder waarneembare ruis tov op 0Ev schieten en dan gaan plussen in de software.

Misschien hogere wiskunde, maar ik vind dat IEDEREEN die serieus fotografeert zou moeten weten hoe natuurkunde acteert in hardware als een camera en dat fotograferen wat anders is dan instellen en afdrukken. Grote fotografen onder ons 'lezen' het licht en passen daarop alles aan naar wat ze in gedachte hadden. En dus passen ze de settings aan aan wat er is en wat ze willen. De meeste fotografen stellen een camera en lens in op wat ze denken dat goed is, gaan dan 'fotograferen' en daarna compenseren ze in photoshop ed.
:)

Lees deze URL's eens basaal leesvoer maar dan snap je wat een camera 'ziet' en als je dat bevat snap je ook wat licht kan betekenen en waar jij als fotograaf kunt compenseren :)

http://schewephoto.com/ETTR/index.html
en deze url

http://www.cambridgeincolour.com/

En verder naast de 28-75 van Tamron zou je ook de 17-50 van Tamron kunnen kopen voor dichterbij. Wat het alternatief is boven de 75 in de betaalbare klasse weet ik zo even niet. En zowel de 17-50 als de 28-75 van Tamron zijn zonder IS gewoon handelbaar. Dat waren ze de afgelopen decennia namelijk ook zonder IS.

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 17:49 
Lid
Fotografie

het linkje van duckie wat specifieker gemaakt.
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-exposure-techniques.htm

vind het verhaal bij cambridge in colour zeer genuanceerd.

ettr is niet altijd de beste strategie. als je mis zit door teveel naar rechts te belichten (uitgebeten highlights) kon je wel eens niks hebben.

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 19:26 
Lid
Fotografie

Komop! ;) live life on the edge ;)

Maar wattig doe, is dankzij het cf kaartje ;) ik schiet soms meerdere foto's met spotmeting of meer of mindere belichting, gewoon omdat het schermpje niet voor beoordelen handig is. Dus voor foto's waar mogelijk meer in zit, schiet ik gewoon dus meerdere met verschillende waarden. Dan zit er altijd wel een goede tussen, welke ik pas thuis op,een groot scherm kan bepalen, en als ik een statief heb zeker want dan kan ik ze ook nog stacken. En dan de toenmalig terug draaien, dan heb ik een echte HDR zonder spooky uiterlijk ;)

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 20:36 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

duckie schreef:
Dus voor foto's waar mogelijk meer in zit, schiet ik gewoon dus meerdere met verschillende waarden. Dan zit er altijd wel een goede tussen

Dat valt niet helemaal mee met een voorbij vliegende vogel.....dan heb je meest maar 1 kans. ;)

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 11:32 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reacties!

Ik heb weer wat geleerd dankzij de links :D Helemaal goed!
Op dit moment twijfel ik nog of ik toch niet beter kan doorsparen voor de 24-70mm Tamron.

Het is lastig dat 'betaalbare' lenzen niet te huur zijn. In ieder geval niet dat ik kan vinden. (en zeker niet in de buurt) Zou fijn zijn als ik de 28-75mm eerst zou kunnen proberen.

Ik denk er nog even over na.
Bedankt!

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 11:40 
Lid
Fotografie

De prijs van een lens wordt niet alleen bepaald door de millimeters (bvb 24-105mm)....maar vooral door de brandpuntafstand...een f2.8 zal veel duurder zijn dan een f5.6

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 11:55 
Lid
Fotografie

AJL ik denk dat je het goed bedoelt maar niet echt goed uitdrukt.

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 11:59 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Komop! ;) live life on the edge ;)

Veel te bang dat ik van het randje val. :(

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 12:20 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
AJL ik denk dat je het goed bedoelt maar niet echt goed uitdrukt.

zeg het maar met uw woorden frans

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 17 aug 2012 09:17 
Lid
Fotografie

Ik heb besloten dat ik ga voor een 2e hands 28-75mm Tamron. Als dat bevalt doorsparen voor de 24-70mm.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een 2e hands lens? Hebben jullie tips?

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 17 aug 2012 13:09 
Lid
Fotografie

Ik zou dit even lezen: http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/hoe_koop_ik_veilig_tweedehands_lenzen.asp

Is ook een goeie site om meer over fotografie te leren.

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 18 aug 2012 00:13 
Lid
Fotografie

gewoon een aps-c 18-135mm op je croptoestel zetten, kun je alle kanten mee uit, heb er mee gewerkt op een 550d tijdens een trouw zonder flits, ging prima! die toestellen van tegenwoordig zijn ontzettend goed in hoge iso en als je een beetje correct belicht, heb je nog geeneens veel last van ruis ook..alleskunnertje.. :up

lichtsterk is mooi, maar niet zaligmakend. ik schiet met een superzoom nog binnen, zonder flitser op p-standje en auto iso en dat gaat ook nog.. (al is een 2.8 makkelijker natuurlijker..2.8 is overigens niet echt snel te noemen, is niet meer nodig tegenwoordig ook, of je moet in bijzondere omstandigheden werken in slecht licht met snellere primes, maar dan krijg je zowat niks meer correct in focus als je niet weet wat je doet.. ;) )

Lens 28-135mm Canon
BerichtGeplaatst: 05 sep 2012 09:55 
Lid
Fotografie

De 28-75mm tamron heb ik via 2e hands gekocht. Het testen ging goed, de foto's zagen er goed uit.
Maar tijdens de eerste echte shoot viel de kwaliteit me heel erg tegen. Alle foto's waren korrelig en ik heb verschillende iso waardes geprobeerd. Dus ook de lage iso waarden gaven een korrelig resultaat. Nu vraag ik me natuurlijk af of ik iets verkeed heb gedaan, maar ik heb niets anders dan anders gedaan. Heb zelfs een statief gebruikt.
De kwaliteit is vergelijkbaar met de kitlenzen. Dus al met al ben ik niet tevreden...
Vrijdag ga ik nog een keer testen met de lens. Maar ik ben bang dat de lens marktplaats weer op gaat.

Zou de 15-85mm betere resultaten opleveren?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp