Het is 16 mei 2025 18:30

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Sensor schoonmaken
 Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010 16:57 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb de Canon 400D nu inmiddels al een jaartje of 4, en in die tijd nog nooit de sensor schoongemaakt. Aangezien er nu toch wel wat opvallende stofjes opzitten, wil ik dit dus (laten) doen.

Nu heb je 2 keuzes: laten doen of zelf doen. Mijn voorkeur gaat uit naar laten doen, aangezien ik niet zo'n zin heb om te priegelen in zo'n kleine ruimte met mijn worstenvingers. De fotowinkel hier in Barendrecht doet het voor 29,95. Is dit een beetje een schappelijke prijs?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010 17:01 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Meestal is het tussen de 25 en 45 euro.

Ja dus :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010 18:41 
Lid
Fotografie

Voor ongeveer die prijs kun je het zelf minimaal 4x zelf doen :)

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 06:57 
Lid

is dat zo? ik dacht die schoonmaakspullen voor je sensor best prijzig waren? Als ik bijv hiernaar kijk, ben ik net zo duur uit: http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=20223

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 10:03 
Lid
Fotografie

Rolletje scotschtape is nog goekoper.

Nee gekheid. Als je ook nog brandstof kosten meeneemt, tja.

Gemiddeld doet men het voor een euro of 30. Goede reinigingsets zijn duurder maar na 3 beurten heb je die er ook wel uit. Echter wil je gewoon een serieuze schoonmaak dus ook het huis en eventueel lenzen dan naar Chipclean. Ik zelf beschik over een doos van`15x30x15 en die zit vol met spullen van VD. In de loop bij elkaar gekocht omdat ik het zelf wel wil doen en soms gewoon geen zin heb in swabje erover voor 30 euro. Mijn zelfreinigende sensor doet het erg goed met mijn 40 en 50D en eigenlijk ben ik blijkbaar net, want met voorgangers had ik ook niet veel problemen.

Als je dus geen zin hebt of net terug komt van een safari, laat je gewoon je camera 1x per jaar grondig reinigen. En misschien maakt het ook nog uit waar je woont ed. Ik kan me voorstellen dat aan de kust de lucht zouter is en dat dat je sensor sneller 'vet' maakt dan in een studio.

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 10:58 
Lid

hehe bedoel je met scotstape gewoon op de sensor plakken en er af halen? gaat dat wel goed?

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 11:51 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
meestal gaat het goed, niet altijd.
scotch tape laat geen resten achter (zeggen ze)
maar als je oudere scotch tape gebruikt dan kan er wel eens iets achterblijven.

eigenlijk plak je het niet op je sensor maar op de glas/plastic over je sensor.
heb dit een aantal keer gedaan en het werkte...
maar ik doe het tegenwoordig gewoon met mijn visible dust kwast.

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 13:03 
Lid
Fotografie

Het is volgens mij niet alle scotch tape die bruikbaar is.

Ik durfde het ook niet, dus heb ik nu een kwast. De meeste stofjes gaan er af.

Ook wel eens laten doen 1 dag voor ik op vakantie ging, soort paniek actie. Was er erg blij mee dat mijn sensor veel viezer terug kwam dan die er heen ging.
Het is dus niet heilig om te laten doen.

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 17:47 
Lid
Fotografie

Ik had gewoon die scotch tape met die groene doos met gele schotse ruit. Op mijn 300D, 300D, 10D, 20D, 30D, 30D en 1x met mijn 40D gedaan die ik nog steeds heb. :) Echter hoef ik niet zo vaak te reinigen met de stofverwijderaar die onboard zit maar zolang het geen vet of schimmel is werkt het wel als een tierelier en in 1 wipe. Maar de borstels en swabs zijn betrouwbaarder.

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 18:29 
Lid
Fotografie

Als je hem echt schoon wilt hebben.
Kan je er heen gaan als je in de buurt woont of je stuurd hem op naar
http://www.chipclean.nl/
dan is ie zeker weten 100% stofvrij.

