Het is 07 jun 2025 10:50

Auteur Nikon D750 of D810?
 Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 15 mei 2015 15:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik ben op zoek naar een nieuwe body, voornamelijk voor portretfotografie.
Ik ben aan het twijfelen tussen de D750 of de D810. Welke raden jullie aan?
Iemand positieve/negatieve ervaringen en/of tips?

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 15 mei 2015 16:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ken heeft de D750 vergeleken met de D810 en zegt in zijn conclusie:
The D750 is smaller, lighter, less expensive and the best choice for most reasonable people. The D810 is for dedicated full-time landscape shooters, or for people who need a quieter, smoother camera. The D750 is faster and faster to use. The D810 is smoother and quieter and is intended more for dedicated landscape, studio and portrait pros.
There is no clear winner, even at the same price. All depends on what's important to you. If price matters, by all means the D750 is the better camera; heck, if you're not shooting in pitch black, the D610 is the same thing, and the D7100 is almost the same as the D610, just with a smaller sensor. The D810 has unique controls. The D750, D610, D600, D7100 (DX) and D7000 (DX) all have the same controls. I've owned all of them, and honestly, the only way I usually can tell which one I'm holding is to look at the label. They are that similar; the biggest difference is that some have the viewfinder data lit in green or in white.
Smaller sensor DX cameras are so good today that the biggest real difference is that FX full-frame cameras have larger viewfinders and shallower depths of field. For sports where you need long lenses or where you want more depth of field, the D7000 or D7100 may even be a better camera than full-frame.

Photography Life komt tot de volgende conclusie:
So which one to choose? I would say that depends on your priorities and budget. For a landscape or architecture shooter, the answer is pretty clear – the D810 is the way to go. For everyone else, the D750 is going to be an excellent choice. The reality is, most people don’t need 36 megapixels, so instead of spending $1K towards a better camera, why not spend it on better glass? I would pick a D750 with the 20mm f/1.8G, 35mm f/1.8G and 50mm f/1.8G any time over a D810 with the 28-300mm. Oh boy, I hope John Sherman does not read this, or he will be prepping a part 3 to his last post and I will not stand a chance!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 15 mei 2015 16:13 
Lid
Fotografie

Bedankt Henry voor deze interessante vergelijking!

Een D750 zou dus ruim voldoende moeten zijn voor mij.
Bij deze body had ik graag de lens 70-200mm 2.8 gekocht.
Ik heb nu de 85mm 1.8. Deze verkopen en een 70-200mm 2.8 aanschaffen? Of beide gebruiken?
Moeilijk.. wat zouden jullie doen?

Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 15 mei 2015 17:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hangt er vanaf wat je er allemaal mee wilt fotograferen. :)

Gisteren heb ik weer een prachtige serie foto's geschoten met de 70-200mm (zonder teleconverter, deze heb ik na afloop gelijk in de verkoop gegooid). Heerlijk scherpe foto's maakt deze lens. De 85mm is een veel lichtere lens en volgens mij levert deze lens ook prachtige foto's af. Persoonlijk ben ik niet zo van het verzamelen van lenzen, dus ik zou de 85mm in de verkoop doen.

Update: Typefout gecorrigeerd

Laatst bijgewerkt door Henry op 16 mei 2015 09:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 16 mei 2015 08:18 
Lid

Nikon D750 en D810 zijn beide goede cameras. Houd ze eens in de hand in de winkel en kijk wat prettiger aanvoelt. Qua beeld kwaliteit zal het geneuzel in de marge zijn.

D750 heeft minder grote RAW files dus handiger met nabewerken (ook qua opslag ruimte en snelheid). D750 heeft ook iets snellere databurst rate van 6.5 fps. (vs 5fps op de D810).
D750 zal ook iets minder kritisch zijn met bepaalde lensen. De D810 heeft wel echt de beste van de beste lensen nodig door de 36 Megapixel sensor. Sommige lensen die wel fraai zijn op een D610 pakken soms minder fraai uit op een D810.

Tenzij je echt 36MP nodig hebt of marginaal betere kleurdiepte zou ik voor de D750 gaan en gewoon de 85mm houden en eens kijken hoe het gaat (je gebruikt hem nu ook, dus wat is er mis mee?).
Voor het geld van een 70-200mm lens kan je ook enkele prime lensen kopen of andere zoomlensen zoals een 24-120mm F4 die als kitlens geleverd kan worden, die lens lijk me dan handiger voor groepsfoto's ofzo. Oke het is een F4 maar ik neem aan dat je portret foto's in een studio maakt dus F2.8 is echt nergens voor nodig, tenzij je elk hoofd onscherp wil bokeh-en.. of gewoon sowieso risco wil lopen op onscherpe fotos doordat je focus point een centimeter verkeerd stond.

Ook zou je een 70-200mm F4 kunnen overwegen. Scheelt je 1000 euro hebt je wel dezelfde kwaliteit als de F2.8 alleen 1 stop minder licht.

Je moet uiteindelijk gewoon de lens gebruiken welke de beste focal length heeft voor je werk, weet je zelf het beste.

Ik denk alleen dat een 70-200mm F2.8 enigzins overdreven is om aan te schaffen. Echter alleen jij ben degene die kan bepalen of je dat nodig hebt, niet wij.

Maar als jij graag de duurste van de duurste lensen wil dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik zeg alleen dat er voor jouw doel goedkopere oplossingen zijn met zelfde of betere kwaliteit (105mm macro kicks ass en laat die 70-200mm alle hoeken van de kamer zien). Maar het is ook weer niet helemaal vergelijkbaar met elkaar met elkaar.

Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 13:59 
Lid
Fotografie

Amateur, ook jij bedankt voor jouw input! :upc

Studiofotografie doe ik nu net het minst graag ;)
Ik neem erg graag foto's met natuurlijk licht en daarvoor heb je dus echt wel een lichtsterke lens voor nodig. Ik ben héél tevreden van mijn 85mm 1.8 maar soms wel vervelend dat je nooit kan in - en uitzoomen.
Een DOF bij 200mm en 2.8 lijkt me geweldig mooi om mee te fotograferen!

Misschien toch idd eens naar een winkel gaan en eens een paar foto's nemen met de D750 in combi met de 200mm 2.8. We hebben hier zo'n winkel in de buurt waar je kan/mag testen voor je aankoop.

Nikon D750 of D810?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 16:59 
Lid

De praktijkervaring is de meest zinnige leerschool die je kan hebben vind ik zelf. Dus als je het kan proberen bij een winkel dan vooral doen. Wellicht krijg je nog een mooie inruilprijs voor je 85mm.

Soms krijg je voor inruilen van een lens betere prijzen dan dat je het 2e hands verkoopt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp