Ik heb een Sony 2x teleconverter die ik gebruik in combinatie met m'n Minolta 200mm. f/2.8 prime lens.
Bij mij werkt 't perfect, maar ik heb weleens gelezen dat een teleconverter beter werkt op een prime- dan op een zoom-lens.
Aangezien ik zelf geen ervaring heb met een zoomlens durf ik dat dus ook niet met zekerheid te zeggen.
De autofocus werkt bij mij iig. nog wel en het grootste diafragma gaat idd. van F/2.8 naar F/5.6 en dan maak ik m'n meeste foto's nog op F/7.1, of F/8, omdat de lens dan net effe wat beter presteert kwa scherpte.
Je kunt natuurlijk ook overwegen om een 1,4x teleconverter aan te schaffen, dan schijnt je lens iets minder van z'n scherpte te verliezen met het grootste diafragma.
Je gaat dan van max 200mm. naar max. 280mm. en je grootste diafragma wordt dan f/4.
Het lijkt mij dat 280mm. wel voldoende moet zijn bij een voetbalwedstrijd....ik heb in 't verleden m'n dochter weleens gefotografeerd toen ze aan 't voetballen was en daarvoor gebruikt ik m'n 70-210mm F/4, of m'n 100-300mm. F/4.5-F/5.6 en dat ging eigenlijk best.