polariteit schreef:
.....Nog even over die visible dust die ik eerder aanhaalde: die kan ik volgens Henry dus hergebruiken. Ik neem aan dat ik dan ook een of andere vloeistof moet kopen. Zo ja, wat voor dan?
Nee die gebruiken geen vloeistof. De oudere modellen werden met perslucht 'geladen' of een losse spindel. De huidige modellen hebben een spindle motor in het handvat. Door het heel hard ronddraaien wordt de borstel statisch geladen waardoor de stofdeeltjes 'plakken' aan de borstel. Door na gebruik of voordat je hem weer gebruikt moet hij weer geladen worden. Hierdoor vliegen de op gestroken stofdeeltjes uit de borstel haren. Zodoende schoon en weer geladen.
Echter moet je af en toe ook die borstel schoonmaken. Dat kan met waterstof peroxide/gedistileerd water of de speciaal daarvoor gemaakte tabletten die je in water oplost. Soms is dat nodig aangezien er smeermiddelen in de camera zitten en die kunnen op de borstel komen en dan op de sensor waarna je weer nat moet reinigen.
Een nadeel van Nat is dat je het soms niet mee mag nemen in vliegtuigen en dat bij verkeerd gebruik er meer op de sensor achter blijft dan bij een geladen borstel. Verkeer reinigen reinigd wel de sensor maar laat opgedroogde alcohol strepen na. En dat gebeurd vaker dan je denkt.
Ik zelf ben misschien wat door geschoten in mijn VD set maar verschillende soorten vuil velangen verschillende soorten reininging. Een blower is ook zo iets en die word ook aangeraden. Alleen let op als ze te oud worden komt er rommel mee uit de blower.
Dit is ongeveer de procedure die je zou moeten volgen.
1. De sensor cleaner van de camera als die er opzit.
2. Met de opening naar beneden gericht met een blower een paar keer blazen, meestal is dan door de zwaartekracht en de hogere lucht kracht eigenwijs stof wel weg.
3. Droog kwasten met een Artic butterfly
4. Nat reinigen met het juiste spul dus voor vet, schimmel of waterbasis stof.
Stap 1, 2 en 3 kun je ook overslaan door meteen met stap 4 te gaan. Echter is zinloos nat swabpen ook niet alles. Aangezien je soms meerdere keren met alcohol ed bezig bent voor dat hij echt schoon is en streeploos en soms is het dus ook overkill tov een bostel. Let op je kunt echt geen gewone borstels gebruiken!!!!!!!!!
De natte swabs die in een aantal reacties hierboven staan zijn goed, maar niet ultimate. Echter worden deze 9 van 10 keer gewoon gebruikt voor 30 euro bij de lokale fotoboer. En alleen met een artic butterfly heen en weer swabpen voor 3 tientjes is geld klopperrij, wel goed maar stoer doenerij en geld klopperij.
Maar kijk gewoon eens of een lid in de buurt is. Soms is het aanschaffen van swabs en borstels gezamelijk ook een optie. En dan doen je een aantal camera's waardoor je het ook in je vingers krijgt. Chirurgen moeten ook minimaal een aantal blindedarm operaties per jaar doen om het in de vingers te houden.

Maar de natte swabs kan ik je wel aanraden. VLieg je frequent dan mag je die stoffen niet meenemen. En mochten ze je tas openen dan ben je 40 euro lichter. Dat is oa de reden van het onstaan van de kwasten van Visible Dust.