Wat een voorstellen weer...
Het gaat hier om een beginner die de vorige camera toch wat tegen was gevallen omdat het een "grote" camera was. Om dan FF camera's of sets van 1700 euro aan te raden vind ik persoonlijk een beetje overkill.
Ik zou gewoon lekker met een instapmodelletje beginnen en rekening ermee houdende dat je hem wellicht over een tijdje toch weer in de kast legt omdat het niet je hobby blijkt te zijn. Dat kan natuurlijk

Wat ik meestal aanraad aan beginners is de 550D met 18-55 IS en 55-250 IS.
Je hebt daarmee voor zo'n 800 euro een camera waarmee je alles kunt doen van landschappen tot portretten, dierentuin, etc. Ook filmen gaat goed met de IS in de lenzen.
Als je er heel zeker van bent dat je alleen landschappen wilt doen, dan kun je natuurlijk die 55-250 ook laten vallen en eventueel zelfs ook de 18-55 en voor een 15-85 of 17-40 gaan. Maar dan heb je het alweer over stukken duurdere objectieven

Persoonlijk zou ik niet aan de 40D beginnen. Niet zozeer omdat dat geen goede camera is, dat is het wel namelijk, maar er zitten op de nieuwere modellen weer nieuwe snufjes die toch wel heel handig zijn.
Ook is de ruisonderdrukking beter geworden in de loop der tijd.
Dus ik zou de 550D kiezen. Het is geen magnesium body, maar houdt er ook rekening mee dat ie daardoor ook gelijk een stuk zwaarder wordt. En met de objectieven die ik boven beschreven heb heb je gewoon een lekker lichte set die je makkelijk even meeneemt