Citaat:
Maar je zit wel in de juiste richting denk ik, want ik ben aardig tevreden met mijn 18-55mm alleen mis ik dus wat minder scherptediepte en moet ik binnenshuis vaak een flitser erbij gebruiken.
Die volg ik niet helemaal,,... eerder flitsen omdat je je diafragma verder open zet ???
Want hoe groter je diafragma (des te kleiner het getal) hoe meer licht er binnen komt. met als gevolg dat je minder licht nodig hebt, en tegelijkertijd krijg je bij een groter diafragma een beperktere scherpte/diepte.
Maar bedoel jij wel scherpte/diepte en haal je dat niet door de war met Bokeh ?
Scherpte/diepte geeft de grootte aan van het scherpe gebied.
Bokeh is een "wazige" achtergrond.
Beide zijn een gevolg van diafragma veranderingen en tele-lengte,.... Echter zijn het toch 2 verschillende dingen,..
Citaat:
Martin: oef! nog een keuze erbij haha... Is dat objectief dan ook erg lichtsterk, dus geschikt voor binnen?
Wat is het grote voordeel van de 24-70 2.8 op de 50mm1.8g ? Ik begrijp dat je iets meer kunt qua in en uitzoomen. Maar het diafragma is minder groot, dus minder lichtsterk? Of zie ik dat verkeerd?
Haha, nee dat zie je goed. Maar vergis je niet he 2.8 is een rete snel en groot diafragma.
Niet voor niets dat alle Toplensen in de zoomklasse 2.8 zijn,...Dat is zo'n beetje het snelste diafragma voor een zoom lens. Zie bvb 70-200 2.8 van Canon of nikon ,.. deze zitten beide rond de 2000,-
1.4 / 1.8 zie je eigenlijk alleen op primes voorkomen (lensen met vast brandpunt) als je zoiets op een zoom zou willen zou ten eerste je voorglas zo groot als een pannekoek worden en ten 2e onbetaalbaar

minder lichtsterk als een 1.8 ? Klopt, maar dat is minimaal en dat gaat voor jou niet het verschil maken in een foto.
beter krik je je ISO wat omhoog waardoor je je sluiter sneller kunt laten gaan.
ik denk, en dat bedoel ik totaal niet lullig of wat dan ook. Maar dat jij er gewoon eens wat dagen of weekjes voor moet gaan zitten om veel te lezen en leren op internet over hoe en wat voor invoeden je
sluiter, diafragma, en belichtingscompenstatie hebben op je foto's.
Ik wil helemaal niet zeggen dat je er niets van weet, maar ik ben bang dat je op dit moment met zóveel informatie tegelijk worden bekogeld dat je even door de bomen het bos niet meer ziet.
Bedenk goed, het is nog altijd de fotograaf die de foto maakt!! ook met je huidige kit-lens icm met deze body zijn perfecte foto's te maken als je de grenzen van beide goed kent.
Nogmaals, vat 't niet verkeerd op, ik bedoel het aardig
en probeer je een beeje te behoeden voor het evt verkeerd besteden van je geld

Citaat:
-edit-
ik kijk net even naar je voorbeeldfoto, en ik ben inderdaad bang dat je ipv scherpte/diepte bedoeld dat je een mooi bokeh wilt hebben,.... hier heb je niet persé een groot diafragma voor nodig,..
jou voorbeeldfoto kan bvb ook keurig berijkt worden op 300mm bij F8,... jep F8,.. dat is heeeel wat kleiner dan de 1.4/1.8/2.8 waar we het eerder over hadden

in dat geval zou je dus ook toe kunnen met een 70-300 4.5/5.6,.. deze is nieuw ongeveer te kopen voor jou budget,... alleen zit je dan misschien weer een beetje met de ruimte.
Mijn uiteindelijke conclusie en voorstel.
lees jezelf de komende tijd goed is over wat ik hierboven ook aangaf, en ga als je alles op je gemakje gedaan hebt en onder die knie hebt naar de winkel (een goede!!) waar je vervolgens wat testjes gaat doen met bvb een 70-300 / 24-70 / 50mm lensen.

Suc6