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 20:24 
Lid
Fotografie

Dat kan niet maar voor 97% misschien wel :) Maar dat chipclean verhaal was ook al medegedeeld :)

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 20:30 
Lid
Fotografie

polariteit schreef:
is dat zo? ik dacht die schoonmaakspullen voor je sensor best prijzig waren? Als ik bijv hiernaar kijk, ben ik net zo duur uit: http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=20223

Met dat setje kun je de camerasensor dus minimaal 4x schoonmaken. Als je de swabs hergebruikt (wat ik dus gewoon doe...), dan gaat het nog veel langer mee :D

Vroeger ook geexperimenteerd met scotch tape. Inderdaad... bij mij bleef een restje lijm achter :( Na eerst rustig te hebben ademgehaald, heb ik het restantje lijm verwijderd met... scotch tape :)

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 07:37 
Lid

Dank voor de reacties. Denk dat ik de scotch tape maar laat zitten, als ik de verhalen moet geloven is de kans op restantje lijm op de sensor toch wel aanwezig. En om dat er weer af te pulken, daar heb ik geen geduld voor :P

Nog even over die visible dust die ik eerder aanhaalde: die kan ik volgens Henry dus hergebruiken. Ik neem aan dat ik dan ook een of andere vloeistof moet kopen. Zo ja, wat voor dan?

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 08:05 
Lid
Fotografie

Ik heb een setje waar alles in zat:

- flesje met vloeistof (alcohol [bijna100%...], trouwens ook te verkrijgen bij de apotheek...)
- 4 swabs
- tot mijn verrassing nog een paar extra doekjes (tja.... het kon er dus voor die prijs nog vanaf...)

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 08:48 
Lid

kijk dat is handig. Zal eens opzoek gaan naar de versie voor een 400D, deze is alleen voor een 1D en heb het vermoeden dat die swabs daar te groot van zijn :P

edit: gevonden!

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 17:43 
Lid
Fotografie

Was ook niet het setje wat ik had, maar heb gewoon een "setje voor dit forum gezocht".
Kijk nog even bij de verschillende aanbieders. Wie weet wordt dit setje nog ergens anders goedkoper aangeboden.

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 21:00 
Lid
Fotografie

polariteit schreef:
.....Nog even over die visible dust die ik eerder aanhaalde: die kan ik volgens Henry dus hergebruiken. Ik neem aan dat ik dan ook een of andere vloeistof moet kopen. Zo ja, wat voor dan?

Nee die gebruiken geen vloeistof. De oudere modellen werden met perslucht 'geladen' of een losse spindel. De huidige modellen hebben een spindle motor in het handvat. Door het heel hard ronddraaien wordt de borstel statisch geladen waardoor de stofdeeltjes 'plakken' aan de borstel. Door na gebruik of voordat je hem weer gebruikt moet hij weer geladen worden. Hierdoor vliegen de op gestroken stofdeeltjes uit de borstel haren. Zodoende schoon en weer geladen.

Echter moet je af en toe ook die borstel schoonmaken. Dat kan met waterstof peroxide/gedistileerd water of de speciaal daarvoor gemaakte tabletten die je in water oplost. Soms is dat nodig aangezien er smeermiddelen in de camera zitten en die kunnen op de borstel komen en dan op de sensor waarna je weer nat moet reinigen.

Een nadeel van Nat is dat je het soms niet mee mag nemen in vliegtuigen en dat bij verkeerd gebruik er meer op de sensor achter blijft dan bij een geladen borstel. Verkeer reinigen reinigd wel de sensor maar laat opgedroogde alcohol strepen na. En dat gebeurd vaker dan je denkt.

Ik zelf ben misschien wat door geschoten in mijn VD set maar verschillende soorten vuil velangen verschillende soorten reininging. Een blower is ook zo iets en die word ook aangeraden. Alleen let op als ze te oud worden komt er rommel mee uit de blower.

Dit is ongeveer de procedure die je zou moeten volgen.

1. De sensor cleaner van de camera als die er opzit.
2. Met de opening naar beneden gericht met een blower een paar keer blazen, meestal is dan door de zwaartekracht en de hogere lucht kracht eigenwijs stof wel weg.
3. Droog kwasten met een Artic butterfly
4. Nat reinigen met het juiste spul dus voor vet, schimmel of waterbasis stof.

Stap 1, 2 en 3 kun je ook overslaan door meteen met stap 4 te gaan. Echter is zinloos nat swabpen ook niet alles. Aangezien je soms meerdere keren met alcohol ed bezig bent voor dat hij echt schoon is en streeploos en soms is het dus ook overkill tov een bostel. Let op je kunt echt geen gewone borstels gebruiken!!!!!!!!!

De natte swabs die in een aantal reacties hierboven staan zijn goed, maar niet ultimate. Echter worden deze 9 van 10 keer gewoon gebruikt voor 30 euro bij de lokale fotoboer. En alleen met een artic butterfly heen en weer swabpen voor 3 tientjes is geld klopperrij, wel goed maar stoer doenerij en geld klopperij.

Maar kijk gewoon eens of een lid in de buurt is. Soms is het aanschaffen van swabs en borstels gezamelijk ook een optie. En dan doen je een aantal camera's waardoor je het ook in je vingers krijgt. Chirurgen moeten ook minimaal een aantal blindedarm operaties per jaar doen om het in de vingers te houden. :)

Maar de natte swabs kan ik je wel aanraden. VLieg je frequent dan mag je die stoffen niet meenemen. En mochten ze je tas openen dan ben je 40 euro lichter. Dat is oa de reden van het onstaan van de kwasten van Visible Dust.:)

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 21:42 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Nee die gebruiken geen vloeistof. De oudere modellen werden met perslucht 'geladen' of een losse spindel. De huidige modellen hebben een spindle motor in het handvat. Door het heel hard ronddraaien wordt de borstel statisch geladen waardoor de stofdeeltjes 'plakken' aan de borstel. Door na gebruik of voordat je hem weer gebruikt moet hij weer geladen worden. Hierdoor vliegen de op gestroken stofdeeltjes uit de borstel haren. Zodoende schoon en weer geladen.

....

Vlieg je frequent dan mag je die stoffen niet meenemen. En mochten ze je tas openen dan ben je 40 euro lichter. Dat is oa de reden van het onstaan van de kwasten van Visible Dust.:)

In je eerste alinea heb je het over de Arctic Butterfly. Deze is volgens mij nog niet eerder in dit topic behandeld geweest :) Je hebt overigens wel gelijk met hetgeen je allemaal schrijft.
Zelf heb ik recent een VD 7x loupe aangeschaft. Met deze loupe kun je goed de binnenkant van je camerabody inspecteren. Voordat je dit doet: neem wat kalmeringstabletten. Je kunt van het beeld namelijk flink schrikken :D

Dank voor je tip over de vloeistof. Op mijn aankomende vliegvakantie wilde ik het natte schoonmaaksetje namelijk ook meenemen. Ik denk dat nu maar enkel de Butterfly, de loupe en de Giotto Air blazer meeneem :)

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 07:09 
Lid

Duckie, bedankt voor je uitgebreide uitleg. In de eerste alinea's heb je het dnek ik over deze: http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=25174

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe hardnekkig de rotzooi in de camera is, kan alleen zeggen dat ik hem nog nooit schoongemaakt heb in de afgelopen vier jaar :P (sensor/body dan, lensen wel).

Nog even over het vervoeren van die vloeistof: ik neem aan dat dat alleen geldt voor de handbagage, en dat het wel gewoon met je ruimbagage mee mag? Als dat laatste ook niet mag ben ik wel benieuwd wat voor goedje het is :D

Sensor schoonmaken
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 07:26 
Lid
Fotografie

Vliegtuigmaatschappijen gaan bij het inchecken geen uitgebreid onderzoek doen naar de vloeibare stoffen. Zelfs een net aangeschaft flesje water kon bij mij zo de prullenbak in, waarna je (op shiphol) na de douane voor 4 euro gewoon weer een nieuw flesje kon aanschaffen... :(

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende