Het is 21 jul 2025 14:36

Auteur mijn trouwe vriend wil niet meer
 mijn trouwe vriend wil niet meer
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 17:14 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een dilemma, en wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen, of mij over de streep trekken.

Momenteel heb ik een fuji S5 pro welke op zijn laatste benen loopt, deze is onlangs op mijn nieuwe houten vloer gedonderd met als gevolg dat de lens die erop zat, totaal defect is, (letterlijk in 2 stukken) en de camera lijkt niet helemaal scherp meer te stellen, valt ook uit af en toe. Ik vertrouw hem niet meer in ieder geval.

Ik ben een groot fan van het kleuren palet dat de fuji mij kan geven, met name de huid-tinten en het hoge dynamisch bereik is af en toe erg makkelijk.

Hij had ook zijn nadelen, op hogere ISO waarden is het waardeloos, 2 fps is het snelste dat hij aankan en het menu is een ramp.

Nu is fuji gestopt met het maken van DSLR camera's en ben ik een vervanger aan het overdenken.
Gezien ik veelal landschappen en portret schiet, trekt een full frame camera me ook wel.

Een 2e hands s5 pro is ook een optie, maar dan loop ik wederom tegen de negatieve punten aan, die me eigenlijk toch wel storen.

Een andere optie is een andere camera te kopen, ik was mij aan het orienteren naar een 2e hands d300, of wellicht een d700, toen ik plots een aanbieding kreeg van een vriendin van mij.

Deze heeft namelijk de canon 6d met een 40mm pancake lens gekocht in januari omdat deze als beste uit de testen kwam. In praktijk blijkt deze camera bij haar in de kast te liggen en van haar fotografische aspiraties komt niets terecht. De camea heeft al sinds begin februari het daglicht niet meer gezien en heeft pas 250 foto's gemaakt.

Zij deed me een aanbod voor de camera met lens voor 1500 euro (inclusief de verpakkingen en de aankoopbon).
Ik heb de afgelopen tijd wat centjes gespaard en ik zou de 1500 kunnen uitgeven aan een canon 6d met 40mm stm pancake lens.

Dat houdt wel in dat ik daarna weer even moet sparen om een andere lens te kunnen kopen, vermoedelijk een 17-40 (of sigma 15-30, 20-35 usm in geval van weinig budget). daarnaast een 85mm 1.8 lens en meer lenzen hoef ik niet te hebben. telewerk doe ik niets mee, en ik werk liever met primes naast een groothoekzoom.

Nu komt mijn vraag, wat zouden jullie doen?
ik bezit alleen een 18-135mm, en een sigma 50mm macro lens met nikon mount. dus echt gebonden aan een merk ben ik nog niet. als ik deze zou verkopen zou dit ongeveer 150 a 175 euro op gaan leveren, wat ik extra besteden kan aan een lens.

Is het verstandiger om een 2e hands body aan te schaffen met wat ruimte voor ander glas, of is deze 6d die buitenkans die ik niet kan laten liggen met het gevolg dat ik weer moet sparen voor ander glas en voorlopig gebonden ben aan de 40mm?

Mijn eerste grote betaalde opdracht ligt pas weer in oktober, dus ik heb nog even de tijd.
Ik weet dat goed glas beter is dan een nieuwere body, maar iedere vezel in mijn lichaam geeft aan "hebben, hebben, hebben" als ik de 6d vast heb... :vlag

Dank!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 17:31 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

het schrijven van dit verhaal is al voor 90% de aankoop.

wat wil je nog weten?

zou zeggen volg je hart en je beurs.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 18:33 
Lid
Fotografie

Als ik het goed lees, wil je deze camera hebben, dus zeg ik: "DOEN!!!". :)

BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 19:28 
Lid

Gecondoleerd met het verlies van je trouwe vriend :(
En ga ervoor :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 20:01 
Lid

Geslacht: Vrouw
Ik zou zeggen... Doen! ;-)

BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 20:07 
Lid
Fotografie

Ik zou het zeker niet afslaan ;) :D

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 05:06 
Lid
Fotografie

luisteren naar je vezels zou ik zeggen je hebt zelf al ingevuld dat je daarna even geduld moet hebben dus als je achter je keus staat moet dat geen probleem gaan geven.
hoe is het trouwens met de vloer afgelopen :rof

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 08:34 
Lid
Fotografie

Goede prijs, prima camera.
de 6D is niet mijn eerste keuze qua body... maar hij is wel modern.

Persoonlijk vind ik de 6D te mager in de knoppen zitten, maar het is maar net wat je wensen zijn en wat je gewend bent.
Fototechnisch zal er weinig tot niets aan op te merken zijn.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2013 11:09 
Lid

Dank voor de reacties, de 6d it will be, nog even doorsparen en einde volgende maand kan ik hem overnemen.

Voor wat betreft een te mager knoppenaanbod, klopt, maar ach, ik gebruik niet alles, een 1ds mark 3 zou ik de bom vinden, maar het gewicht is me veel te groot :)

BerichtGeplaatst: 18 apr 2013 12:54 
Lid
Fotografie

geen idee waarom je het niet zou doen. een kleurenpallet in de camera? je bent de eerste, mijn kleuren pallet komt uit de computer namelijk. gewoon raw schieten en je twijfelachtige voordeel van de fuji is ook weer verdwenen.

Dus gewoon doen, als je het niet doet geef dan even haar nummer, dan doe ik het wel.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp