Ik heb de EF 100-300 USM en haar broertje de EF 70-210 USM, gehad. Beide voorzien van Ring USM en dus de goede. Enige nadeel vond ik en vinden menigen ook die deze lens hebben; Lens creep en wobblelyness.
Oftewel de lens schuift heeeeeeel makkelijk uit naar de langste stand en dan is de uitgeschoven buis een beetje wiebelig.
Ik zou toch voor een EF 70-200 L f/4 USM gaan uit het 2e hands cirquit die daar voor 475 euro te verkrijgen zijn, en dat zijn dan exemplaren van gebruikers die gaan upgraden naar f/2.8 maar zelden omdat de f/4 niet goed was.
En als je een Canon body koopt dan is de 550D of 500D de slimste voor weinig. Een 600D is een beetje weinig meer voor meer geld. Echt te weinig. En een D90 is wat onvergelijkbaar met een 550D of zo. De D90 is inmiddels een wat ouder geworden model, maar meer vergelijkbaar met de 40D of 50D van Canon.
Als je een EF-S 18-55 IS neemt dan is de EF-S 55-250IS handiger en sluit mooi aan. Maar optisch en snelheidstechnisch zijn ze beide wat langzamer dan de EF 100-300 ed. Niet alleen door het lichtarme glas maar ook de scherpstelmotor.
Een andere oplossing zou een Sigma 17-70 en 70-300 HSM kunnen zijn.
En anders een EF-S 17-85IS en EF 70-200 L USM f/4 beide uit het 2e handscirquit en mogelijk ook bij KE waar ik veel 2e hands gekocht heb met garantie van 6mnd als nieuw en dus niet eng van marktplaats

Kan voor een body trouwens ook.