Het is 08 jun 2025 20:38

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur grijskaart
 grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 00:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb even een vraagje over de functie en mogelijkheden van de grijskaart, evt alternatieven daarvoor en of het voor mijn meerzoom compactje wel interessant is.
Wat ik er tot nog toe van begrijp is dat het te gebruiken is voor lichtmeting en witbalans.
Voor mijn cammetje vermoed ik dat de lichtmeting geen zin heeft? Aangezien dsrl's een functie hebben dat je de lichtmeting vast kan zetten....dit kan mijn camera niet.
Alhoewel ik wel de ontspanknop half in kan drukken hiervoor, alleen moet de meting dan gelijk staan met het onderwerp, anders klopt de scherpstelling weer niet.
Wat betreft witbalans kan mijn camera wel vastzetten....maar is het dan niet een kwestie van 1 keer een grijskaart voor de camera te houden en voor vast in te stellen om vervolgens bij wat stevigere contrasten te gebruiken? of begrijp ik de hele functie van de grijskaart niet?

Weten mensen mss ook alternatieven hiervoor?
Zo heb ik ergens gelezen dat de dop van pringles een leuk alternatief is...ik gekeken....hebben ze nieuwe doppen, ze zijn nu helemaal transparant :wacko
Stoeptegel is dus een optie....nog meer suggesties?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 08:52 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Als je met lightroom werkt kan een grijskaart makkelijk zijn omdat je op 1 foto via de grijskaart precies je witbalans goed kunt zetten en dan dezelfde bewerking over de gehele serie kunt laten gaan zonder dat je iedere foto apart moet openen.

Werk je met PS dan is het een ander verhaal , daar zul je iedere foto opzich moeten doen.
In RAW kun je met een pipetje de waarden goed zetten, als je deze onthoudt kun je bij de rest vd serie deze waarden ook gebruiken en zul je dus maar 1 foto nodig hebben met een grijskaart bij je model.
Schiet je cam geen RAW, dan kun je dit nabootsen via "levels / niveaus" in PS, ook daar kun je met een pipet een "sample" nemen die je witbalans goed zal zetten ;)

(bovenstaande voor studio werk)

Buiten schieten met tegenlicht is de grijkaart weer van ander belang,...
Maar daar kom je ben ik bang in de knoop met jou camera , om de reden die jezelf ook aangeeft.
Als je buiten klaar staat om iets te schieten met tegenlicht kun je je grijskaart beeldvullend voor je lens houden en daar sluiter & diafragma ( en evt iso ) op afstellen , dan met die waarden je object op de plaat zetten ;)
even opgezocht , voor wat plaatjes,... dat is toch makkelijker dan enkel tekst :D
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/html/grijs1.html

Een echt alternatief voor een grijskaart durf ik je niet té zeggen, 9/10 keer ziet iets er grijs uit , maar is het het net niet 100% ,... en daar kun je goed van gaan balen als je vervolgens nog alles met PS moet gaan doen :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 09:22 
Lid
Fotografie

Een goede opvouwbare grijskaar kost 10 dollar in Hong Kong, tegenover 30 bij KE.

EUhm ik ken jou compact niet, maar kun je wel de sluitertijd en zo instellen? in dat geval kun jij wel de wbkaart gebruiken voor lichtmeting (gebruik ik zelf nooit)

Je witbalans stel je 1 keer in zolang het licht hetzelfde blijft.
Dit is dus interresant in de studio. Ook is het vooral voor raar licht goed om te gebruiken, buiten kan je camera het eigenlijk altijd heel goed zelf berekenen.

Profiel op dit foto forum
 grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 11:22 
Lid
Fotografie

@martinvh,
Ik werk op gebied van fotobewerkingsprogramma nog nergens mee (of nou ja picasa voor uitsnijden en rechtzetten maar dat was het dan ook), als ik wat beter de camera en fotografie onder de knie heb wil ik dat uiteindelijk wel heel graag leren!
Interessant te weten dat de grijskaart dus ook gebruikt wordt voor de bewerking daarna en dat je op die manier de achtergrondkleur gelijk krijgt.....die info sla ik meteen even op!
Ah oke dus het kan toch nog wel interessant zijn voor mijn cammetje buiten, ik vind de prijzen voor nu nog te hoog waardoor ik een alternatief zoek.
Ja dat is waar en dat moet ik niet hebben...het is voor mij juist als doel dat ik zo goed mogelijk de foto uit de camera haal en niet hoef te bewerken.
Bedankt voor je uitleg!:upc

@nagtie,
Ah dat zijn de betere prijzen :DD moet ik toch nog even beter googlen.
Ja ik kan wel alles zelf instellen, maar tot nog toe werk voor vanuit diafragma en als ik met M werk stel ik ook eerst het diafragma in, dat snap ik tot dusver net iets meer hoe ik die bij een beeld moet instellen dan de sluitertijd.
Bedankt voor je informatie :upc

Deze vraag is vooral ontstaan door mijn mini studiotje, waar het licht wat geliger wordt op automatisch witbalans...de andere keuzes geven niet de goede kleur.
Door de witbalans op de stoeptegel in te stellen, is het uiteindelijk een redelijk goede belichting, maar vind het toch nog teveel aan de grijze kant en ben er nog niet uit of ik dat kan verbeteren met de wb of niet.
Ik ben dus vooral benieuwd of het nog beter kan waardoor ik wilde kijken of dit wat zou kunnen zijn, maar wil weer niet er geld voor uit gaan geven als ik het met mijn camera verder nooit kan/ga gebruiken.
Ik denk er nog eens over na, mss dat ik hier wat meer aan heb als ik ooit overstap naar een dsrl...

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 11:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb deze:

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=16449

Ideaal opvouwbaar in een klein hoesje en makkelijk in je tas/rugzak mee te nemen.

Een kant is 18% grijs en de andere wit.

Werkt goed om je belichting in te stellen en als je hem meefotografeerd later in RAW je witbalans te corrigeren.

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 11:59 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de tip!
Dat is even een heel ander bedrag dan de grijskaarten die ik tot dusver tegenkom.
Ik zet m meteen even onder mijn favorieten.

Nog even vraag over het meeschieten in raw; moet je dan de kaart in die lichtomstandigheid los schieten van waar je staat? Of bij wat je wilt fotograferen? om later de achtergronden weer gelijk te trekken.

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:01 
Lid
Fotografie

Voor de lichtmeting beeldvullend (bij je onderwerp. het gaat om hoe daar het licht is) en voor het meefotograferen maakt het niet zoveel uit.
Laat meestal het model de kaart even vasthouden en maak daar een foto van :)
Dan kun je in een bewerkingsprogramma met een correctiepipetje op het grijze gebied klikken.

Bij wat je wilt fotograferen dus inderdaad en niet zelf in je hand houden als je dat bedoelde.

Voor het meeschieten voor de witbalans maakt het dus niet zoveel uit. Het gaat dan om de (grijze) kleur en niet om het licht :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:23 
Lid
Fotografie

Ik twijfel of ik je post/de werking nu goed begrijp.
Dus witbalans goed zetten doe je dmv grijskaart bij model/onderwerp te zetten en samen eerst te fotograferen.
Lichtmeting doe je de grijskaart beeldvullend.
Het instellen van je sluitertijd en diafragma doe je ook bij het model/onderwerp, met grijskaart als het om model of onderwerp gaat waar je bij kan....als je er niet bij kan begrijp ik uit de link die martinvh heeft neergezet dat je zonder grijskaart je diafragma en sluitertijd op onderwerp instelt en daarna de grijskaart pakt voor de lichtmeting.
begrijp ik dat goed?

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:26 
Lid
Fotografie

De lichtmeting IS het instellen van je sluiterlijd en diafragma :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:32 
Lid
Fotografie

Oh wacht ben ik ws in de war met dat knopje op de dsrl geloof ik wat ik eerder schreef.
Ik ga even vogelen nog voor ik nog meer verwarring schop :blush :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:38 
Lid
Fotografie

Haha okee.

Niet lullig bedoeld, maar je kunt via google heel veel vinden over de basis van belichten, spiegereflexcamra's, grijskaarten, kleurbalans e.d.
Kwestie van veel lezen en proberen (heel veel foto's schieten).

En als je straks je dslr hebt een goed boek over dat type kopen. Staat ook alles wel in :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:53 
Lid
Fotografie

Ja klopt, ik ben al beetje "op pad" geweest voordat ik dit topic opende.
Er is idd veel te vinden, maar zie soms door de bomen het bos niet meer en is er veel uitleg voor professioneel gebruik en dat ben ik niet, ben nog een groentje :DD maar dat had je wel al begrepen na mijn vorige post :rof
Hier kan je veel gerichtere vragen stellen, vandaar.
Ik moet nu naar m'n werk, maar ga vanavond nog eens even puzzelen omdat wat ik in m'n hoofd heb nu niet helemaal klopt.
Thx voor je meedenken en uitleggen!

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 12:55 
Lid
Fotografie

Ik ben ook een groentje hoor.
Werk ze en graag gedaan :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 14:41 
Lid
Fotografie

Alpha200 schreef:
Ik heb deze:

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=16449

Ideaal opvouwbaar in een klein hoesje en makkelijk in je tas/rugzak mee te nemen.

Een kant is 18% grijs en de andere wit.

Werkt goed om je belichting in te stellen en als je hem meefotografeerd later in RAW je witbalans te corrigeren.

Precies de zelfde kaart kost in Hong Kong dus 10 dollar alleen dan is dat kleine tasje een stukje groter, maar het opvouwen blijft wel mogelijk.
Voor je product spullen kun je daar ook gelijk een afstandbediening kopen die is dacht ik 8 dollar.
Je moet wel betalen via Paypall (gratis) of credit card, maar ik ken alleen maar verhalev van dat het aan komt, het duurt wel af en toe wat lang.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5119
Wat een domme reacties op de site allemaal, je kunt hem prima buigen en kleiner maken.

Groet Niels

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 14:45 
Lid
Fotografie

Die site is niet te bereiken.

Het is even een slag om hem op te vouwen haha, net als met reflectieschermen :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 14:49 
Lid
Fotografie

Alpha200 schreef:
Die site is niet te bereiken.

Het is even een slag om hem op te vouwen haha, net als met reflectieschermen :)

als je er https van maakt is t meestal wel bereikbaar
https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5119

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 14:51 
Lid
Fotografie

Yep thanks :)

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 14:59 
Lid
Fotografie

hij loopt even niet lekker had ik net ook last van!
Maar het is een site die hier eigenlijk op de front page moet. Veel dingen zijn zoveel goedkoper.

Groet Niels

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 16:57 
Lid
Fotografie

Ik vroeg me eigenlijk af of er nog verschillen in kwaliteit zijn bij grijskaarten, weten jullie dat? Via een link hier was iemand gek van een fotowand bijvoorbeeld, vanwege het feit dat die absoluut niet reflecteerd. Of praat je dan echt over hele kleine onderlinge verschillen tussen de merken?

grijskaart
BerichtGeplaatst: 12 jun 2009 17:09 
Lid
Fotografie

euhm ik zie zelf geen verschil tussen die van DX en KE.
Er zullen wel verschillen zijn, maar he gaat om de kleur. Die is het zelfde, ik heb ook een kartonnen van Kodak, die is iets donkerder, maar de camera berekend de zelfde kleur temp.
Overigens als de wand absoluut niet refelcteerde kon je hem ook niet zien.....

Ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt welke je neemt, als is er nu wel een ander systeem, het is een klein blokje, het schijnt dat het dan een stukje preciezer is, maar dat blokje was volgens mij heel duur.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende