Het is 17 mei 2025 22:23

Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende

Auteur Canon 1DX2 vraag +test 1dx2 + 5d4
 Canon 1DX2 vraag +test 1dx2 + 5d4
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017 18:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Had de eigenaresse van beide camera's nog argumenten die je kunnen helpen?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017 18:46 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Dat is waar Frans. Dat is wat er nu in mijn hoofd ook omgaat.
De eigenaresse is zelf erg gek op haar 5d4. Ze zegt dat ie super fijn werkt. En handzamer. Ook met actie is ze er tevreden mee. Ze vindt de beeldkwaliteit erg mooi.
Dat ratelen van de 1d is geweldig. Echt, een enorme kick geeft dat. Maar in verhouding ben ik veel meer in de studio...
Zoals ik al eerder zei, misschien moet ik eens van mijn idee fixe af dat ik persé die 1d wil omdat ie gewoon de mooiste en de snelste in de reeks is.
Ik kan op zich prima uit de voeten met de 7d2. En ik kan me gaan focussen daar nog meer uit te halen.
De 5d4 is ook een top camera. Zaterdag over een week ga ik de 5d4 testen. En de jps van de 1d.
Dan kan ik echt een weloverwogen besluit nemen. Dat is door alle hulp in dit topic!!
Ik kijk ernaar uit!! Dat zeker!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017 18:58 
Lid
Fotografie

(volgens mij kan ik bij de 5d4 ook de gewone accuu's blijven gebruiken waar ik er nu een paar van heb voor bij de 6d en de 7d2. Ook handig)

BerichtGeplaatst: 06 feb 2017 19:12 
Lid
Fotografie

Mijn advies: als de 1Dx mark IV te zwaar voor je is, dan moet je hem niet nemen. Te zwaar is te zwaar. Voor mij komt er ook een moment dat mijn Nikon te zwaar gaat worden. En ja... de 1Dx mark is behalve dat hij zwaar is, ook nog eens groot.

De 5D mark IV is hoe je het wendt of keert "de baas" in de studio en voor landschappen en in geval van actiefotografie kan deze camera goed meekomen, maar moet in de 1Dx mark IV zijn meerdere erkennen. Een productie van 7 foto's per seconde is natuurlijk ook niet verkeerd. Dat moet voldoende zijn om een mooie actiefoto te kunnen maken. Tel daarbij op dat het focussysteem van de 5D mark IV weer verbeterd is tov de oudere modellen en de conclusie is dat je een prachtige camera hebt.... die ook nog eens mee kan op vakantie.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2017 23:20 
Moderator
Fotografie

Nuelle schreef:
Zaterdag over een week ga ik de 5d4 testen.

Ben echt heeeeel benieuwd, zeker nu ik las dat de 1D best wel zwaar is

Nuelle schreef:
Dan kan ik echt een weloverwogen besluit nemen.

Wat het ook wordt, je krijgt/koopt in beide gevallen een dijk van een camera. Succes met het maken van jouw keuze :up

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 11:17 
Lid
Fotografie

Inderdaad Henry, ik moet denk ik erkennen dat hij te zwaar en te log is voor mij. En daar baal ik van natuurlijk. Ik noemde de 1dx2 de Ducati maar in de hand voelt ie als een Goldwing. :D Ik val er nog net niet mee om :shock :)
En met lens is ie heavy as hell. De eigenaresse zegt ook dat ze na een dag pijn in armen en nek heeft. Nu heeft zij ook een zware lens erop maar ik moet rekening houden met mijn rug. En door die voortdurende rsi merkte ik gister dat ik er extra last op ging zetten...
En dat prijskaartje staat mij toch wel tegen. Ik dacht dat ik mij daar wel overheen zou zetten maar dat valt tegen.

Ik ga nu dus de 5d4 testen. Alsof deze goedkoop is! Totaal niet maar minder extreem als de 1dx.
Ik heb daar een goed gevoel bij. Ik hoor wel eens dat mensen het wat lastiger vinden in actie maar het scheelt zoveel of je hem goed instelt.
En als de 7d2 met versie 3 komt kan ik die altijd nog een upgrade geven. Dan heb ik ook twee camera's waar ik goed mee uit de voeten kan!

@Mdevil: jij had besloten hem wel te kopen toch? Of had je dat besloten zonder hem gezien of gevoelt te hebben en twijfel je nu?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 11:54 
Moderator
Fotografie

Nuelle schreef:
@Mdevil: jij had besloten hem wel te kopen toch? Of had je dat besloten zonder hem gezien of gevoelt te hebben en twijfel je nu?

Ik twijfelde sowieso al tussen de 5D en 1D door het prijsverschil nadat de 5DS was afgevallen.

Ik dacht dat ik er uit was, de 1D is voor mij de ultieme camera en ik denk spijt te krijgen door deze niet te kopen. Mijn besluit om die te kopen is er 1 met het hart en niet met het verstand.

Nu ik jouw verslag las twijfel ik toch ook wel over het gewicht. Ik ben er dus eigenlijk nog niet over uit. Ik denk dat ik eerst maar eens naar FOKA ga om de boel te bekijken en te voelen.

Kom ik nog op terug.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 12:48 
Lid
Fotografie

Mdevil, ik heb in het verleden dus besloten om wel die koop wel te doen (niet de Canon, maar de Nikon variant). Omdat ik veel sportfoto's schiet, heb ik er heel veel plezier van en er zeker geen spijt van. Had ik niet die sportfoto's geschoten, dan zou ik de camera niet hebben gekocht. Uiteraard had ik mijn Nikon D4 al weer kunnen upgraden naar een D4s of een D5, maar daar zit voor mij het plezier niet in.

Deze "Goldwings-camera's" (dat is misschien toch een betere benaming) zijn gewoon "zwaar en lomp". De overige camera's voelen nadat je deze in je hand hebt gehad aan als "klein en licht", ook al zijn de professionele camera's in de serie Canon xD, xxD, Nikon Dxxx en sommige Dxxxx helemaal niet klein kwa omvang, niet klein in prestatie en ook niet licht van gewicht. Het verschil tussen de "Goldwings" met de consumer-DSLR's is wel enorm; zowel in omvang, prestatie als in gewicht.

Ik ben blij dat ik in het verleden die stap wel gemaakt heb (inderdaad, een keuze uit het hart en niet met verstand), waardoor ik later geen last heb van het knagende gevoel. Wat meespeelde is dat ik toen ik die camera kocht in staat en bereid was om het gewicht te tillen, al moet ik eerlijk toegeven dat een dagje rondlopen met een cameratas met twee kwalitatief goede objectieven en één Goldwing-camerabody v.w.b. het mee te sjouwen gewicht geen pretje is. Niet op een dag waarop ik sportfoto's maak, maar ook op een vakantiedag. Zelfs een vakantiedagje met deze camera plus 70-200mm f/2.8 kun je bijna vergelijken met een dagje naar de sportschool (oke, ik overdrijf wellicht, maar ik plaats de apparatuur regelmatig terug in de rugtas. Dat draagt toch veel fijner).

Ik kan me goed voorstellen dat ik op een gegeven moment het wel gezien hebt met al die zware apparatuur. Ik doel dan niet alleen op de camerabodies, maar ook de zware lichtsterke lenzen. Uiteindelijk is het toch de fotograaf die de foto maakt. Ik hoop dan wel dat tegen die tijd de mirrorloze camera's zoveel in kwaliteit (en snelheid) vooruit zijn gegaan dat een overstap een niet te grote achteruitgang zou betekenen. Het lijkt mij nu al soms wel eens heerlijk om in plaats van zo'n 5kg aan apparatuur slechts 1kg aan apparatuur mee te slepen. Waarom ik het nu nog niet doe? Ik kan- en ben nog steeds bereid om de apparatuur mee te sjouwen. Daarnaast kan ik nog steeds genieten van de fotokwaliteit die deze apparatuur aflevert.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 12:58 
Moderator
Fotografie

Henry, het sjouwen van apparatuur vind ik niet echt erg hoor. Normaal gesproken op mijn Urbex tochten loop ik de hele dag te sjouwen met een rugzak vol apparatuur en een statief. Meestal tussen de 11 a 12 kilo. En sporten is gezond, althans dat zeggen ze :rof

Kijk, het is heel simpel. Ik denk ook dat ik spijt krijg als ik die 1DX MKII niet koop. Ik heb geen enkele hoop dat mijn foto's er beter door gaan worden. Maar het is wel mijn droom om er ooit 1 te kopen.

Echt een luxe probleem, maar ik kom er wel uit :up

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 15:31 
Lid
Fotografie

Ik snap je Mdevil. Ik heb hetzelfde gevoel. Ik wil em gewoon. Maar na de test moet ik ook eerlijk zijn. Hij is zwaar en een beetje log. Als jij sjauwen niet erg vind en t geld ervoor zou ik het ook doen.
Toch, als ik kijk naar Urbex, dan denk ik, heb jij niet meer aan meer pixels? Maar t gevoel dat je deze wil blijft en als je na een half jaar toch spijt hebt is het zonde. Ik zou hem echt even uittesten in de praktijk. Net als ik. Als je ermee werkt, de resultaten daarna op je scherm ziet dan weet je of je keus goed is.
Ik wil hem omdat ie snel is en ik snelle honden fotografeer. Maar hij is zo groot dat ik niet heel flexibel ben. Ik lig vaak te wachten tot de snelheid voorbij komt denderen maar daarbij moet ik wel de camera omhoog houden. En dat heb ik getest en dat viel tegen. ;-)
Maar hoe dan ook, ik ben jaloers als je hem met gemak kunt dragen en ik je tegenkom met je "goldwing" op je schouder! :rof

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 15:39 
Moderator
Fotografie

Voor Ubex fotografie heb je niet veel pixels nodig. Tenminste dat is mijn ervaring.

Beide camera's die ik daar tot nu toe daar voor heb gebruikt zijn mijn 5D MKII (21MP) en 6D (20MP). De 1DX MKII is met 20MP een volwaardig concurrent op dat vlak m.i.

5D MKIV is 30MP, daar zie ik dus eigenlijk ook geen echte 'winst' voor Urbex fotografie.

Laatst bijgewerkt door JeeGee op 07 feb 2017 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 15:40 
Moderator
Fotografie

Nuelle schreef:
Maar hoe dan ook, ik ben jaloers als je hem met gemak kunt dragen en ik je tegenkom met je "goldwing" op je schouder! :rof

:P

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 18:23 
Lid
Fotografie

Veel pixels zijn vooral handig als je werk dat van kort bij bekeken wordt heel groot wilt printen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017 18:33 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Veel pixels zijn vooral handig als je werk dat van kort bij bekeken wordt heel groot wilt printen.

Of als je iets flink wilt croppen en toch detail wilt houden. Meer detail in de foto aanwezig dus je houdt meer over dus je kunt breder schieten.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 01:36 
Lid
Fotografie

Een beetje croppen om de compositie net dat beetje extra te geven dan zeg ik ok.
Maar als je moet croppen om te "zoomen" had je dan niet beter een andere lens opgezet?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 11:47 
Lid
Fotografie

Precies Xafke, je zegt het goed!

Na veeeeel gelezen, bekeken, gestest en nagedacht te hebben kom ik tot de conclusie dat ik mijn "droom camera" de 1dx2 ga loslaten. (tenzij de test van volgende week met de 5d4 tegen valt maar dat verwacht ik niet)
De redenen heb ik wel genoemd al. De grootste: gewicht en prijs. Ga ik spijt krijgen? Ja absoluut op de renbaan en bij andere actie. Maar is dit de bijna €7000 waard? Ik denk het niet. Afgelopen jaar heb ik 3 keer tijd gehad om actie te fotograferen. De rest was studio.
En ik moet erkennen dat ik afgelopen jaar een 2tal keren uitgeschakeld ben geweest door een rug/nek probleem waarvan eentje ontstond tijdens het schieten van actie. (ik kon kruipend en met ondersteuning naar de auto terug. Zeer confronterend en beschamend) En nu ik gevoeld heb wat hij daadwerkelijk weegt ben ik iets meer tot mijn verstand gekomen... :blush

Nu ik up to date ben over de 5d4, m.u.v de praktijktest kom ik tot aardig wat voordelen van deze camera boven de 1dx2:
- ik kan gewoon de zelfde batterijen blijven gebruiken. (waar ik er inmiddels een stel van heb)
- dat geldt ook voor de geheugenkaartjes en de cameratas.
- de bediening van de knoppen is nagenoeg gelijk aan de 7d2
- het handig kan zijn dat ik een camera heb die grotendeels lijkt op die van mijn cursisten tijdens workshops. Wat handig is wanneer je snel iets uit moet leggen of je camera uit handen geeft. In mijn geval van dyslectie makkelijker :D
- Voor mijzelf fijn dat ik niet meer mis grijp als ik een dag met de 7d2 gewerkt heb en daarna de 5d4 pak.
- een touchscreen lijkt mij heerlijk. Met name voor het terug kijken en zoomen.
- gewicht is een voordeel
- grotere sensor kan een voordeel opleveren
- ik vind em heel mooi :D (en de 1dx2 heel lelijk)
- actie is mogelijk met 7fps en met het vernieuwde scherpstel systeem dat de 1dx2 ook heeft
- hij ligt lekker in de hand.
- een veelzijdige camera die het ook goed zal doen in de studio.
- scheelt toch een bak geld
- iets meer ruimte later een lens en de update voor de 7d2 aan te schaffen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 12:19 
Lid
Fotografie

Ik ben het helemaal met je eens! ...op 1 uitzondering na: de 1Dx mark II is een prachtige camera! Plaats hem tussen een willekeurig aantal andere Canon bodies en je ziet in 1 klap dat het een echt werkpaard is. Dat merk je ook als je hem vastpakt. Trouwens... de Canon 5D's, een high-end camera geeft je ook dat gevoel als je hem beetpakt.

Ik denk dan ook dat de test met de 5D mark IV je heel goed zal bevallen. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de foto's die de Canon 5D's opleveren. De nieuwste loot aan de die stam lijkt mij een geweldige camera.

Jouw verhaal over je rug/nek problemen: die heb je opgelopen met je huidige camera's. De 5D mark IV weegt ongeveer evenveel als de 6D en de 7D mark II. Ik ben bang dat de 5D mark IV dat probleem dus niet minder gaat maken.

Tot slot nog 1 voordeel: de 5D mark IV kan gewoon mee op vakantie.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 12:41 
Lid
Fotografie

Ik vind de 1dx2 ook een prachtige camera maar qua uiterlijk een beetje lomp en lelijk. :angel
Ik denk niet dat de 5d iets beter zal zijn voor mijn nek/rug maar wel beter dan de 1dx2. Soms kan je iets willen maar moet je de realiteit niet uit t oog verliezen. Ik wil(de) de 1dx zo graag dat ik dat te makkelijk opzij schuif. De kick om met zo'n werkpaard te werken is gewoon echt groot.

Ik hou de 6d er voorlopig bij. Ik kan nu kiezen wat mee gaat op vakantie. :D
Ik heb de beelden van de 1dx en de 6d en 7d2 naast elkaar gelegd en op vergroting valt het duidelijk op dat de ruis echt minder is. Ook in de studio is het beeld "schoner" in de donkere delen.
Nog een weekje wachten op de 5d. Ik zal dan de beelden uitvergroot plaatsen.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2017 12:26 
Moderator
Fotografie

En hoe was de test?

BerichtGeplaatst: 13 feb 2017 12:53 
Lid
Fotografie

Mdevil schreef:
En hoe was de test?

Zaterdag ga ik hem testen. Ik ben al aan het kijken of ik ergens voordelig kan kopen (niet on-line) maar dat lukt nog niet erg. Ik denk dus wel dat ie het gaat worden.
Jij nog de 1dx2 getest of vast gehouden?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende