Het is 05 jul 2025 16:01

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur Goed objectief voor kinderfotografie, tips?
 Goed objectief voor kinderfotografie, tips?
BerichtGeplaatst: 10 feb 2012 16:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bobi schreef:
Ah sorry, niet goed gelezen *schaam*

no problemo ,... en schaam nergens voor nodig ;)
juist door elkaar hier aan te vullen kom je uiteindelijk tot het beste idee of de betse raad :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 feb 2012 22:23 
Lid

Geslacht: Vrouw
Ah wat leuk! Weer wat leuke links en tips om te lezen, bedankt.

Goh, jullie maken het mij ook wel lastig hoor haha... er is zoveel moois.

martinvh: ik denk idd dat ik goed moet nadenken voor ik zomaar een "goedkoper" lensje aanschaf, ... maar het lastige is wel dat ik NU verder wil en dat ik echt geen 1000+ euroootjes heb.
Dus het wordt goed overwegen en MP afzoeken naar leuke 2e hands lenzen.

sjonouck: ik zal vaak in krappe ruimtes zijn (bij mensen /mezelf ) binnenshuis.. dus dan is tele idd niet handig ! Voor buiten is dat natuurlijk wel prachtig, maar ik denk dat ik voorlopig binnen zal fotograferen (tis ook zo koud :P )

Bobi: prachtige lenzen ook die 30 1.4 en de 35mm 1.8 :-) tenminste, de foto's die eruit voortkomen zijn geweldig en idd wat ik zoek. ik kijk altijd op deze site voor voorbeelden:
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=13142&p=3

hmm t zal wel een technisch verhaal zijn, maar ehm .. ik snap iets niet...
de 35mm blijft dus echt de 35mm ...
en de rest van de lenzen worden met 1.5x ivm de cropfactor?
Waarom die 35mm dan niet?
Echte beginneling :blush sorry

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 10 feb 2012 22:34 
Lid
Fotografie

Nee kkika, ook die 35mm wordt verlengd door de cropfactor 1,5 van Nikon.
In feite heb je dan dus een 52,5mm lens.

Wat versta jij onder Tele, want ik denk dat jij (zo te lezen) het beste uit bent met een 24-70 2.8,... welliswaar nét wat duurder dan wat je opgaf als budget, maar imo zeker de moeite waard om even de centen nog op zak te houden. Want voor een goede 100 meer heb je een 2e hands 24-70 2.8

BerichtGeplaatst: 10 feb 2012 22:51 
Lid
Fotografie

Om welke reden wil je eigenlijk een ander objectief?

Overigens; als je via marktplaats wil kopen.. zorg altijd dat je ernaartoe kan rijden en het kan bekijken.. Het glas kan beschadigd zijn, de coatings kunnen beschadigd zijn, diafragma zou stroef kunnen gaan, zoom kan stug gaan, AF functie werkt niet ...
Enzovoorts..
Persoonlijk vind ik het te link om op blind vertrouwen iets via de post te laten komen.
Ook fijn dat je ZIET dat hij werkt op jouw toestel voordat je hem koopt van een particulier.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 00:02 
Lid

peteralexander: dank voor je advies :) ik ben idd erg voorzichtig met t aanschaffen van een 2e hands objectief!

Martin: oef! nog een keuze erbij haha... Is dat objectief dan ook erg lichtsterk, dus geschikt voor binnen?
Wat is het grote voordeel van de 24-70 2.8 op de 50mm1.8g ? Ik begrijp dat je iets meer kunt qua in en uitzoomen. Maar het diafragma is minder groot, dus minder lichtsterk? Of zie ik dat verkeerd?
Maar je zit wel in de juiste richting denk ik, want ik ben aardig tevreden met mijn 18-55mm alleen mis ik dus wat minder scherptediepte en moet ik binnenshuis vaak een flitser erbij gebruiken.

Wacht, ik zoek eens wat foto's van wat ik graag zou willen
hmmm eens kijken of dit lukt hoor... dit is het eerste wat ik tegenkwam en wat ik zo'n beetje bedoel

http://www.google.nl/imgres?q=portret+bokeh&um=1&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&biw=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=X9OkYB0LEeX2XM:&imgrefurl=http://www.demortalz.com/2011/07/26/elegant-portrait-photography-inspirational/&docid=22IC8V_QNDGzcM&imgurl=http://www.demortalz.com/wp-content/uploads/2011/07/1011.jpg&w=500&h=333&ei=dJM1T4jCGI3o-gb-uNikAg&zoom=1&iact=rc&dur=438&sig=102534685740656564805&page=3&tbnh=133&tbnw=164&start=45&ndsp=27&ved=1t:429,r:13,s:45&tx=43&ty=72

BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 14:30 
Lid
Fotografie

Citaat:
Maar je zit wel in de juiste richting denk ik, want ik ben aardig tevreden met mijn 18-55mm alleen mis ik dus wat minder scherptediepte en moet ik binnenshuis vaak een flitser erbij gebruiken.

Die volg ik niet helemaal,,... eerder flitsen omdat je je diafragma verder open zet ???
Want hoe groter je diafragma (des te kleiner het getal) hoe meer licht er binnen komt. met als gevolg dat je minder licht nodig hebt, en tegelijkertijd krijg je bij een groter diafragma een beperktere scherpte/diepte.
Maar bedoel jij wel scherpte/diepte en haal je dat niet door de war met Bokeh ?
Scherpte/diepte geeft de grootte aan van het scherpe gebied.
Bokeh is een "wazige" achtergrond.
Beide zijn een gevolg van diafragma veranderingen en tele-lengte,.... Echter zijn het toch 2 verschillende dingen,.. :wacko

Citaat:
Martin: oef! nog een keuze erbij haha... Is dat objectief dan ook erg lichtsterk, dus geschikt voor binnen?
Wat is het grote voordeel van de 24-70 2.8 op de 50mm1.8g ? Ik begrijp dat je iets meer kunt qua in en uitzoomen. Maar het diafragma is minder groot, dus minder lichtsterk? Of zie ik dat verkeerd?

Haha, nee dat zie je goed. Maar vergis je niet he 2.8 is een rete snel en groot diafragma.
Niet voor niets dat alle Toplensen in de zoomklasse 2.8 zijn,...Dat is zo'n beetje het snelste diafragma voor een zoom lens. Zie bvb 70-200 2.8 van Canon of nikon ,.. deze zitten beide rond de 2000,-
1.4 / 1.8 zie je eigenlijk alleen op primes voorkomen (lensen met vast brandpunt) als je zoiets op een zoom zou willen zou ten eerste je voorglas zo groot als een pannekoek worden en ten 2e onbetaalbaar :D

minder lichtsterk als een 1.8 ? Klopt, maar dat is minimaal en dat gaat voor jou niet het verschil maken in een foto.
beter krik je je ISO wat omhoog waardoor je je sluiter sneller kunt laten gaan.

ik denk, en dat bedoel ik totaal niet lullig of wat dan ook. Maar dat jij er gewoon eens wat dagen of weekjes voor moet gaan zitten om veel te lezen en leren op internet over hoe en wat voor invoeden je
sluiter, diafragma, en belichtingscompenstatie hebben op je foto's.

Ik wil helemaal niet zeggen dat je er niets van weet, maar ik ben bang dat je op dit moment met zóveel informatie tegelijk worden bekogeld dat je even door de bomen het bos niet meer ziet.

Bedenk goed, het is nog altijd de fotograaf die de foto maakt!! ook met je huidige kit-lens icm met deze body zijn perfecte foto's te maken als je de grenzen van beide goed kent.

Nogmaals, vat 't niet verkeerd op, ik bedoel het aardig :blush
en probeer je een beeje te behoeden voor het evt verkeerd besteden van je geld ;)

Citaat:
-edit-
ik kijk net even naar je voorbeeldfoto, en ik ben inderdaad bang dat je ipv scherpte/diepte bedoeld dat je een mooi bokeh wilt hebben,.... hier heb je niet persé een groot diafragma voor nodig,..
jou voorbeeldfoto kan bvb ook keurig berijkt worden op 300mm bij F8,... jep F8,.. dat is heeeel wat kleiner dan de 1.4/1.8/2.8 waar we het eerder over hadden ;)
in dat geval zou je dus ook toe kunnen met een 70-300 4.5/5.6,.. deze is nieuw ongeveer te kopen voor jou budget,... alleen zit je dan misschien weer een beetje met de ruimte.

Mijn uiteindelijke conclusie en voorstel.
lees jezelf de komende tijd goed is over wat ik hierboven ook aangaf, en ga als je alles op je gemakje gedaan hebt en onder die knie hebt naar de winkel (een goede!!) waar je vervolgens wat testjes gaat doen met bvb een 70-300 / 24-70 / 50mm lensen. ;)
Suc6 :up

BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 15:38 
Lid
Fotografie

Om nog even terug te komen op dat 35mm is 35mm verhaal etc... Dat moet je eigenlijk negeren, ten eerste was wat ik zei niet correct en ten tweede was het niet relevant. Jouw camera (en mijn 1100D ook) is een zgn crop camera. Dat betekend dat de beeldsensor in onze camera's kleiner is dan wat men "vroegah" gebruikte in analoge 35mm camera's. Er zijn maar heel weinig (hele dure) camera's die een sensor hebben die echt net zo groot is als bij een echte ouderwetse filmcamera en dat noem je dan een Full Frame camera zoals de Canon 5D MkII. Dat betekent overigens niet dat een crop camera slechter is dan een full frame, het grote van je beeld is alleen iets anders. Daarom is een 50mm lens of een cropcamera eigenlijk een 75mm lens maar daar merk je dan weer niets van omdat je de omrekenfactor sowieso al gewend bent (tenzij je al heel je leven lang foto's hebt gemaakt met een analoge SLR, dan zou je het verschil wellicht merken als je met dezelfde lensen opeens op een cropcamera zou gaan werken. Wil je hier meer over weten moet je deze link ff lezen http://www.digitalefotografietips.nl/apparatuur/crop-vs-full-frame/

BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 19:14 
Lid
Fotografie

Binnenshuis.. ook kwa licht een erg breed begrip.
Zet het toestel op de A (diafragmavoorkeuze) stand. Gooi dat getal naar beneden; ik noem maar wat 5.
Net even voor je uitgeprobeerd bij sfeerverlichting (zacht geel licht) op een Alpha 580 zonder te flitsen. Voor ik een redelijke foto had zonder flitser stond hij op ISO 6400, sluitertijd 60 en diafragma 5. (evengezien de eenvoudigste instellingen).
Bij dit toestel kan dat. Bij mijn a390 die rond de 500 euro zat krijg ik dus een enorme ruisfoto. Dan ben ik eerder overgeleverd om te flitsen of om hem op een statief te zetten met een langere sluitertijd.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 19:26 
Lid
Fotografie

Peteralexander schreef:
Binnenshuis.. ook kwa licht een erg breed begrip.
Zet het toestel op de A (diafragmavoorkeuze) stand. Gooi dat getal naar beneden; ik noem maar wat 5.
Net even voor je uitgeprobeerd bij sfeerverlichting (zacht geel licht) op een Alpha 580 zonder te flitsen. Voor ik een redelijke foto had zonder flitser stond hij op ISO 6400, sluitertijd 60 en diafragma 5. (evengezien de eenvoudigste instellingen).
Bij dit toestel kan dat. Bij mijn a390 die rond de 500 euro zat krijg ik dus een enorme ruisfoto. Dan ben ik eerder overgeleverd om te flitsen of om hem op een statief te zetten met een langere sluitertijd.

Daarom voor portrettem binnen, mooi een raam opzoeken met mooi invallend licht,... evt vitrage ervoor. e voila, veel mooier licht ga je niet krijgen.
En als je geen raam hebt, dan maar flitsen idd,... maar probeer dan off-camera te doen, of iendien dat niet gaat probeer dan het licht via een plafond of muur te "bouncen" (bij gekleurde muren kun je een reflectiescherm of simpelweg een stuk piepschuim of papier gebruiken)
Maar voorkom, vooral bij portretten de harde frontale flits !

BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 21:41 
Lid
Fotografie

De voorbeeldfoto's lijken eerder met f/8 te zijn gemaakt dan met f/1.8.

Bij f/1.8 krijg je een hele kleine scherptediepte. De portretten die je achter je link ziet zijn van voor tot achter scherp. Dat bereik je nooit met een f/1.8 lens. Met een f/1.8 lens mag je blij zijn als een oog er scherp op staat. Het luistert nauw...

BerichtGeplaatst: 12 feb 2012 14:44 
Lid

huh? dan klopt mijn link niet .. want ik had een link/foto neergezet waarbij het kind (hoofd) scherp was, en de achtergrond wazig !!
sorry voor de onduidelijkheid dan... ik kijk het nu ff na ....

BerichtGeplaatst: 12 feb 2012 14:46 
Lid

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLtDdi2ypz8RLu8eJu8obcbB8x7Wy6tXlK_iUEU9jf0OvrO4jx_tnbtdcN9g

http://www.flickr.com/photos/tz9pz2/5651401305/

dit soort foto's bedoel ik dus !! sorry voor de verwarring.....
dit is toch een kleine scherptediepte?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2012 14:49 
Lid
Fotografie

De link die ik opende toonde naast een eerste foto, wel 100 mooie portretfoto's. :)

BerichtGeplaatst: 12 feb 2012 16:54 
Lid
Fotografie

vandaag nog een shoot gedaan, bij mensen thuis, weinig ruimte, dus gewoon mijn 18-70mm mee en een flitser, reflectieschermpje mee, en invallend licht vanuit het achterraam gebruikt, ales op f/5.6, me andere camera zat een 50mm 1.8 op, ook met flitser en dat ging ook goed. (en me nichtje mee, die als assistente fungeerde en tevens ook wat gefotografeerd heeft, die wil zich namelijk toelegen op portretfotografie en is nog niet zo lang geleden begonnen met fotograferen..zij had een 18-135mm mee en dat ging ook prima..)

je hoeft echt niet perse een lichtsterke lens te hebben, je wilt namelijk ook nog wat scherptediepte hebben, dus ik zie dan niet in waarom ik perse f/2.8 of sneller zou moeten hebben.. ik pak gewoon de flitser erbij.. :)

voor zonder flitser is lichtsterkte dan wel weer handig, maar het hangt dus van de omstandigheden af.. doe graag met de tele portretten, maar ja, als de ruimte beperkt is, heb je er ook niks aan. ik had hem dus ook niet mee..

BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 13:53 
Lid

he sjinouck, dank voor je aanvulling weer :)

Het is dus wel duidelijk, zoals iemand al noemde: de fotograaf maakt de foto, niet het objectief. Je kan met meerdere lenzen prachtige foto's maken...

BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 14:52 
Lid
Fotografie

Niet helemaal waar, er zitten flutlenzen bij.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 22:11 
Lid
Fotografie

Peteralexander schreef:

Er zitten idd flutlensen bij,... maarrr als je de beperkingen kent zijn ook daar perfecte foto's mee te maken ;)
Neem bvb een goedkope kitlens/zoom,.. zolang je niet op de uiterste diafragma's zit en ook de uiterste brandpunten ontwijkt zijn er vaak goede foto's mee te maken hoor.
Kijk maar eens op digitalrev bij hun filmpjes "pro photographer, cheap camera", die zijn nog best leuk ook,... even als hun reviews met de nodige dosis humor btw.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2012 02:40 
Lid
Fotografie

Peteralexander schreef:

tis maar wat je onder flutlens verstaat. flut wordt vaak meteen in 1 lijn bekeken met ´scherp´..

een holga is een flutcamera met flutlens, maar daar zijn al ware kunstwerkjes mee gemaakt.

mijn leica 180mm 2.8 elmarit-r is een loeischerp objectief, maar voor een hele dag mee rond te lopen vind ik hem flut met peren.. :D

mijn kitlens schijnt flut te zijn, maar ik heb er nooit geen last mee, gewoon binnen de grenzen van de mogelijkheden blijven en dan is er niets aan de hand..

lenzen worden meestal pas flut, als mensen er meer mee willen doen, dan waar het objectief voor gemaakt en ontworpen is, tegen een bepaalde prijs.

ook met een lens van 13000 euro kun je ook flutfoto´s maken, heel goed zelfs.. het meeste materiaal is beter dan men denkt, alleen hebben sommigen geen flauw idee hoe de max. er uit te halen is, en dan wordt de camera of lens als boosdoener aangewezen. ik noem dat altijd schromelijke zelfoverschatting.. :vlag :)

BerichtGeplaatst: 15 feb 2012 09:40 
Lid
Fotografie

Andersom geldt ook dat een flutfotograaf ook wel eens een mooie foto kan maken met een dure camera en dure lens :)

BerichtGeplaatst: 15 feb 2012 10:26 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Andersom geldt ook dat een flutfotograaf ook wel eens een mooie foto kan maken met een dure camera en dure lens :)

alles kan :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende