Ik heb een dilemma, en wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen, of mij over de streep trekken.
Momenteel heb ik een fuji S5 pro welke op zijn laatste benen loopt, deze is onlangs op mijn nieuwe houten vloer gedonderd met als gevolg dat de lens die erop zat, totaal defect is, (letterlijk in 2 stukken) en de camera lijkt niet helemaal scherp meer te stellen, valt ook uit af en toe. Ik vertrouw hem niet meer in ieder geval.
Ik ben een groot fan van het kleuren palet dat de fuji mij kan geven, met name de huid-tinten en het hoge dynamisch bereik is af en toe erg makkelijk.
Hij had ook zijn nadelen, op hogere ISO waarden is het waardeloos, 2 fps is het snelste dat hij aankan en het menu is een ramp.
Nu is fuji gestopt met het maken van DSLR camera's en ben ik een vervanger aan het overdenken.
Gezien ik veelal landschappen en portret schiet, trekt een full frame camera me ook wel.
Een 2e hands s5 pro is ook een optie, maar dan loop ik wederom tegen de negatieve punten aan, die me eigenlijk toch wel storen.
Een andere optie is een andere camera te kopen, ik was mij aan het orienteren naar een 2e hands d300, of wellicht een d700, toen ik plots een aanbieding kreeg van een vriendin van mij.
Deze heeft namelijk de canon 6d met een 40mm pancake lens gekocht in januari omdat deze als beste uit de testen kwam. In praktijk blijkt deze camera bij haar in de kast te liggen en van haar fotografische aspiraties komt niets terecht. De camea heeft al sinds begin februari het daglicht niet meer gezien en heeft pas 250 foto's gemaakt.
Zij deed me een aanbod voor de camera met lens voor 1500 euro (inclusief de verpakkingen en de aankoopbon).
Ik heb de afgelopen tijd wat centjes gespaard en ik zou de 1500 kunnen uitgeven aan een canon 6d met 40mm stm pancake lens.
Dat houdt wel in dat ik daarna weer even moet sparen om een andere lens te kunnen kopen, vermoedelijk een 17-40 (of sigma 15-30, 20-35 usm in geval van weinig budget). daarnaast een 85mm 1.8 lens en meer lenzen hoef ik niet te hebben. telewerk doe ik niets mee, en ik werk liever met primes naast een groothoekzoom.
Nu komt mijn vraag, wat zouden jullie doen?
ik bezit alleen een 18-135mm, en een sigma 50mm macro lens met nikon mount. dus echt gebonden aan een merk ben ik nog niet. als ik deze zou verkopen zou dit ongeveer 150 a 175 euro op gaan leveren, wat ik extra besteden kan aan een lens.
Is het verstandiger om een 2e hands body aan te schaffen met wat ruimte voor ander glas, of is deze 6d die buitenkans die ik niet kan laten liggen met het gevolg dat ik weer moet sparen voor ander glas en voorlopig gebonden ben aan de 40mm?
Mijn eerste grote betaalde opdracht ligt pas weer in oktober, dus ik heb nog even de tijd.
Ik weet dat goed glas beter is dan een nieuwere body, maar iedere vezel in mijn lichaam geeft aan
"hebben, hebben, hebben" als ik de 6d vast heb...
Dank!