Precies Xafke, je zegt het goed!
Na veeeeel gelezen, bekeken, gestest en nagedacht te hebben kom ik tot de conclusie dat ik mijn "droom camera" de 1dx2 ga loslaten. (tenzij de test van volgende week met de 5d4 tegen valt maar dat verwacht ik niet)
De redenen heb ik wel genoemd al. De grootste: gewicht en prijs. Ga ik spijt krijgen? Ja absoluut op de renbaan en bij andere actie. Maar is dit de bijna €7000 waard? Ik denk het niet. Afgelopen jaar heb ik 3 keer tijd gehad om actie te fotograferen. De rest was studio.
En ik moet erkennen dat ik afgelopen jaar een 2tal keren uitgeschakeld ben geweest door een rug/nek probleem waarvan eentje ontstond tijdens het schieten van actie. (ik kon kruipend en met ondersteuning naar de auto terug. Zeer confronterend en beschamend) En nu ik gevoeld heb wat hij daadwerkelijk weegt ben ik iets meer tot mijn verstand gekomen...
Nu ik up to date ben over de 5d4, m.u.v de praktijktest kom ik tot aardig wat voordelen van deze camera boven de 1dx2:
- ik kan gewoon de zelfde batterijen blijven gebruiken. (waar ik er inmiddels een stel van heb)
- dat geldt ook voor de geheugenkaartjes en de cameratas.
- de bediening van de knoppen is nagenoeg gelijk aan de 7d2
- het handig kan zijn dat ik een camera heb die grotendeels lijkt op die van mijn cursisten tijdens workshops. Wat handig is wanneer je snel iets uit moet leggen of je camera uit handen geeft. In mijn geval van dyslectie makkelijker
- Voor mijzelf fijn dat ik niet meer mis grijp als ik een dag met de 7d2 gewerkt heb en daarna de 5d4 pak.
- een touchscreen lijkt mij heerlijk. Met name voor het terug kijken en zoomen.
- gewicht is een voordeel
- grotere sensor kan een voordeel opleveren
- ik vind em heel mooi

(en de 1dx2 heel lelijk)
- actie is mogelijk met 7fps en met het vernieuwde scherpstel systeem dat de 1dx2 ook heeft
- hij ligt lekker in de hand.
- een veelzijdige camera die het ook goed zal doen in de studio.
- scheelt toch een bak geld
- iets meer ruimte later een lens en de update voor de 7d2 aan te schaffen.